مدیران خودروعصر اعتبار

بازاری تاریخی در ایران که بازاریان بازسازی می کنند

عصر ساختمان:۸۰ درصد از فعالیت های اجرایی و مرمتی بازار جهانی تبریز توسط بازاریان انجام می گیرد.

بازاری تاریخی در ایران که بازاریان بازسازی می کنند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از خبرآنلاین, مشارکت و همکاری مردم، نهادهای شهری و دستگاه های اجرایی درحالی یکی از مهمترین عوامل حفاظت از میراث فرهنگی به شمار می رود که مدیر پایگاه بازار جهانی تبریز مشارکت بازاریان را در حفظ این مجموعه جهانی بسیار تاثیرگذار عنوان کرد.

    «حسین اسماعیلی سنگری» با بیان اینکه در شرایط فعلی بزرگترین ضعف پایگاه های میراث جهانی از جمله پایگاه میراث جهانی بازار تبریز کمبود بودجه و اعتبارات است گفت: از همین رو مشارکت دستگاه های شهری و همکاری مردم می تواند نقش به سزایی در حفاظت از مجموعه های جهانی و ملی داشته باشد.

    به گفته وی درحال حاضر مهمترین فعالیت هایی که توسط پایگاه میراث جهانی بازار تبریز انجام می گیرد اقدامات پژوهشی مستمر است.

    مدیر پایگاه میراث جهانی بازار تبریز افزود: مستندنگاری و مجموعه شناسی فضاهای مختلف بازار جهانی تبریز و همچنین استحکام بخشی و مقاوم سازی بخش های مختلف بازار از جمله اقدامات پژوهشی است که توسط کارشناسان به طور مستمر انجام می شود.

    اسماعیلی سنگری همچنین به فعالیت های اجرایی و مرمتی بازاریان اشاره می کند و می گوید: از آنجایی که بودجه میراث فرهنگی و پایگاه ها اندک است با تعاملی که میان پایگاه و بازاریان انجام شده 80 درصد فعالیت های مرمتی با نظارت پایگاه میراث جهانی بازار تبریز توسط بازاریان صورت گرفته است.

    او تاکید کرد: بخشی از فضاهای عمومی که مرمت نشده اند و نیاز به مرمت اضطراری دارند از اولویت های کنونی پایگاه بازار جهانی تبریز به شمار می رود که هم اکنون در حال انجام است.

    اسماعیلی سنگری اما نظارت دقیق کارشناسان را عامل کاهش تخلفات و ساخت و ساز در بازار دانست و افزود: درحال حاضر به دلیل نظارت دقیق کارشناسان تخلف و دخل و تصرف در بازار تاریخی تبریز به ندرت اتفاق می افتد چنانچه از 10 سال گذشته تاکنون حتی یک مورد تخلف در زمینه تراش دیوار و وسعت مغازه در بازار جهانی تبریز اتفاق نیفتاده است.

    بازار تبریز از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بازارهای سرپوشیده در سطح ایران و قاره آسیا به‌شمار می‌رود. این بازار بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان است که در مردادماه سال 1389 خورشیدی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو