مدیران خودروعصر اعتبار

ادامه اُفت قیمت اوراق تسهیلات مسکن

عصر ساختمان- قیمت اوراق تسهیلات مسکن در روز‌های اخیر با کاهش چشمگیر مواجه شد که به طوری که اوراق تسه بانک مرکزی به محدود ۳۰ هزار و اوراق تسه بانک مرکزی بانک مسکن با اندکی کاهش به قیمت ۵۰ هزار تومان رسیده است.

ادامه اُفت قیمت اوراق تسهیلات مسکن
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از میزان، قیمت اوارق مسکن در ماه‌ها اخیر با توجه به کاهش تعداد معاملات در بازار مسکن با اُفت روبرو شده تا جایی که در روز‌های اخیر قیمت تسه مربوط به بانک ملی به 30 هزار تومان و تسه بانک مسکن با کمی کاهش به محدوده 50 هزار تومان رسیده است که به عقیده کارشناسان بازار مسکن اگر رکود تورمی در این بازار به همین منوال ادامه داشته باشد شاهد روند نزولی بیشتر در نرخ اوراق تسهیلات مسکن در بازار خواهیم بود.

    براساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی وزارت راه و شهرسازی، میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی در شهر تهران در آبان ماه امسال به حدود 9.2 میلیون تومان رسیده است که از کاهش بیش از پیش قدرت خرید مسکن خانوار‌ها حکایت دارد؛ به علاوه اوراق و وام‌های مسکن، بیش از گذشته اثرگذاری خود را در افزایش قدرت خرید خانوار‌ها از دست داده اند و به همین دلیل تقاضا برای خرید این اوراق کاهش یافته است که این کاهش تقاضا، منجر به افت شدید قیمت شده است.

    نکته قابل توجه اینجاست که رسیدن قیمت برگه‌های اوراق تسهیلات مسکن به زیر 50 هزار تومان در 8 ماه گذشته بی سابقه بوده است.

    بر اساس آیین نامه سازمان بورس و اوراق بهادار، هر برگه تسهیلات مسکن از زمان انتشار تنها 2 سال فرصت دارد و کسانی که این برگه‌ها را در دست دارند، حداکثر ظرف یک ماه پس از تاریخ انقضای آن می‌توانند اقدام به دریافت تسهیلات مسکن کنند در غیر این صورت برگه‌های مزبور باطل شده و به هیچ وجه کارآیی ندارد.

    معاملات اوراق تسهیلات مسکن در فرآیند‌های روز‌های اخیر بازار سرمایه از نظر حجمی نیز با کاهش شدید تقاضا روبه رو شده به گونه‌ای که تعداد اوراق معامله شده برای برگه‌های صادره در اردیبهشت سال گذشته (9602) 1 برگه، تسه 9605، 7 برگه، 9604 در 27 برگه، و ... بود که از کاهش شدید تمایل خریداران مسکن به استفاده از تسهیلات مسکن به دلیل پوشش دهی بسیار کم این وام نسبت به ارزش ملک خبر می‌دهد.

    گفتنی است با توجه به کاهش تقاضای دارندگان این برگه‌ها نیز کمتر به عرضه اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن در بازار روی آورده اند تا شاهد کاهش بیش از پیش نرخ این اوراق نباشند؛ و با توجه به کاهش مجدد ساخت و ساز در ماه‌های گذشته و با همزمان با بازگشت رونق به بازار مسکن میزان تقاضای خرید انبوه برگه‌های تسهیلات مسکن از سوی سازندگان و انبوه‌سازان در بازار سرمایه هستیم که این موضوع در کاهش حجم معاملات نیز موثر است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو