مدیران خودروعصر اعتبار

ایجاد شبکه بارنده در واحدهای مسکونی ضروری است

عصر ساختمان- عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی تهران با بیان اینکه بر اساس مبحث ۱۶ مقررات ملی ساختمان ایجاد شبکه بارنده در ساختمانها ضروری است گفت:باید نظارت ها برای اجرای مبحث ۱۶ مقرارت ملی ساختمان بیشتر شود چرا که در اجرای این مبحث غفلت می شود.

ایجاد شبکه بارنده در واحدهای مسکونی ضروری است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، بیژن خطیبی در پاسخ به این سئوال که عدم اجرای دقیق مبحث 16 مقررات ملی ساختمان باعث هدررفت آب شرب می شود و گفته می‌شود، سازمان نظام مهندسی سخت گیری زیادی در اجرای این مبحث از خود نشان نمی دهد، گفت: براساس مبحث 16 مقررات ملی ساختمان شبکه بارنده در ساختمان‌ها براساس مدیریت مصرف آب انجام می‌شود و حتی این شبکه بارنده از شبکه فاضلاب جدا است و مالکان در ساخت و سازهای خود باید حتماً این شبکه را که در نقشه‌های مهندسی وجود دارد را جدی بگیرند.

    مبحث 16 مقررات ملی ساختمان بیانگر حداقل الزامات در مورد تاسیسات بهداشتی است. در این مبحث مواردی از قبیل: لوله‌کشی و ذخیره سازی آب مصرفی در ساختمان، لوله‌کشی فاضلاب بهداشتی، لوله‌کشی آب باران ساختمان، توزیع آب مصرفی در ساختمان، بست و تکیه‌گاه، ارائه شده است.

    *ساختمانهایی را که مبحث 16 مقررات ملی ساختمان در آنها رعایت نمی‌شود را شناسایی و ایرادات را برطرف کنیم

    خطیبی با تأکید بر اینکه گفته می‌شود سازمان نظام مهندسی مبحث 16 مقررات ملی ساختمان را رعایت نمی‌کند اظهار داشت:شرکت آبفا وقتی می‌خواهد کنتور آب بدهد باید مهندسان ناظر را که به تائید شرکت آبفا دوره دیده‌اند از طرف سازمان نظام مهندسی به محل مراجعه می‌کنند پس سازمان نظام مهندسی تهران آمادگی این را دارد که با شرکت آب و فاضلاب یک تیم بازرسی مشترک تشکیل دهد و ساختمانهایی را که مبحث 16 مقررات ملی ساختمان در آنها رعایت نمی‌شود را شناسایی و ایرادات را برطرف کنیم.

    سازمان نظام مهندسی تهران آمادگی این را دارد که با شرکت آب و فاضلاب یک تیم بازرسی مشترک تشکیل دهد و ساختمانهایی را که مبحث 16 مقررات ملی ساختمان در آنها رعایت نمی‌شود را شناسایی و ایرادات را برطرف کنیم

     

    وی با اشاره به اینکه اگر نیاز است بازرسان سازمان نظام مهندسی دوره‌های آموزشی بیشتری در این خصوص برای کنترل، صرفه‌جویی و مدیریت مصرف آب ببینند افزود: قانون تاکید دارد که مباحث مقررات ملی ساختمان که به تصویب هیأت وزیران رسیده ضروری است بنابراین تمام مباحث و به خصوص مبحث 16 مقررات ملی ساختمان لازم الاجرا است.

    عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ادامه داد:شاید یکی از مباحث مقررات ملی ساختمان پررنگ‌تر باشد و یک مبحث دیگر کمرنگ‌تر بنابراین شاید تا حدودی مبحث 16 مقررات ملی ساختمان به دلیل اینکه در فرهنگ جامعه اسراف آب زیادی جدی گرفته نشده یک مقدار کمرنگ‌تر دیده شده است.

    خطیبی در پاسخ به این سوال که برای بهتر اجرا شدن مبحث 16 مقررات ملی ساختمان و جدی گرفته شدن مدیریت مصرف آب آیا سازمان نظام مهندسی قرار نیست برنامه جدی‌تری را اجرا کند؟ گفت: 7 درصد کل مصرف آب مربوط به بخش شرب است، پس اگر مبحث 16 مقررات ملی ساختمان به خوبی رعایت شود می‌توان دو درصد مصرف آب را کاهش داد.

    وی ادامه داد: شبکه بارنده شبکه‌های جمع‌آوری آب باران به شبکه فاضلاب وارد نخواهد شد و این آب یا وارد چاه جذبی و یا وارد آب‌های زیرزمینی می شود پس نصب و احداث این شبکه بارنده در ساختمان‌ها الزامی است، بنابراین ایجاد شبکه بارنده و اجرای مبحث 16 مقررات ملی ساختمان هیچ ارتباطی به متراژ ساختمان‌ها ندارد و تمامی ساختمان ملزم به رعایت این مبحث هستند.

    عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی تهران ادامه داد: نظام مهندسی یک واحد بازرسی دارد که به عملکرد ناظران و مجریان ساختمان نظارت می‌کند پیشنهاد ما این است که چند نفر را تعیین کند که ساختمان‌هایی که در حال اخذ پایان کار هستند یک بازرسی به عمل بیاوریم و اگر ایراداتی وجود داشت این سازمان آن را دستورالعمل کرده و آن را با اطلاعات مناسب تر به مهندسان ناظر ابلاغ کند تا مبحث 16 مقررات ملی ساختمان بهتر اجرایی شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار