مدیران خودروعصر اعتبار

انتشار اوراق اجاره توسط شرکت تامین سرمایه مسکن

عصر ساختمان- شرکت تامین سرمایه بانک مسکن آمادگی دارد برای شرکت‌ها، بنگاه‌های اقتصادی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا نهادهای عمومی فعال در حوزه‌های مسکن، راه و حمل و نقل اوراق اجاره منتشر کند.

انتشار اوراق اجاره توسط شرکت تامین سرمایه مسکن
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از هیبنا، اوراق اجاره یکی از ابزارهای مبتنی بر بدهی است که برای تامین سرمایه شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی قابل استفاده است. شرکت تامین سرمایه بانک مسکن به عنوان تنها شرکت تامین سرمایه تخصصی در حوزه‌های ماموریت وزارت راه و شهرسازی، یکی از نهادهای دارای مجوز انتشار این اوراق در بازار سرمایه است.

    متقاضی دریافت این خدمت می‌تواند شرکت سهامی، تعاونی، صندوق سرمایه‌گذاری یا جزو نهادهای عمومی غیردولتی باشد. همچنین لازم است اظهارنظر بازرس و حسابرس شرکت در خصوص صورت‌های مالی دو سال اخیر آن مجموعه «مردود» یا «عدم اظهارنظر» نباشد. از دیگر شرایط متقاضی انتشار اوراق اجاره این است که مجموع جریان نقدی حاصل از عملیات آن در دو سال مالی اخیر مثبت باشد. افزون بر این حداکثر نسبت مجموع بدهی‌ها به دارایی‌های شرکت، تعاونی یا صندوق متقاضی باید 90 درصد باشد.

    عمر اوراق اجاره می‌تواند با توجه به درخواست متقاضی، حداقل 2 و حداکثر 5 سال ‌باشد. اقساط سود طی عمر اوراق تا سررسید به دارندگان اوراق پرداخت می‌شود و دوره پرداخت سود می‌تواند به صورت ماهانه، سه ماهه و یا شش ماهه و بدون دوره تنفس ‌باشد.

    اصل بدهی در انتهای دوره به صورت یکجا به دارندگان اورق بازپرداخت می‌شود. در عین حال می توان اصل و سود اوراق اجاره را یکجا و در انتهای دوره به سرمایه‌گذاران پرداخت کرد.

    این اوراق به پشتوانه دارایی های ثابت از قبیل زمین، ساختمان و تأسیسات، ماشین‌آلات و تجهیزات و نیز وسایط حمل و نقل قابل انتشار است. در زمان انتشار اوراق، دارایی باید موجود بوده یا شرایط تحویل آن در دوره‌های زمانی مورد نظر متقاضی وجود داشته باشد.

    چنانچه شرکت متقاضی از شرکت‌های پذیرفته شده در بازار بورس و اوراق بهادار تهران یا فرابورس باشد، سهام آن شرکت می تواند به عنوان وثیقه پذیرفته شود.

    دارایی‌های مورد قبول به عنوان پشتوانه تامین مالی از طریق انتشار اوراق اجاره باید چند ویژگی داشته باشد؛ نخست اینکه به‌کارگیری آن در فعالیت شرکت، منجر به ایجاد جریان‌های نقدی شده یا از خروج وجوه نقد جلوگیری کند؛ دوم اینکه هیچ‌گونه محدودیت یا منع قانونی، قراردادی یا قضایی برای انتقال دارایی، منافع و حقوق ناشی از آن وجود نداشته و امکان واگذاری به غیر را داشته باشد؛ سوم اینکه مالکیت آن به صورت مشاع نباشد. البته در صورت مشاع بودن، می‌توان به شرط اخذ موافقت کلیه دارندگان آن به منظور واگذاری مالکیت کل دارایی در صورت لزوم، دارایی مشاع را نیز به عنوان پشتوانه پذیرفت.

    شرکت تامین سرمایه بانک مسکن به ‌عنوان یک نهاد مالی تأثیرگذار و نوآور، دارای تجارب موفق در زمینه انتشار اوراق بهادار است. در صورت انتخاب تأمین سرمایه بانک مسکن، این شرکت در تمام مسیر از ابتدا تا انتهای دوره تأمین مالی را به صورت نیابتی انجام خواهد داد. این مراحل شامل پذیرش سمت مشاور عرضه اوراق و ارایه خدمات مشاوره، تهیه گزارش توجیهی و اخذ مجوزهای مربوطه؛ پذیرش سمت تعهد پذیره‌نویس؛ پذیرش سمت بازارگردان (تسهیل معاملات اوراق در بازار سرمایه)؛ مذاکره با کارشناسان رسمی دادگستری و اخذ گزارش ارزشگذاری دارایی‌ها؛ انجام امور به نمایندگی از متقاضی در نهادهای ناظر؛ مذاکره با نهادهای مالی حائز شرایط به منظور تعیین ضامن و عامل فروش؛ قبولی سمت‌های متعهد پذیره‌نویسی و بازارگردانی اوراق و نیز تغییر حسابرس و اخذ گزارش حسابرسی از حسابرسان معتمد سازمان در صورت لزوم به تمامی از سوی شرکت تامین سرمایه بانک مسکن برای متقاضیان انتشار اوراق اجاره انجام خواهد شد و در نهایت سرمایه گردآوری شده به این روش در اختیار مجموعه متقاضی قرار می‌گیرد.

    یکی از فعالیت‌های اخیر شرکت تامین سرمایه بانک مسکن انتشار اوراق اجاره به ارزش 1050 میلیارد ریال برای یک شرکت فعال در صنعت حمل و نقل ریلی است. این اوراق با نرخ 15 درصد به صورت پرداخت هر سه ماه یکبار در فرابورس منتشر شده و عمر آن 60 ماهه است. این خدمت برای متقاضیان واجد شرایط فعال در حوزه‌های ماموریتی ذیل وزارت راه و شهرسازی قابل ارایه است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار