مدیران خودروعصر اعتبار

راه آهن چابهارـ سرخس در انتظار عزم وزیر جدید راه و آستان قدس

عصر ساختمان- باتوجه به روی کار آمدن محمد اسلامی در وزارت راه که پیش از این دبیر ستاد توسعه سواحل مکران بوده، امید می‌رود که این وزارتخانه از مشارکت آستان قدس در ساخت خط آهن چابهار-سرخس حمایت کند.

راه آهن چابهارـ سرخس در انتظار عزم وزیر جدید راه و آستان قدس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، سید میثم لاجوردی کارشناس صنعت حمل و نقل ریلی در یادداشتی به لزوم همکاری وزارت و شهرسازی، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و شرکت عمران آستان قدس رضوی (ع) در خصوص احداث خط آهن ترانزیتی و راهبردی چابهار ـ سرخس در راستای تکمیل کریدور شمال ـ جنوب پرداخته است.

    متن این یادداشت از نظرتان می گذرد:

    محور ریلی چابهار ـ سرخس یکی از مهم‌ترین خطوط ترانزیتی کشور است که با بهره‌برداری از آن، منافع زیادی برای کشور و استان‌های شرقی به ارمغان می آید.

    اتصال کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه شامل قزاقستان، ترکمنستان، ازبکستان و همچنین افغانستان به آب‌های آزاد، ساخت و تکمیل این محور ریلی را برای همسایگان ایران نیز پراهمیت کرده است.

    در همین رابطه، در جریان دیدار مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و وزیر حمل‌ونقل ریلی و راه‌آهن ترکمنستان که در اردیبهشت‌ماه امسال صورت گرفت، سعید محمدزاده مدیرعامل شرکت راه‌آهن در نشست خبری خود گفت: در سال 2017 میزان ترانزیت بار ترکمنستان از ایران نزدیک 800 هزار تن بوده است، درحالی‌که مطالعات نشان می‌دهد ظرفیت این مسیر بیش از 7 تا 8 میلیون تن بار است.

    از سوی دیگر این محور ریلی با عبور از استان‌های محروم سیستان¬وبلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی، علاوه بر کسب منافع ملی حاصل از درآمدهای ترانزیتی، تأثیر مستقیمی بر اشتغال‌زایی و پیشرفت اقتصادی این منطقه از کشور خواهد داشت. احداث این زیرساخت ریلی سبب می‌شود تا دسترسی به معادن و بهره‌برداری از آن‌ها مقرون‌به‌صرفه شود و از این طریق مقدمات لازم برای سرمایه‌گذاری جهت فعال‌سازی ظرفیت معادن غنی شرق کشور فراهم گردد.

    درخواست نمایندگان شرق کشور برای مشارکت آستان قدس

    منابع لازم برای ساخت این محور ریلی به طول 1350 کیلومتر، از سال 89 ردیفی در قانون بودجه به خود اختصاص داده؛ اما هم‌اکنون پس از گذشت 8 سال، قطعه اول آن به طول 560 کیلومتر پیشرفتی کمتر از 40 درصد داشته است. اصلی‌ترین دلیل پیشرفت کند این پروژه نیز کمبود منابع تخصیصی بیان‌شده است.

    طولانی شدن روند اجرای این پروژه با سرعت کم، سبب شد تا از ماه‌ها پیش نمایندگان مختلفی از شرق و جنوب شرق در مصاحبه‌های جداگانه‌ای از ضرورت ورود آستان قدس به‌عنوان بخش غیردولتی توانمند برای اجرای این پروژه یاد کنند.

    درخواست آستان قدس از وزارت راه برای معرفی نماینده

    محمدرضا رئیسی، مدیرعامل شرکت مسکن و عمران آستان قدس در واکنش به این درخواست‌ها طی اظهاراتی گفت: به اعتقاد بنده، یکی از اعضای هیئت‌مدیره شرکت ساخت باید مسئولیت پروژه زاهدان به سرخس را بر عهده گیرد و تمام  اختیارات لازم را هم داشته باشد. شرکت مسکن و عمران قدس رضوی اقدامات مناسبی را در خصوص فاینانس این پروژه انجام داده و حتی نام بانک‌ها و شرکت‌های خارجی فاینانس کننده را هم به وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است. ولی متأسفانه یک‌مرتبه هم به وزارت راه و شهرسازی دعوت نشده‌ایم. بنده شخصاً سه مرتبه پیگیر برگزاری جلسه برای این پروژه بودم ولی به دلیل بی‌توجهی وزارت راه و شهرسازی به  نتیجه‌ای نرسیدم.

    شرکت ساخت: آستان قدس تصمیم جدی بگیرد!

    لازم به ذکر است پیش‌ازاین خیرالله‌خادمی رئیس شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در خصوص مشارکت آستان قدس رضوی در پروژه اتصال ریلی چابهار-سرخس گفته بود: از سرمایه‌گذاری آستان قدس رضوی در پروژه اتصال ریلی چابهار به سرخس استقبال می‌کنیم. 15 درصد هزینه اولیه این پروژه از منابع صندوق توسعه ملی فراهم خواهد شد. مابقی هزینه‌ها هم در صورت مشارکت سرمایه‌گذارانی همچون آستان قدس رضوی (ع) و سایر بخش‌های خصوصی تأمین خواهد شد. وی ادامه داد: شرکت ساخت در پروژه چابهار-سرخس، تمام حمایت‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذار غیردولتی را انجام می‌دهد. به همین دلیل امیدواریم نهادهای همچون آستان قدس رضوی تصمیم جدی به مشارکت بگیرند.

    وزیر جدید، رویکردی جدید در مشارکت وزارت راه و آستان قدس

    با توجه به تغییرات صورت گرفته در سطح مدیریت وزارت راه‌وشهرسازی و روی کار آمدن محمد اسلامی که پیش‌ازاین دبیر ستاد توسعه سواحل مکران بوده است امید آن می‌رود که این وزارت خانه با تغیر رویکرد نسبت به حمایت آستان قدس جهت مشارکت در این پروژه راهبردی اقدام نماید تا ملت و دولت ایران از منافع حاصل از این پروژه راهبردی و درآمدهای ترانزیتی حاصل از آن بهره‌مند گردند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار