مدیران خودروعصر اعتبار

به انگیزه روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی فرصتی برای توجه به میراث فرهنگی بشری

عصر ساختمان:از سال ۱۹۸۲ و با پیشنهاد شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌ها (ایکوموس)، ۱۸ آوریل (۳۰ فروردین) از سوی یونسکو به نام روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی نامگذاری شده است.

به انگیزه روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی فرصتی برای توجه به میراث فرهنگی بشری
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایران آنلاین، اعلام یک روز به این نام فرصتی‌است برای توجه به میراث فرهنگی و هنری بشری و بالا بردن آگاهی افراد در حفظ و حراست از دستاوردهای انسان در طول حیات خود. همچنین ایکوموس به منظور تمرکز و جهت دهی به فعالیت‌های این نهاد هر سال موضوعی را به عنوان شعار سال انتخاب و اعلام می‌کند که سال 2016 به عنوان «میراث و ورزش» نامگذاری شده است.  با توجه به اینکه «ورزش بخشی از میراث هر انسانی به شمار رفته و فقدان آن اثرات جبران ناپذیری در بر خواهد داشت» و زندگی ماشینی امروز بشر، وی را از فعالیت‌های بدنی و تحرک دور کرده است اهمیت چنین توجهی بیش از پیش آشکار خواهد شد.
    ایجاد فضاهایی برای فعالیت‌های ورزشی از گذشته تا امروز بخش مهمی از میراث معماری بشری را به خود اختصاص داده است تا جایی که یکی از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های ساختمان امروزه در استادیوم‌ها و اماکن ورزشی به‌کار گرفته می‌شوند. همچنین رویدادهای جهانی ورزشی به ایجاد ساختارهای عظیم شهری برای ارائه خدمات به افراد منجر می‌گردد که از جمله برگزاری المپیک یا جام جهانی فوتبال می‌تواند به تحول در نظام اقتصادی و سیستم شهری کشور میزبان بینجامد.
    در ایران، برای نمونه میدان نقش جهان اصفهان با کارکردهای چندگانه‌اش بخشی از این میراث ورزشی را در خود جای داده است. دو دروازه سنگی چوگان از آن دوره هنوز در میدان باقی‌است که از انجام این ورزش در آن دوره حکایت می‌کند و قدیمی‌ترین دروازه چوگان دنیاست. طرح این میدان تا جایی در نحوه اجرای بازی چوگان تأثیر داشته ‌است که زمین‌های ورزشی هارلینگام و سایر زمین‌های چوگان معروف، کم و بیش از روی این میدان ساخته شده‌اند. همچنین بسیاری از ورزشگاه‌های قدیمی یونان و روم، حامل ارزش‌های خاص تاریخی، معماری و تکنیک‌هایی هستند که اکنون بخشی از میراث نسل کنونی شده‌اند.   اما آنچه امروز بیش از شعارهای یونسکو برای ما جای نگرانی دارد تخریب‌های پی در پی و زنجیره‌ای بناها و بافت‌های تاریخی‌است که هر روز به شکلی گسترده و بی‌پروا ادامه می‌یابد. از تخریب بخش‌هایی از بافت تاریخی شهرهای یزد و کرمان و اهواز در سال‌های گذشته تا تخریب‌های گسترده امروز در بافت بوشهر و سمنان و شیراز.  به‌نظر می‌رسد متولیان میراث فرهنگی در کشور باید به‌سرعت و یکبار برای همیشه، جلوی عاملان این حوادث سینه سپر کنند و تا بنایی برای مرمت و بافتی برای حفاظت باقی مانده است به فلسفه وجودی این نهاد بپردازند. با ابراز تأسف و مدارا با عاملان تاراج و تخریب میراث این سرزمین دیری نخواهد گذشت که دیگر آه و افسوس هیچکس، آب رفته را به جوی برنمی‌گرداند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو