مدیران خودروعصر اعتبار

احداث بیمارستان ۱۶۰تختخوابی و پارک مدیریت بحران در شهرستان قدس

عصر ساختمان- عضو شورای شهرستان قدس از احداث بیمارستان ۱۶۰تختخوابی و پارک اسکان اضطراری به هنگام بحران در این شهرستان خبر داد و گفت: اگر توجه مراجع فرا دستی نباشد پروژه‌های اینچنینی نیمه کاره رها می‌شوند و ضرر آن متوجه مردم خواهد شد.

احداث بیمارستان ۱۶۰تختخوابی و پارک مدیریت بحران در شهرستان قدس
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، بنفشه رفیعی اظهار کرد: در شهرستان قدس به واسطه قرارگیری در کریدور عبوری دو استان بزرگ کشور و همچنین نزدیکی فاصله با ابرکلان شهر تهران یا به عبارت دیگر شرایط مناسب قرارگیری جغرافیایی شهرستان قدس در کنار پایتخت و همچنین استان البرز محاسنی ایجاد شده است.

    وی گفت: این محاسن باعث شده تا این شهرستان در بین مهاجرت هایی که به شهرستان‌های اطراف تهران صورت می‌گیرد یکی از محل های انتخاب شده باشد و همین موضوع موجب شده تا این شهرستان تراکم جمعیت فزاینده ای را به خود اختصاص دهد که البته این مهم هم نوعی فرصت برای شهرستان به شمار می آید و اگر هم به خوبی مدیریت نشود ممکن است مشکلاتی را نیز ایجاد کند.

    عضو شورای شهرستان قدس در ادامه سخنان خود افزود: شهرستان قدس در کنار همه کاستی هایی که با آن روبرو است پتانسیل ها و ظرفیت های بالایی را در خود دارد که از جمله این موارد می‌توان به حضور دانشگاه در این منطقه اشاره کرد. دانشگاهی که بالغ بر 23هزار دانشجو در آن تحصیل می‌کنند و در نوع خود در غرب استان تهران و حتی پایتخت کم نظیر است . همچنین در حوزه ورزشی نیز این شهرستان دارای استادیومی با ظرفیت 25هزار نفری به نام شهدای قدس است که طی سال های اخیر میزبان مسابقات لیگ برتر کشور بوده است. از طرفی بزرگترین آمفی تئاتر غرب استان که با آخرین فناوری‌های روز دنیا احداث و تجهیز شده و فضای آزاد مناسبی را به خود اختصاص داده یکی دیگر از ظرفیت های بالقوه شهرستان قدس است.

    عضو شورای استان تهران ضمن اشاره به وجود بیش از 1500 واحد صنعتی در شهرستان در کنار معادن و کارخانه‌های آسفالت و سنگ شکن بیان کرد: به طور حتم این واحدها ظرفیت‌های بالایی را در حوزه اشتغال و همچنین حمایت از تولید داخلی ایجاد کرده است و حتی تامین  قطعات دو شرکت بزرگ خودرو سازی کشور نیز با درصد بالایی در همین واحدهای تولیدی صنعتی صورت می‌گیرد؛ اما بحث زیست محیطی آنها نیز باید مورد توجه قرار گیرد. قوانین و رعایت ضوابط تا حد مطلوبی باعث کاهش آسیب به محیط زیست شهرستان شده که البته همچنان جای کار دارد و رعایت محدوده قرار گیری واحد های تولیدی با حوزه شهری مهمترین آن است.

    رفیعی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: به جهت تراکم بالایی که از لحاظ جمعیتی شهر قدس با آن روبرو است چالش‌ها و مشکلاتی برای ارائه خدمات از جمله عدم وجود زیرساخت‌های مناسب توسعه شهری در زمینه فاضلاب ایجاد کرده است، البته در حوزه فاضلاب تصفیه‌خانه‌ای در این شهرستان احداث شده که اکنون یک مدول (فاز) آن با ظرفیت تقریبی150 هزار نفری به بهره‌برداری رسیده و به جهت بهره بردن از فناوری روز دنیا که در احداث و تجهیز آن استفاده شده، آب خروجی بسیار مناسبی جهت کشاورزی ایجاد می‌کند. بنابراین نگاه مطلوب فرا بخشی مسئولان در راستای احداث مدول‌های(فازهای) دو و سه تصفیه خانه می‌ تواند شرایطی را فراهم کند که به یک فرصت برای تامین آب مورد نیاز کشاورزی شهرستان قدس و همچنین شهرستان‌های اطراف تبدیل شود.

    عضو شورای اسلامی شهر قدس با اشاره به این موضوع که این منطقه  از چهار طرف به محورهای مواصلاتی و کریدورهای مهم در غرب تهران محدود شده است و از لحاظ حریم، ظرفیتی برای رشد ندارد، بیان کرد: همین امر موجب شده که به جهت کمبود زمین نیاز به رشد و توسعه در ارتفاع باشد. از طرفی طرح‌های پیشنهادی مصوب پاسخگوی نیازهای توسعه‌ای شهرستان نیستند و اگر چالش‌های آن بررسی و پیش از وقوع،ترمیم و پیشگیری نشود مشکلاتی را به همراه خواهد داشت که از جمله آن ساخت و ساز غیر مجاز و غیر اصولی خواهد بود.

    وی در ادامه خاطرنشان کرد: از دیگر مشکلاتی که شهرستان قدس با آن روبرو است بحث جذب سرمایه‌گذار و تسهیل امور مربوط به معاملات بین مردم بوده و این موضوع به جهت اوقافی بودن املاک این شهرستان است. این موضوع همچنین موجب شده که در طرح بازآفرینی و نوسازی بافت فرسوده که اهمیت بالایی در شهرستان قدس دارد گِره هایی به کار مردم بیافتد چرا که برای دریافت وام جهت ترمیم بافت‌های فرسوده نیاز به سند است که به دلیل اوقاف بودن بیشتر زمین ها و املاک موجود یا قول نامه‌ای هستند و یا سند رسمی ندارند و همین امر روند اداری و اجرایی طرح باز آفرینی را با مشکل و کندی روبرو کرده است؛ البته اقداماتی در این رابطه جهت تسهیل امور صورت گرفته اما لازم است برای رفاه حال مردم مشکل اوقافی بودن توسط مراجع مربوطه تا حد امکان رفع شود تا این شهرستان مسیر خود را بهتر بتواند در جهت توسعه و رشد طی کند.

    رفیعی با تاکید بر این نکته که یکی از اولویت‌های شورا و شهرداری توجه و رسیدگی به بافت‌های فرسوده است عنوان کرد: درحال حاضر ٢٧۰ هکتار بافت فرسوده در شهرستان قدس وجود دارد که با رفع چالش‌های پیش رو و همچنین فراهم کردن شرایط مناسب برای شهروندان می‌توان این مهم را نیز به خوبی هدایت کرد تا هم شهروندان بتوانند در شرایط ایمن و مطلوب از لحاظ مسکن زندگی کنند و هم اینکه خدمات شهری در تمام حوزه آنگونه که باید و شاید به شهروندان ارائه داده شود.

    وی در ادامه به کمبود در حوزه سرانه‌های بهداشتی شهرستان اشاره کرد و گفت: باتمام تلاش هایی که در خصوص بهبود وضع سرانه بهداشتی شهرستان صورت گرفته اما همچنان ضعف در این مورد شهروندان را با مشکلاتی روبرو کرده است که هم هزینه و هم زمان آنها را هدر می‌دهد. البته با پیگیری‌های محمودی شاهنشین، نماینده شهرستان‌های شهریار، قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی، بیمارستان 160 تختخوابی در شهرستان قدس درحال احداث است و میزان خوبی از پیشرفت را شاهد هستیم که در این رابطه نیز لزوم تزریق به موقع بودجه‌های ملی موجب تحقق به ثمر نشستن آن در پایان سال آینده خواهد شد. اما اگر این نگاه ها از مراجع فرا دستی نباشد  پروژه‌های اینچنینی نیمه کاره رها می‌شوند و ضرر آن متوجه مردم خواهد شد.در حقیقت به طور حتم اتمام  این پروژه از لحاظ بهداشتی و درمانی شهرستان قدس را  در شرایط مطلوب تری قرار خواهد داد.

    رفیعی یکی دیگر از مشکلات زیرساختی این شهر را با وجود قرارگیری در محورهای مهم مواصلاتی، حمل و نقل عمومی دانست و تصریح کرد: شهرستان‌های اطراف تهران با وجود نزدیک بودن به ابر کلانشهر تهران اما از حمل و نقل عمومی مناسب برخوردار نیستند و شهرستان قدس هم از این قاعده مستثنی نیست. با توجه به این مطلب که روزانه بیش از 100هزار نفر  جابجایی در این شهرستان ثبت شده و بیش از 170 هزار خودرو روزانه یا از مبدأ شهر قدس و یا از مسیرهای اطراف این شهرستان عبور کرده و به مقصد تهران حرکت می‌کند، نیاز به وسایط حمل و نقل عمومی کافی با رعایت مسائل زیست محیطی از اولویت‌ها محسوب می شود.

    به گفته وی، در همین رابطه با پیگیری‌های انجام شده قرار است خطوط BRT از تهران تامحدوده ایران خودرو احداث شوند و همچنین قرار است قطار حومه‌ای نیز شهر قدس، شهریار، ملارد و صفادشت را تحت پوشش قرار دهد که اگر محقق شود می‌توان شاهد این بود که وضعیت حمل و نقل عمومی اندکی مطلوب شده و بسیاری از مشکلات شهروندان در شهرستان قدس و حتی غرب استان تهران در حوزه ترافیک و حمل و نقل، صرفه جویی اقتصادی، حفظ محیط زیست و آرامش روانی شهروندان مرتفع شود.

    عضو شورای شهر قدس در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از دوچرخه و یا مناسب سازی معابر برای پیاده روی در دستور کار شورای شهر قدس قرار دارد یا خیر؟ گفت: به طور خاص و ویژه به توسعه زیرساخت‌های مربوط به استفاده از دوچرخه در سطح معابر شهر  توجه نشده و اولویت شورا نیز تخصیص اعتبارات لازم جهت تملک املاک و تعریض معابر و خیابانها است. تا وقتی که این اقدامات را انجام  ندهیم ، توجه به مسائل دیگر نه تنها توجیهی ندارد بلکه موجب می‌شود که برخی هزینه‌های لازم در محل دیگری صرف شود که اهمیت آن کمتر از موضوعات جاری شهر است.

    رفیعی در ادامه سخنان خود  به امکانات مدیریت بحران شهرستان قدس اشاره کرد و خاطرنشان کرد: زلزله کرمانشاه زنگ خطری را بعد از سال ها برای کل کشور به صدا درآورد و برای شهرستان‌هایی مانند قدس که ساختمان‌های آن آنگونه که باید و شاید اصولی ساخته نشده و در برخی موارد سست و غیر مهندسی است، لزوم توجه به بحث مدیریت بحران یک امر اجتناب ناپذیر است. در این راستا ابتدا باید تلاش در جهت رفع مشکلات موجود و بهبود وضعیت بافت فرسوده صورت گیرد سپس به ارتقاء سطح پدافند غیر عامل پرداخت.

    وی در خاتمه از احداث پارک مدیریت بحران دراین شهرستان خبر داد که تاکنون بیش از 60 درصد پروژه پیشرفت فیزیکی داشته است و گفت: درحقیقت در پارک "حنانه" این شهرستان امکان اسکان اضطراری برای تعداد قابل توجهی از شهروندان فراهم خواهد شد و در کنار این پروژه، فضای استادیوم ورزشی شهدای قدس نیز این ظرفیت را دارد تا در مواقع بحرانی به اسکان شهروندان تخصیص داده شود و برای شرایط اضطرار نیز در سوله‌های مدیریت بحران شهرستان نیز اقلامی با اعتباری بالغ بر 30میلیارد ریال خریداری و در شرایطی مناسب دپو شده است که در مواقع لازم در اختیار شهروندان قرار بگیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار