مدیران خودروعصر اعتبار

دریغ از یک قطعه زمین!

عصر ساختمان- در شرایطی که دستگاه‌های دولتی موظف شده‌اند زمین‌های اطراف محلات هدف بازآفرینی شهری خود را برای ساخت مسکن در این مناطق اختصاص دهند، تاکنون حتی یک قطعه زمین هم معرفی نشده است.

دریغ از یک قطعه زمین!
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، وزیر سابق راه و شهرسازی در مراسم تودیع خود اشاره‌هایی به مخالفتش با برنامه دولت در بافت‌های فرسوده با عنوان بکوبیم و بسازیم داشت. عباس آخوندی در آن مراسم عنوان کرد که «مایلم به شما بگویم تا کنون کل زمین دولتی که برای این منظور اختصاص یافته 36 متر مربع بوده است.»

    مقاومت دستگاه‌های دولتی برای اختصاص زمین‌های خود به منظور نوسازی بافت‌های فرسوده و بازآفرینی شهری در شرایطی است که این  طرح  به عنوان مهم‌ترین برنامه دولت در بخش مسکن عنوان شده است.

    در این خصوص مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری در نشست اقدامات اجرایی بازآفرینی شهری در استان کرمان اظهار کرد: تاکنون دستگاه های دولتی حتی یک قطعه زمین برای این منظور معرفی نکرده اند و در این راستا برای شناسایی اراضی دولتی به کمک توسعه گران، شهرداری ها و شوراهای شهر نیازمندیم. 

    هوشنگ عشایری با بیان اینکه یکی از فعالیت های کالبدی که در برنامه بازآفرینی، توسعه خدمات زیربنایی است که تامین آن ها برعهده دولت و شهرداری قرار دارد، بیان کرد: این خدمات عمدتا آب، برق و گاز هستند که طبیعتا دستگاه های خدمات رسان زیرساخت های شهری باید در این حوزه فعالیت کنند و شرکت بازآفرینی شهری نیز در قالب برنامه اقدام مشترک به آن ورود پیدا می کند.

    وی تصریح کرد: برای نمونه، اگر در خدمات زیربنایی 13 میلیارد تومان منابع به استان کرمان داده می شود، می توان با این 13 میلیارد ظرفیتی ایجاد کرد که از سوی دستگاه‌های خدمات رسان در حدود 40 تا 50 میلیارد تومان سرمایه دیگر نیز جذب شود.

    به گفته عشایری، در خدمات روبنایی مانند ساخت درمانگاه، مدرسه، کتابخانه می توان از منابع اختصاصی استفاده کرد و در قالب فعالیت های اقدام مشترک، اقدامات مناسبی را در محلات هدف برنامه بازآفرینی انجام داد.

    معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تخصیص منابع دولت در حوزه به‌سازی محیطی نظیر معابر، پارک ها، فضای سبز و میادین شهری، گفت: طبق آیین نامه اجرایی مصوبه هیات دولت، اگر شهرداری به موضوع بهسازی محیطی ورود کند، دولت نیز تا 70 درصد هزینه های آن را تامین خواهد کرد. البته در مراکز استان به دلیل منابع قابل توجهی که شهرداری ها دارند این نسبت تغییر می کند و شهرداری ها می توانند منابع بیشتری را به مواردی از این دست اختصاص دهند.

    وی با اشاره به اینکه مجموعا حدود 140 میلیارد تومان منابع برای استان کرمان پیش بینی شده است، گفت: 54 میلیارد تومان از این مبلغ برای خدمات روبنایی و زیربنایی و 71 میلیارد تومان برای ارائه تسهیلات به این استان اختصاص داده می شود.

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری بیان کرد: منابع و تسهیلاتی که دولت اختصاص می دهد به صورت خودکار آورده بخش خصوصی را نیز به دنبال خواهد داشت و در نهایت مجموع فرآیندها منتج به ایجاد 11 هزار شغل می‌شود.

    وی با بیان اینکه شهرداری ها به عنوان دبیر ستاد بازآفرینی شهری در شهرستان نقش کلیدی را به عنوان مطالبه گر، پیگیری و اجرا کننده ایفا می کنند، خاطرنشان کرد: در شهر کرمان همدلی خوبی در راستای اجرای برنامه بازآفرینی شهری وجود دارد که می تواند به نتایج خوبی بیانجامد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار