مدیران خودروعصر اعتبار

منطقه پیشرو پایتخت در معاملات مسکن

عصر ساختمان- منطقه پنج در نیمه پاییز سال جاری بیشترین سهم معاملات خرید و فروش آپارتمان مسکونی در پایتخت را از آن خود کرده است.

منطقه پیشرو پایتخت در معاملات مسکن
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از هیبنا، گزارش رسمی بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن پایتخت در آبان ماه سال جاری نشان می دهد: همزمان با کاهش رشد قیمت مسکن نسبت به ماه های گذشته از سال جاری، ابعاد معاملات خرید و فروش نسبت به ماه گذشته و مدت مشابه سال قبل کاهش پیدا کرده است.
    مطابق با این گزارش، متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی در شهر تهران طی آبان ماه سال جاری به 9 میلیون و 180 هزار تومان رسیده است که در مقایسه با ماه ابتدایی پاییز امسال معادل 6.6 درصد و نسبت به آبان ماه سال گذشته معادل 91.5 درصد افزایش را نشان می دهد. هر چند سرعت افزایش قیمت در در نیمه پاییز امسال در مقایسه با ماه های ابتدایی سال گذشته کاهش پیدا کرده اما به نظر می رسد تداوم روند رشد قیمت در این بخش، منجر به عقب نشینی بخش عمده متقاضیان مصرفی و سرمایه گذاری شده است. به طوری حجم معاملات ثبت شده در بخش خرید و فروش در بازه زمانی مذکور، به 6 هزار و 900 فقره رسیده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال گذشته به ترتیب معادل 26.7 و 53.6 درصد کاهش را نشان می دهد. بررسی حجم معاملات خرید و فروش در بازار مسکن طی دوره ها و ماه های مختلف گذشته حاکی از آن است که ثبت این تعداد معامله در یک ماه مشابه ماه های شبه تعطیل یعنی فروردین یا دوره های حاکمیت رکود در بازار بوده است. به این معنی که بخش عمده متقاضیان باقی مانده در بازار مسکن، خریدارانی هستند که به دلیل تجهیز خود به اهرم تسهیلاتی صندوق پس انداز مسکن یکم توانسته اند نسبت به سایر متقاضیان قدرت خرید خود را ارتقا داده و در نهایت برای انجام معامله وارد بازار شوند.
    با این حال در این وضعیت، منطقه پنج پایتخت با سهم 15.7 درصدی از کل معاملات منعقد شده در بنگاه های املاک، بیشترین قراردادهای مبایعه نامه را به خود اختصاص داده است. پس از آن نیز، مناطق 2 و 4 به ترتیب با سهم های 9.4 و 8.8 درصدی در رتبه های بعدی قرار گرفته است. در مجموع 74.1 درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران طی آبان ماه 97، مربوط به 10 منطقه شهر شامل مناطق 5، 2، 4، 10، 14، 7، 8، 1، 15 و 3 بوده و 12 منطقه باقی مانده 25.9 درصد از کل تعداد معاملات را به خود اختصاص داده اند.
    تازه ترین گزارش بانک مرکزی نشان می دهد متوسط قیمت فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی در منطقه 5 به عنوان منطقه پیشرو در معاملات خرید و فروش مسکن طی آبان ماه سال جاری به 11 میلیون و 533 هزار تومان رسیده است. همچنین متوسط قیمت خرید و فروش در منطقه دو در این بازه زمانی معادل 14 میلیون و 287 هزار تومان و در منطقه 4 معادل 9 میلیون و 965 هزار تومان بوده است. بالاترین سطح متوسط قیمت خرید و فروش مسکن نیز در این ماه به منطقه یک معادل 19 میلیون و 629 هزار تومان تعلق داشته است.
    بررسی گزارش های رسمی تحولات قیمتی بازار مسکن پایتخت طی ماه های گذشته از سال جاری این موضوع را نشان می دهد که اگرچه غالب ماه های گذشته منطقه پنج علاوه بر دارا بودن بالاترین سهم از معاملات، رتبه نخست افزایش قیمت ماهانه را نیز از آن خود می کرد اما در این ماه بیشترین رشد متوسط قیمت نسبت به ماه قبل از آن به منطقه 9 معادل 111 درصد اختصاص پیدا کرده است. در مقابل منطقه 19 با 48.2 درصد رشد قیمت، کمترین میزان رشد قیمت ماهانه را در میان منطقه 22 گانه شهر تهران از آن خود کرده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار