مدیران خودروعصر اعتبار

سدهای تهران هنوز ۱۵۰ میلیون مترمکعب کسری دارندگذشته

عصر ساختمان- مدیرعامل آبفای استان تهران گفت: تا ساعت شش و نیم صبح امروز ۴۶ میلی‌متر بارندگی در تهران داشتیم که نسبت به سال گذشته ۳۰۰ درصد نسبت به درازمدت ۵۰ درصد افزایش داشته است.

سدهای تهران هنوز ۱۵۰ میلیون مترمکعب کسری دارندگذشته
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایلنا، محمدرضا بختیاری در نشست خبری امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امسال پاییز نسبتا خوبی را آغاز کرده‌ایم، اظهار داشت: در حال حاضر اواسط پاییز هستیم و بارندگی‌ها نشان می‌دهد که سال خوبی را شروع کرده‌ایم و امیدواریم که تا پایان سال آبی ادامه داشته باشد و  کمبود آب سال 96 و شش ماهه 97 جبران شود.

    وی با اشاره به آخرین وضعیت بارندگی تا ساعت 6:30 صبح امروز تصریح کرد: میزان بارندگی‌ها تا این ساعت 46 میلی‌متر بوده که نسبت به 11 میلی‌متر سال گذشته 300 درصد و نسبت به درازمدت 50 درصد افزایش داشته است.

    مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به حجم مخازن سدهای پنجگانه استان گفت: تا این لحظه 554 میلیون متر مکعب ذخائر آبی این پنج سد است که نسبت به رقم 703 میلیون متر مکعبی سال گذشته هنوز 150 میلیون متر مکعب کسری داریم و دلیل آن نیز این است که سال گذشته  به دلیل کمبود بارندگی و قطعی برق وضعیت بد بود.

    امسال تهرانی‌ها 698 میلیون متر مکعب آب خوردند

    وی با اشاره به میزان مصرف آب شرب در شهر تهران اظهار داشت: میزان مصرف آب شرب 698 میلیون متر مکعب است که نسبت به سال گذشته که این رقم 683 میلیون مترمکعب بود 15 درصد افزایش مصرف داشته‌ایم البته نسبت به رشد جمعیت افزایشی نداشته‌ایم.

    بختیاری با بیان اینکه تا تاریخ 20 آبان 97 ، 698 میلیون مترمکعب مصرف آب داشته‌ایم افزود: حداکثر مصرف آب روز 20 تیر بود که 3.5 میلیون مترمکعب بوده و رکورد زده است در حالی که مصرف عادی در تهران 2.9 میلیون مترمکعب است.

    20 درصد آب شرب کشور در تهران مصرف می‌شود

    وی ادامه داد: میزان مصرف آب شرب در شهر تهران سالانه یک میلیارد و 600 میلیون مترمکعب است و در استان تهران یک میلیارد و 400 میلیون متر مکعب است که تقریبا 20 درصد مصرف آب شرب کل کشور را شامل می‌شود.

    بختیاری یادآور شد: در شرایط نرمال 70 درصد آب استان تهران از آب‌های سطحی و 30 درصد از آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود که البته برای سال‌های مختلف فرق می‌کند. در زمان ترسالی 75 درصد تامین آب از آب‌های سطحی خواهد بود ولی در سال‌های خشکی مثل سال 92 ، 55 درصد سطحی و 45 درصد زیرزمینی بوده است.

    وی با بیان اینکه امسال سال سختی را در کشور و تهران به لحاظ تامین آب پشت سر گذاشتیم توضیح داد: سه پدیده کم‌نظیر قطعی برق، افزایش درجه حرارت که در 40 سال اخیر بی‌سابقه بود، کمبود بارندگی که 23 درصد نسبت به سال‌های آبی قبل کسری داشتیم. علی رغم اینها حتی یک ساعت در شهر تهران قطعی آب نداشتیم و از وضعیت سبز خارج نشدیم. ضمن اینکه کاهش فشار را نیز شاهد نبودیم گرچه مصرف و تامین آب سر به سر بود.

    وی ادامه داد: در شرق تهران ما مشکلی به لحاظ تامین آب نداشتیم اما در غرب به خصوص شهریار و اندیشه به دلیل قطعی برق با قطعی آب هم مواجه شدیم زیرا عمده منابع تامین آب از چاه‌ها بوده که بعضا از مدار خارج شده بودند.

    بختیاری با بیان اینکه در کل استان تهران با توجه به وضعیت آب بهترین حالت در کشور را داریم، خاطرنشان کرد: تهرانی‌ها تقریبا کم‌آبی را لمس نکردند و به رغم بارندگی‌ها و شرایط خاص کشور وضعیت بدی نداشتیم.

    وی اظهار داشت: برنامه ریزی شده برای تابستان سال آینده در غرب تهران با توجه به افزایش جمعیت مناطق 21 و 22 به علت ساخت و سازها بدون مشکل سپری شود.

    وی یادآور شد: منابع آب زیرزمینی بیش از این جوابگو نیست. باید تصفیه‌خانه شماره 6 به سرعت وارد مدار شود و 2 پکیج تصفیه خانه اضطراری طراحی شود.

    مدیرعامل آبفای استان تهران با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود برای سال آینده 7 تا 8 درصد مصرف آب شرب شهر تهران افزایش یابد گفت: به دلیل توسعه مناطق پردیس و پرند و افزایش رشد جمعیت در مناطق 21 و 22 مصرف افزایش خواهد یافت اما ما نیز آماده می‌شویم تا منابع آبی استان تامین شود. البته امیدواریم بارندگی‌ها ادامه داشته باشد و سال آینده با کمبود برق هم مواجه نشویم. در کل لازم است که بدترین سناریوها پیش‌بینی شود.

    وی خاطرنشان کرد: هشت هزار مگاوات تولید برق از برق‌آبی‌ها است اگر مثل سال گذشته کارون 3 و 4 و چرخه وارد مدار نشوند ژنراتور اجاره می‌کنیم تا بتوانیم منابع آب را تامین کنیم.

    کلنگ زنی 10 تصفیه خانه فاضلاب در دهه فجر

    وی درباره توسعه شبکه فاضلاب شهر تهران نیز گفت: 70 درصد شبکه و 35 تا 45 درصد تصفیه‌خانه اجرا شده است اما در استان تهران به لحاظ اجرای فاضلاب از میانگین کشوری عقب هستیم در هر حال بنده وعده می‌دهم که در شهرستان‌های استان تهران نیز شرکت‌ها آماده باشند و به رغم تنگنای مالی در نظر داریم که 10 تصفیه‌خانه به ارزش دو هزار میلیارد تومان را در دهه فجر کلنگ‌زنی کنیم تا کمبودها جبران شده و در استان به میانگین کشوری برسیم.

    وی درباره اجرای پروژه فاضلاب پردیس اظهار داشت: قرار بود که متولی اجرای فاضلاب در مسکن مهر وزارت راه باشد اما بعد از مدتی این وظیفه به آب و فاضلاب سپرده شد. ما در حال حاضر مدول دوم تصفیه‌خانه را با سرعت ادامه می‌دهیم و تا سال آینده به پایان می‌رسد.

    نیاز به 400 میلیارد تومان اعتبار برای کاهش هدر رفت آب

    بختیاری درباره هدر‌رفت آب در شبکه تهران تصریح کرد:‌ آبی که ما بابت آن مبلغی را دریافت نمی‌کنیم در تهران 23 درصد است که11 درصد آن هدررفت ظاهری و 10 درصد هدررفت شبکه و واقعی است. بنا داریم که تقریباً سالی یک درصد از هدررفت را کم کنیم البته نمی‌توانیم به صفر برسانیم ولی آنچه هدف‌گذاری شده این است که باید میزان هدررفت تا افق 1410 به 15 درصد برسد.

    وی ادامه داد: در تهران بخشی از شبکه مربوط به 60 سال پیش است و باید 400 میلیارد تومان هزینه شود تا یک درصد کاهش هدررفت داشته باشیم. فقط برای اینکه جلوی هدررفت واقعی را بگیریم 4 هزار میلیارد تومان بود جه نیاز داریم و در کل برای کل شبکه 10 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

    مدیرعامل آبفای استان تهران با اشاره به همکاری‌های دو سال اخیر با شهرداری تهران تصریح کرد: طی دو سال گذشته رابطه تنگاتنگی بین دو ارگان وجود دارد و در زمینه قطع انشعابات غیر مجاز شهرداری به ما کمک می‌کند. همچنین برای آبیاری فضای سبز از منابع آب زیرزمینی و پساب استفاده می‌کند.

    مشکل کیفیت آب جنوب تهران به طور کامل برطرف می‌شود

    وی با اشاره به پروژه‌های در دست اجرای شرکت متبوعش اظهار داشت: تصفیه‌خانه شماره 7 ابتدای اردیبهشت وارد مدار می‌شود و این در حالی است که علی‌رغم تحریم‌ها با اجرای این پروژه 30 میلیون مترمکعب به ظرفیت شرق تهران اضافه می‌شود و مشکل کیفیت آب جنوب تهران به طور کامل از بین می‌رود.

    وی در پاسخ به ایلنا درباره مطالعه آب‌های ژرف در تهران نیز بیان کرد: آب‌های ژرف پدیده جدیدی در کشور است و از عمق 2500 متر به بالا را شامل می‌شود. آب‌هایی که فسیلی هستند به لحاظ کمیت و کیفیت ارزشی ندارند اما بخشی که محل عبور آب ژرف است مثلاً ممکن است از کشورهای همسایه وارد شود به آنها پرداخته می‌شود و در حال حاضر اولویت ما مناطقی مثل سیستان و بلوچستان و خراسان است که پیش‌بینی می‌شود این نوع آب‌ها وجود داشته باشد. در تهران اجرا یا مطالعه این پروژه بعید است چرا که باید منطقه‌ای باشد که به دریا ختم شود.

    وی درباره قطع آب پرمصرف‌ها بیان کرد: فعلاً قانونی که آب این مشترکین را قطع کنیم نداریم. سال گذشته ابتدا به مشترکین پر مصرف اخطار دادیم مضاف بر اینکه قیمت‌ها به صورت پلکانی افزایش می‌یابد.

    20 درصد مردم بیش از حد مجاز آب مصرف می‌کنند

    بختیاری ادامه داد: در تهران به دلیل آگاه‌سازی‌ها افزایش مصرف آنچنانی نداشتیم اما واقعیت این است که 20 درصد مردم بیشتر از حد نرمال، 65 درصد زیر خط نرمال و 15 درصد در حد نرمال مصرف می‌کنند.

    وی با بیان اینکه امسال در شهر تهران افزایش مصرف به دلیل همکاری‌هایی که مردم داشتند نداشتیم یادآور شد: 15 درصد افزایش مصرف به دلیل رشد جمعیت بوده است. بنابراین باید گفت که نسبت به سال‌های گذشته به خاطر ارتقا فرهنگی وضعیت مصرف مردم بهتر شده است. به طوری که بسیاری از گزارش‌ها از جانب مردم بوده است.

    وی با بیان اینکه 20 درصد پر مصرف‌ها در مناطق شمالی تهران زندگی می‌کنند یادآور شد: ما امسال 2 تا 3 درصد کسانی را که مصرفشان بیش از حد مجاز بود به مدت 3 تا 4 ساعت قطعی دادیم.

    بختیاری درباره تامین اعتبارات پروژه‌ها اظهار داشت: ما در حال حاضر 80 درصد اعتبار طرح‌ها را از منابع داخلی و 20 درصد را از اعتبارات دولتی جذب می‌کنیم. که اعتبارات دولتی صددرصد جذب شده و امکانات داخلی ما از طریق صرفه‌جویی در منابع جاری تامین می‌شود. بنابراین با این رویه هیچ پروژه تعطیل و نیمه تعطیلی نداریم.

    احداث 374 مخزن تامین آب اضطراری در تهران

    وی با بیان اینکه تهران به لحاظ تامین منابع آبی در عیاری بالاتر از سطح خاورمیانه است تصریح کرد: با اجرای پروژه‌هایی مثل تامین آب اضطراری شهر تهران جزو شهرهای تراز اول دنیا خواهد بود و با شهرهایی مثل توکیو برابری می‌کند. با اجرای این پروژه در مواقع اضطراری مثل وقوع زلزله امکان تامین آب برای سه روز فراهم خواهد بود. قرار براین است که در 374 نقطه مخزن احداث شود که 30 مورد آن تا پایان سال اجرایی خواهد شد. عمده این مخازن هم در جنوب تهران به دلیل تراکم جمعیت خواهد بود.

    وی میزان مطالبات آبفای تهران را بیش از 300 تا 400 میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: فعلاً 40 میلیارد تومان آن با ارگان‌های نظامی تهاتر شده است.

    بختیاری درباره تعرفه آب نیز گفت: واقعیت کشور ما این است که قیمت آب شرب بسیار پایین است و فعلا دستگاه حاکمیت اجازه افزایش قیمت را نمی‌دهد. هر مترمکعب آب 2 هزار و 500 تومان در تهران هزینه دارد که ما فقط 600 تومان آن را دریافت می‌کنیم و به دلیل حمایت از مردم فعلاً قیمت‌ها پایین نگه داشته شده‌اند.

    قیمت آب در کانادا 70 برابر ایران است

    وی ادامه داد: کشور کانادا 70 درصد آب شیرین دنیا را در اختیار دارد. قیمت هر مترمکعب آب 7 دلار است اما در ایران زیر یک‌دهم دلار است یعنی قیمت آب در کانادا 70 برابر ایران است در صورتی که میزان بارندگی آنها 10 برابر ایران است.

    وی با بیان اینکه رقم بارندگی کمتر از 250 میلی‌متر در هر منطقه‌ای جزو مناطق خشک مطلق محسوب می‌شود، افزود: ما سال گذشته 160 میلیون مترمکعب بارندگی داشتیم. باید بپذیریم که کشور کم‌آبی هستیم اما این فرهنگ در کشور ما جا نیفتاده است. علاوه بر شرب باید کشاورزی صرفه‌جویی داشته باشد چرا که راندمان در این بخش بسیار پایین است. حتی زمانی که این را  نپذیریم و مردم نیز رعایت نکنند مشکل حل نمی‌شود.

    تهرانی‌ها روازنه به اندازه دریاچه چیتگر آب می‌خورند

    این مقام مسئول میزان مصرف آب شرب روزانه تهران را به اندازه دریاچه چیتگر عنوان کرد.

    وی در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر 70 درصد شبکه فاضلاب اجرا شده و 53 درصد به شبکه وصل نشده‌اند و دلیل آن نیز تکمیل نشدن تصفیه‌خانه‌ها است.

    وی درباره استفاده از لوازم کاهنده مصرف آب یادآور شد: تمام ادارات دولتی و نظامی تهران ملزم به استفاده از این وسایل شده‌اند البته این را نیز باید گفت که منظور از صرفه‌جویی در شرب و بهداشت نیست؛ صرفه‌جویی باید در موارد غیر ضروری اتفاق بیفتد. اکنون مصرف در تهران از میانگین کشوری بیشتر است.

    وی با بیان اینکه کیفیت آب در شهر تهران کاملاً سالم است خاطرنشان کرد:‌ هر قدر از آب‌های زیرزمینی کمتر و آب‌های سطحی بیشتر استفاده شود کیفیت بهتر خواهد شد.

    بختیاری درباره تغذیه مصنوعی آبخانه‌های شهر تهران گفت:‌ این پروژه در تهران عملی نیست باید هزار میلیارد تومان هزینه کنیم اما تغذیه مصنوعی در تهران به این شکل است که هر قدر از منابع آب زیرزمینی برداشت کمتری داشته باشیم تغذیه انجام می‌شود. در افق 1405 مقرر شده که شهرداری تهران 70 میلیون مترمکعب از آب‌های زیرزمینی برداشت کند یعنی میزان مصرف به یک‌دوم و یک‌سوم برسد و بقیه از پسماند برداشت شود.

    وی با اشاره به بودجه مورد نیاز برای راه‌اندازی کامل شبکه فاضلاب تهران تصریح کرد: برای اجرایی شدن این پروژه 20 هزار میلیارد تومان پول نیاز داریم که در حال حاضر فقط 10 هزار میلیارد تومان از مردم گرفته شود و مابقی را باید خودمان تهیه کنیم.

    در تهران فرونشست نداریم

    بختیاری درباره فرونشست در شهر تهران گفت:‌ ما در تهران چیزی به نام فرونشست نداریم آنچه دیده می‌شود فروچاله است که در مناطقی مثل مولوی، امام خمینی و بازار که عمدتاً آب‌انبارها و قنات‌ها در آ‌ن مناطق بوده و اکنون خالی شده‌اند اتفاق می‌افتد.

    وی حجم فعال سدهای تهران را یک میلیارد مترمکعب عنوان کرد که اکنون 40 درصد آن خالی است.

    وی در خاتمه تاکید کرد:‌ مسئله آب، مسئله اول کشور است. 30 درصد روان‌آب‌ها کاهش یافته اما هنوز حواس مان به منابع آب زیرزمینی نیست.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار