مدیران خودروعصر اعتبار

بازگشت رونق ساخت وساز در شهرها کلید خورد

عصر ساختمان- وزارت مسکن و شهرسازی بنا دارد با شروع پرداخت تسهیلات بازآفرینی شهری با سود ۹ درصدی در تهران و سایر شهرستانها رونق ساخت و ساز را در شهرها در دستور کار دهد.

بازگشت رونق ساخت وساز در شهرها کلید خورد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، در حالی که سالانه دو و نیم میلیون واحد کمبود مسکن در کشور وجود دارد، دولت طرح بازآفرینی شهری را به عنوان بزرگترین طرح تولید مسکن در کشور کلید زده است ،ساخت 100 هزار مسکن در سال در بافت ناکارآمد شهری را از اواخر سال گذشته به دستور ریاست جمهوری به عنوان اصلی‌ترین برنامه وزارت مسکن و راه شهرسازی در کشور کلید خورد ،تا پاسخی باشد برای کمبود مسکن موجود در کشور که طی سالهای گذشته با رکود تشدید شد.

    این طرح به صورت مشارکت نهادهای دولتی و بخش خصوصی و با محور حفظ هویت محله های فرسوده پایه گذاری شده و چند هدف اصلی را دنبال می کند ،که مهمترین آنها برخورد این بافت ها از امکانات شهری و زیرساختی و همچنین حفظ ماهیت فرهنگی شهرها و مقاوم سازی آنها در برابر حوادثی نظیر زلزله است .

    بر اساس بررسی‌های به عمل آمده بیش از 30 درصد مساحت شهرهای کشور در بافت‌های فرسوده قرار دارد و جمعیت این مناطق از یک ششم به یک چهارم افزایش یافته، که نشان دهنده اهمیت تصویب سند اجرایی سیاست‌های بازآفرینی شهری است، با روی کار آمدن دولت دوازدهم رئیس کابینه اعلام کرد که در حوزه مسکن ،طرح بازآفرینی بافت فرسوده را به عنوان و طرح جایگزین مسکن مهر در دولت گذشته پایه‌گذاری خواهد کرد و پاسخی خواهد بود به تامین نیاز مسکن ، رییس دولت دوازدهم معتقد بود که مسکن مهر با ساخت و ساز در خارج از شهرها و جا نمایی نا مناسب و لزوم انتقال زیرساختهای شهری به آن مناطق هزینه هنگفتی را به کشور تحمیل می کرد و تا تبدیل شدن به شهرهای مورد اقبال مردم نیز فاصله زیادی دارد.

     

    وزیر راه شهرسازی معتقد است ،بازآفرینی بافت فرسوده در داخل شهرها ،نیاز در کشور به مسکن جدید را پاسخ داده و ضمن تامین بازار مسکن موردتقاضا ایمن سازی شهرها نیز در دستور کار قرار گیرد، معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از آغاز پرداخت وام بافت فرسوده در روزهای آینده خبر داده و به نوعی بازگشت رونق ساخت و ساز به شهرها را نوید داده است.

    هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی گفته است ،با شروع پرداخت تسهیلات به مالکان و سازندگان صدور پروانه های ساختمانی در بافت فرسوده 2000 پروانه در هفته می‌تواند رکوردزنی متفاوتی را در تاریخ صدور پروانه رقم بزند .

    عشایری معتقد است ،از زمان آغاز طرح بازآفرینی 68 هزار واحد مسکونی آماده دریافت پروانه و تسهیلات بوده و نصف این واحد ها توسط مالکان و نیمه دیگر در مجموعه روی اراضی وزارت راه و شهرسازی بازسازی خواهد شد .

    به گفته ی معاون وزیر راه و شهرسازی با ابلاغ سازمان برنامه و بودجه به بانکها پرداخت تسهیلات از روزهای آینده آغاز شده و میزان وام پرداختی برای هر واحد در شهرهای بزرگ 50 میلیون و در شهرهای دیگر 40 میلیون با نرخ سود 9 درصد از تصویب شده است .

    تسهیلات به تنهایی کافی نیست

    نمایندگان مجلس اما معتقدند برای توسعه و بازآفرینی  شهری علاوه بر پرداخت وام به مشوق های دیگری نیز نیاز است.

    محمدرضا رضایی‌کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با خبرنگارخبرگزاری خانه ملت،   معتقد است که پیش از این نیز دولت پرداخت تسهیلات در مناطق فرسوده را در دستور کار قرار داده است، اما ساکنان مناطق فرسوده از آن استقبال چندانی نکردند بعلاوه آنکه انبوه سازان نیز هنوز رغبت اولیه برای سرمایه گذاری در این مناطق را ندارند که علت آن را باید در ارزش افزوده این مناطق جستجو کرد .

    وی معتقد است :با وجود آنکه دولت تسهیلات 9 درصدی به ساخت و ساز در مناطق فرسوده پرداخت می‌کند اما واقعیت آن است که ارزش افزوده املاک ساخته شده در این مناطق با مناطقی تجاری قابل محاسبه نیست و سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند در مناطق با ارزش افزوده  بیشتر سرمایه‌گذاری کنند، به اضافه آن که در محیط مسکونیبرخی از مناطق فرسوده کاربری مسکونی به تجاری تغییر پیدا کرده و ساکنان آن به جای واحدهای مسکونی علاقه مند به ساخت بافت تجاری هستند .

    رضایی کوچی همچنین تاکید می کند :دولت علاوه بر تسهیلات باید پارامترهای دیگری را برای تشویق ساخت و ساز در نظر بگیرد ،هر چند سال گذشته گفته می‌شد ارائه تراکم در این مناطق می‌تواند اثرگذار باشد، اما به نظر می‌رسد بخشش مالیاتی کاهش هزینه های ساخت و ساز و همچنین یاری شهرداری برای مجتمع پلاک های کوچک می‌تواند به کمک انبوه‌سازان بیاید.

    مزایای طرح بازآفرینی شهری

    مجیدکیان پورعضو کمیسیون عمران همچنین در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،با اشاره به امتیازات طرح بازآفرینی شهری می گوید:پرداخت وام بدون سپرده به سازندگان و همچنین ضمانت فروش و سود سازندگان ازامتیازات ویژه این طرح است که در صورت اجرا و اطلاع رسانی می تواند زمینه اقبال انبوه سازان برای سرمایه گذاری در این طرح را فراهم کند.

    وی می افزاید :از آنجا که نرخ سود وام صندوق مسکن یکم در محدوده بافت فرسوده کمتر و شرط خانه‌اولی برای دریافت این وام در این محدوده  نیز وجود نخواهد داشت ، رغبت به خرید واحدهای باقی‌مانده نیز  افزایش یافته و علاوه بر مزیت های مذکور  پایین بودن هزینه ساخت به واسطه حذف و تخفیف برخی فاکتورهای هزینه‌ای همچون معافیت 100 درصدی از پرداخت هزینه صدور پروانه ساختمانی، یا تخفیف در انشعابات گاز، برق  می تواند قابل توجه باشد.

    شرط ورود بخش خصوصی حمایت کافی دولت است


    ایرج رهبر ایرج رهبر قائم‌مقام انجمن انبوه سازان در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت،  با اشاره به طرح ملی بازآفرینی شهری و معتقد است: هرچنداین طرح دارای معایب و مزایای متعددی است اما تنها در صورتی بخش خصوصی به آن ورود خواهد داشت  که دولت به عنوان یک حامی در صحنه حضور داشته و حمایت دولت در یک برنامه میان مدت ادامه پیدا کند.

    وی تاکید می کند: بسته های تشویقی و تسهیلاتی که در اختیار بخش خصوصی و انبوه سازان قرار می‌دهد شرط موفقیت این طرح خواهد بود و می‌تواند به رونق ساخت و ساز نیز منجر شود .

    وی با اشاره به اینکه نوسازی در پایتخت ممکن است ؛چالش‌های بیشتری نسبت به شهرهای ایران داشته باشد می افزاید :هر چند در برخی از مناطق تهران که بیشترین بافت فرسوده را دارد مشکل پیدا کردن مالک اصلی وجود دارد و همچنین توازن میان عرضه و تقاضا باعث جلوگیری از افزایش قیمت‌ها شده است اما به نظر می‌رسد اصلاح تجربه‌های نوسازی سال های گذشته می‌تواند در موفقیت های بیشتری به دنبال داشته باشد.

    وی معتقد است :سالهای گذشته قانون نوسازی تنها در 10 درصد به صورت سالانه انجام می‌شد و به نظر می رسد وام پیش بینی شده برای ساخت در سال‌های گذشته نقش معادل سه درصد در تحریک سرمایه‌گذاری ساختمان داشته است اما در صورتیکه دولت واقعا مصمم به تامین منابع مالی واقعی باشد می تواند در توفیق طرح موثر باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو