مدیران خودروعصر اعتبار

مسکن، خروج از رکود را لحظه‌ شماری می‌کند

عصر ساختمان:شروع دومین ماه از بهار برای بسیاری از صنایع و بازارهای داخلی در اقتصاد ایران نقطه آغاز حرکت و نقل و انتقالات مالی است، بازارهایی که در فروردین با احتیاط کامل وضعیت آینده را رصد می‌کنند و در اردیبهشت حرکت خود را به سمت اهداف مدنظر کلید می‌زنند.

مسکن، خروج از رکود را لحظه‌ شماری می‌کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از فرصت امروز، تصور حرکت دوباره برای بازار مسکن ایران شاید یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های اقتصاد کشور در سال جاری باشد. بازاری که با باقی ماندن رکود در آن نه‌تنها فعالان صنعت ساختمان را با مشکل رو به رو کرده که حتی دیگر بخش‌های اقتصاد کشور را نیز تحت‌الشعاع خود قرار داده است.با عبور از سال 94، که با وجود تمام اما و اگرها نتوانست سایه سنگین رکود را از سر بازار بردارد، در سال95 تمام بخش‌های مسکن خود را آماده کرده‌اند تا زیر سایه اجرای توافق هسته‌ای، رسیدن تسهیلات جدید بانکی و فضای مثبتی که بر اقتصاد ایران شکل گرفته، رونقی جدید را تجربه کنند، امیدی که به خوبی در فضای دومین نمایشگاه صنعت ساختمان و صنایع وابسته قابل رصد است.
    این نمایشگاه که کار خود را از دوم اردیبهشت آغاز کرده و تا روز یکشنبه ادامه خواهد داشت، نخستین تحرک جدی فعالان صنعت ساختمان برای عرضه و معرفی جدیدترین محصولات‌شان و البته تلاش برای خریدوفروش آنهاست. حضور نمایشگاهی 180 شرکت فعال در این صنعت مهم، فضایی را به وجود آورده تا برنامه‌ریزی برای آینده سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه با دیدی بازتر ممکن شود و از این رو به نظر می‌رسد بسیاری از بازدیدکنندگان این نمایشگاه را کسانی تشکیل می‌دهند که قصد دارند در آینده نزدیک ورودی جدی‌تر به این عرصه داشته باشند.

    حرکت به سمت صنعتی‌سازی ساختمان که اخیرا در افزایش وام ساخت مسکن سهمی جدی به آن اختصاص یافته، در نمایشگاه صنعت ساختمان نیز سهمی جدی به خود اختصاص داده است. ارائه محصولات جدید در سبک‌سازی و مقاوم‌سازی ساختمان‌ها، طرح‌های نوین انبوه سازی، بازسازی بافت‌های فرسوده، سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی، محصولات نماهای داخلی و بیرونی ساختمان‌ها، مصالح و سنگ‌های ساختمانی، تجهیزات برق و روشنایی، آسانسور و بالابرها بخشی از اهداف اعلام شده در این نمایشگاه به شمار می‌آید.

    هرچند سرمایه‌گذاران خارجی چندان در این نمایشگاه حضور پر رنگی ندارند و این موضوع شاید هنوز به زمان بیشتری احتیاج دارد. حضور شرکت‌هایی از کشورهای همسایه در حالی در نمایشگاه فعلی محسوس است که در مذاکرات ماه‌های گذشته مقامات ایرانی با کشورهای صاحب صنعت، بسیاری از آنها اعلام آمادگی کرده‌اند در طرح‌های عمرانی ایران از برنامه‌ریزی برای ساخت شهرک‌های جدید گرفته تا انتقال تکنولوژی به خانه‌سازان ایرانی مشارکت کنند، مسئله‌ای که مانند دیگر حوزه‌ها شاید به زمان طولانی‌تر احتیاج داشته باشد و احتمالا در برنامه‌های آینده حضور نمایندگانی از کشورهای جنوب شرق آسیا و اروپا پررنگ‌تر باشد.

    خسته از رکود، امیدوار به آینده
    فعالان صنعت ساختمان ایران در حالی محصولات و آخرین طرح‌های خود را به جدیدترین نمایشگاه این حوزه آورده‌اند که هنوز بسیاری از آنها نسبت به آینده کار خود در این عرصه تردید دارند. گفت‌وگوی خبرنگار با برخی از مسئولان غرفه‌ها نشان از آن دارد که فشار سال‌های گذشته برای بسیاری از آنها سخت بوده و شاید بازگشت سرمایه اصلی‌ترین دغدغه ماه‌های آینده باشد.

    با این وجود آنچه بیشترین اهمیت را دارد امید به بهبود نسبی اوضاع در سال جاری است. همان‌طور که بساز بفروش‌ها نسبت به فروش محصولات سال‌های گذشته خود و آغاز دور جدید از خانه‌سازی‌ها در سال‌ جاری ابراز امیدواری می‌کنند، فعالان بخش‌های مختلف صنعت از بخش‌های عمرانی و ساخت سازه گرفته تا خدمات جانبی ساختمان نسبت به آینده امیدهای زیادی دارند. امیدی که البته نیاز به حمایت‌هایی نیز از سوی دولت خواهد داشت. نیازی که شاید مانند افزایش وام ساخت به انبوه سازان، این بار از افزایش کمک‌های مالی به صنایع وابسته به ساختمان سر در بیاورد.

    در کنار حرکت به سمت صنعتی‌سازی و ارائه محصولات جدید، این نمایشگاه هدف دیگری نیز دارد و آن سعی در ارائه نقشه‌های راه عملی برای تطبیق حرکت صنعت ساختمان در ایران به سمت اقتصاد مقاومتی است. در این راستا اهدافی مانند دستیابی به اقتصاد دانش‌بنیان، محوریت رشد بهره‌وری با تقویت عوامل تولید، افزایش تولید داخلی و کالاهای اساسی، مدیریت مصرف با اجرای سیاست‌های اصلاح الگوی مصرف و صادرات کالا طراحی شده که در ایام نمایشگاه برای آن برنامه‌ریزی‌هایی صورت خواهد گرفت.

    در بین تمام این اهداف شاید بحث صادرات تولیدات صنعتی و دانش شرکت‌های ایرانی در این حوزه بیشترین اهمیت را داشته باشد. وزارت راه و شهرسازی در طول سال‌های گذشته بارها اعلام کرده ایران می‌تواند در بخش‌های مختلف صنعت ساختمان مانند خدمات مهندسی و مصالح به‌عنوان یکی از قطب‌های اقتصادی منطقه مطرح شود و در این بین شاید نیاز جدی برخی از کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان به بازسازی خسارت‌های جنگ و حرکت به سمت رشد خانه‌سازی بهترین بازار را برای شرکت‌های ایرانی به‌وجود آورد. موضوعی که هرچند بسیاری از شرکت‌های فعال در این نمایشگاه مقدمات ابتدایی آن را از سال‌های قبل آغاز کرده‌اند اما می‌توان با توجه به فضای به وجود آمده پس از لغو تحریم‌ها برای اجرایی شدن آن امید جدی داشت.

    تردید به‌وجود آمده زیرسایه سختی‌های حاصل از محدودیت‌ها و البته رکود طولانی مدت هرچند فضای نمایشگاه امسال را تحت تاثیر خود قرار داده اما لغو محدودیت‌ها و صحبت از رونق دوباره در گوشه و کنار بازار فضا را به سمت تحلیل‌های مثبت سوق داده است، فضایی که شاید نمایشگاه امسال نقطه آغازی برای به واقعیت نشاندن آن باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار