مدیران خودروعصر اعتبار

تنها راه حل بهبود وضعیت اجاره نشینی چیست؟

عصر ساختمان- عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: همواره نرخ اجاره تابعی از قیمت نهایی مسکن بوده و این یک اصل اقتصادی است، از این رو به نظر من کاهش قیمت اجاره، در کاهش قیمت مسکن نهفته است.

تنها راه حل بهبود وضعیت اجاره نشینی چیست؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از خانه ملت، سیدکمال الدین شهریاری با اشاره به وضعیت اجاره نشینی در کلانشهرها به ویژه پایتخت، گفت: مشکلاتی مانند افزایش اجاره بها یا مشکلات بازار مسکن ریشه در مشکلات کلان اقتصادی دارد و قطعا این مسائل در بخش های جزئی قابل حل شدن نیست.

    تأثیر افزایش قیمت ارز و کاهش پول ملی در افزایش نرخ اجاره بهای مسکن

    نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تغییر نرخ ارز موجب کاهش ارزش پول ملی شده و این مسئله بر بازارهای اقتصادی دیگر مانند بازار مسکن نیز اثر گذاشته است، بنابر این وقتی یک متغییر کلان مانند ارز در اقتصاد جابه جا شده و یا نرخ تورم به صورت نقطه به نقطه در حال افزایش است، نمی توان توقع داشت که این مسئله بر بخش های دیگر اثر سوء نگذارد.

    وی افزود: به طور مثال مستاجران در سال گذشته ملکی را با قیمتی حدود ماهانه سه میلیون تومان اجاره می کردند، حال وقتی ارزش این سه میلیون، به نصف کاهش پیدا کرده باشد، تعجب بر انگیز نیست که مالکان نیز میزان رهن و اجاره ملک خود را بالا ببرند.

    مشکلات اجاره مسکن توسط وزارت راه و دستگاه های نظارتی قابل حل شدن نیست

    شهریاری ادامه داد: به نظر من وضعیت و مشکلات قیمت مسکن و حوزه اجاره، نه توسط مشاوران املاک و نه توسط وزیر راه و شهرسازی و دستگاه های نظارتی و بازرسی قابل حل شدن نیست، زیرا این وضعیت معلول عوامل کلان اقتصادی در کشور است.

    راه حل های مسئولان برای کاهش تلاطمات بازار اجاره مسکن شعاری است/احکام و اقدامات تعزیراتی تأثیری ندارد

    این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: در شرایط کنونی هر مسئولان و مقامی که برای کاهش مشکلات بازار اجاره مسکن راه حل ارائه کند، آن توضیحات تنها شعار خواهد بود و قطعا وضعیت کنونی اقتصادی به ویژه در حوزه مسکن با دستورات قانون و احکام و اقدامات تعزیراتی و مقررات و بخشنامه قابل اصلاح و تغییر نیست.

    وی ادامه داد: امروز دولت سهم کلانی در تولید و عرضه مسکن ندارد، از این رو در این حوزه نمی تواند نقش پررنگی داشته باشد، از این رو کاهش قیمت مسکن و تبع آن کاهش قیمت اجاره پس از کاهش نرخ ارز و بهبود شرایط اقتصادی محقق می شود.

    یکی از دلایل افزایش نرخ اجاره این است که وقتی قدرت مالی مردم برای خرید مسکن پایین بیاید، آن وقت آن ها مجبور هستند که به اجاره نشینی روی بیاورند، در آن زمان فرد مستأجر که اعتبار قابل توجهی برای خرید مسکن تهیه کرده، آن پول را برای هزینه اجاره مسکن اختصاص می دهد واین مسئله موجب می شود که نرخ و سطح اجاره بها بالا برود

    شهریاری درباره دلایل افزایش قیمت اجاره بها، گفت: یکی از دلایل افزایش نرخ اجاره این است که وقتی قدرت مالی مردم برای خرید مسکن پایین بیاید، آن وقت آن ها مجبور هستند که به اجاره نشینی روی بیاورند، در آن زمان فرد مستأجر که اعتبار قابل توجهی برای خرید مسکن تهیه کرده، آن پول را برای هزینه اجاره مسکن اختصاص می دهد واین مسئله موجب می شود که نرخ و سطح اجاره بها بالا برود.

    کاهش قیمت اجاره، در کاهش قیمت مسکن نهفته است

    عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: همواره نرخ اجاره تابعی از قیمت نهایی مسکن بوده و این یک اصل اقتصادی است، از این رو به نظر من کاهش قیمت اجاره، در کاهش قیمت مسکن نهفته است، از این رو برای تعدیل شدن بازار اجاره مسکن، دولت باید تسهیلات مناسب را در اختیار مردم قرار دهد، تا شرایط برای خانه دار شدن افراد فراهم شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار