مدیران خودروعصر اعتبار

جمشید برزگر رئیس کانون انبوه‌سازان کل کشور در گفتگوی اختصاصی با "عصر ساختمان":

عزم ملی کلید تسریع نوسازی بافت‌های فرسوده

عصر ساختمان- اکنون ۱۹ میلیون نفر در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند، این آمار معادل با ۲۵ درصد از جمعیت شهرنشینی در کشور ما است.

عزم ملی کلید تسریع نوسازی بافت‌های فرسوده
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، برای تسریع در روند نوسازی بافت‌های فرسوده به یک عزم ملی نیاز است و تمام مسئولین باید بسیج شوند تا مصوبات دولت را اجرا کنند که روند بهسازی شهری با سرعت بیشتری پیش رود. در این راه با چالش‌هایی مواجه هستیم که برای خروج از آن باید ساز و کارهایی در نظر گرفته شود. در این باره گفتگویی با جمشید برزگر داشتیم که در ادامه می‌خوانید:
    مدتی است که کانون انبوه‌سازان، اصلاح قانون پیش فروش ساختمان را پیگیری می‌کند، این پیگیری‌ها به کجا رسیده و چه مشکلاتی باعث شده تا در مجلس به تصویب نرسد؟
    اصلاح قانون پیش فروش ساختمان، چنانچه در قالب یک لایحه در می‌آمد، می‌بایست مدت زمانی طی می‌شد تا توسط هیئت وزیران در دولت تصویب شود، اما درخواست‌هایی  انجام دادیم و این طرح با هماهنگی‌های مرکز پژوهش‌ها، نمایندگان محترم، نمایندگان وزارتخانه و همچنین قوه قضاییه، در قالب طرحی از طرف نمایندگان آماده شده بود، اکنون به کمیسیون‌ها ارجاع داده شده، همچنین در کمیسیون‌های فرعی نیز تصویب شده است. امیدوارم تا در کمیسیون اصلی که کمیسیون قوه قضایی مجلس است نهایتا تصویب شود و به صحن علنی مجلس برود تا به امید خدا هم دغدغه خریداران و هم سرمایه‌گذاران بخش مسکن برطرف شود. امید است قانون جامع و خوبی در این رابطه داشته باشیم که بتواند در مقابل هر گونه سوء استفاده یا کلاهبرداری در این حوزه ایستادگی کند.
    به عنوان پیشنهاد برای کارگروه نوسازی بافت‌های فرسوده، چه افراد و یا سازمان‌هایی بهتر است وارد این مقوله شوند تا روند این نوسازی‌ها تسریع شود؟
    در گذشته نیز در قالب سه برنامه توسعه سوم، چهارم و پنجم مقرر شده بود تا سالانه ده درصد در بافت‌های فرسوده نوسازی انجام شود، اما متاسفانه هیچ‌گونه پیشروی در این خصوص انجام نشده، و اتفاقاتی که در این زمینه رخ داده توسط بخش خصوصی و در قالب تشکل‌های محله‌ای صورت گرفته است. متاسفانه بانک مسکن و دولت به تعهداتشان در زمینه نوسازی بافت‌های فرسوده عمل نکرده‌اند، تسهیلاتی که مقرر بود به واحدها در مناطق بافت فرسوده اختصاص یابد، بیست درصد بوده که با این جریانات و تصمیمات اخیر، از اعتماد مردم کاسته است.
    لذا درخواست ما این است که تیم اقتصادی دولت و وزارت‌خانه همراه با حضور مشاورین و نمایندگان بخش خصوصی به یک جمع‌بندی برسند که قابلیت عملیاتی هم داشته باشد.
    هنگامی که یک نماینده و یا مدیر کل مسکن و راه و شهرسازی ابلاغیه‌ای صادر می‌کند، یا بر اساس یک مصوبه ستاد ملی بازآفرینی استانی، استاندار، نماینده دولت و تمام مدیران کل حضور دارند، مشاهده می‌شود که نماینده دستگاه‌های مدیریت شهری، به هیچ وجه ارزش و اعتباری به این مصوبات قائل نیستند، بنابرین با این وضعیت نمی‌شود گام مثبتی در این راه برداشت. برای خروج از وضعیت کنونی، یک عزم ملی نیاز است، به این گونه که همه مسئولین باید همراه شوند.
    زمانی‌که از سکونت 19 میلیون نفر در بافت‌های فرسوده صحبت می‌کنیم، بدین معناست که 25 درصد از جمعیت شهری در کشور ما در این بافت‌ها زندگی می‌کنند. این مساله می‌تواند هر ایرانی را متاثر کند تا در حد توان خود در این زمینه مشارکت انجام دهد.
    همچنین شخصی که دارای مسئولیت است، از دولت و در اصل از بیت‌المال حقوق می‌گیرد تا مصوبات دولت را اجرا کند، چنان‌که مصوبات دولت اجرا نشود باید با قاطعیت تمام با متخلفان برخورد شود و جای آن‌ها را به مدیران تصمیم‌گیر، ریسک‌پذیر و جوان داده شود تا به امید خدا این مسائل حل شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار