مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرکل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه:

کوتاه کردن فرایند صدور پروانه در کاهش سوءاستفاده دلالان و رشوه‌گیران موثر است

عصر ساختمان- مدیرکل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به رشوه‌هایی که بعضی کارکنان شهرداری تهران از مردم دریافت می‌کنند، گفت: دادن آگاهی به مردم درخصوص مسیرهای اداری و اقداماتی نظیر کوتاه کردن فرایند صدور پروانه اموری هستند که می‌توانند در اصلاح این روند موثر واقع شوند.

کوتاه کردن فرایند صدور پروانه در کاهش سوءاستفاده دلالان و رشوه‌گیران موثر است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، رضا عباسی درباره رشوه‌هایی که در شهرداری تهران گرفته می‌شود، اظهار کرد: عموما مراجعاتی که به شهرداری می‌شود شامل دو دسته می‌شود. یکسری موضوعات عمومی‌ هستند و مربوط به پارک، محله، برزن و ... است. برخی مراجعات هم خصوصی هستند و تمام زندگی فرد به این مراجعات گره خورده است؛ چنین مراجعاتی مربوط به ملک، عمر و سرمایه افراد است. اگر مردم اطلاعات کامل داشته باشند، تعداد افرادی که به عنوان دلال در این میان کسب درآمد می‌کنند، به حداقل می‌رسد.

    مدیرکل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران ادامه داد: برخی دلال‌ها وانمود می‌کنند انجام برخی کارها در شهرداری نیازمند هزینه است. قطعا در این فرایند همه نوع آدمی‌داریم. برخی افراد در بنگاه‌ها، دفاتر ساخت و ساز، دفاتر خدمات الکترونیک و شهرداری هستند که مبادرت به دریافت غیرقانونی هزینه می‌کنند. در هر مجموعه‌ای هم افراد سالم داریم و هم افراد ناسالم.

    وی با بیان اینکه اگر ما مسیری را نشناسیم و از آن اطلاعات نداشته باشیم، قطعا فکر می‌کنیم باید برای عبور ایمن و سریع از آن می‌بایست هزینه‌ای پرداخت کنیم، اظهار کرد: گاهی به جای اینکه زمانی طولانی را به توضیح و تشریح یک اتاق تاریک اختصاص دهیم، بهتر است یک لامپ روشن کنیم تا همه چیز روشن شود. ما باید برای مردم مسیر را روشن کنیم و در چنین شرایطی قطعا مردم ما از پرداخت رشوه خودداری خواهند کرد؛ چراکه اعتقادات آنان نیز آنان را از چنین کارهایی بازمی‌دارد.

    عباسی با بیان اینکه در شهرداری تهران نظارت‌های گوناگونی وجود دارد، گفت: 27 سال است که من در شهرداری کار می‌کنم. خیلی از کارمندان ما خوب هستند اما وقتی اتفاقی روی می‌دهد، عموم مردم آن را به همه تعمیم می‌دهند.

    وی افزود: من زمانی قائم مقام منطقه 13 شهرداری تهران بودم. معمولا نزدیک عید مردم در خانه‌هایشان تعمیرات عمومی‌دارند. ما دیدیم یک خانم بسته‌های نخاله را کنار در می‌چیند. از او سوال کردیم که آیا با ماموران شهرداری هماهنگ کرده است تا این نخاله‌ها را جمع‌آوری کنند؟ پاسخ داد که ما 5 هزار تومان پرداخت می‌کنیم و کارمندان شهرداری با جان و دل این نخاله‌ها را جمع‌آوری می‌کنند. ما در این خصوص پرس‌وجو کردیم و متوجه شدیم کارگرانی که برای پیمانکار شهرداری کار می‌کنند، از خانواده‌ها مبلغی را دریافت می‌کنند؛ درحالی که اصلا کارمند شهرداری نیستند.

    مدیرکل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران ادامه داد: زمانی هست که یک مدیر، مسئول یا معاون در مناطق شهرداری در اتاق خود مبلغی را (هرچند کلان) به عنوان رشوه دریافت می‌کند اما وقتی یک کارگر در ملاء عام 5 هزار تومان دریافت می‌کند، بازخورد بدی در اذهان عمومی‌دارد؛ گرچه این مبلغ زیاد نیست.

    وی تاکید کرد: مسئولان مناطق و دستگاه‌های نظارتی باید فعال باشند. این موضوعات را می‌توان با اطلاع‌رسانی دقیق و فعالیت‌هایی نظیر کوتاه کردن مسیر صدور پروانه اصلاح کرد. مردم مادامی‌که در مجموعه شهرداری کاری ندارند، از مسیرها و فرایندهای اداری مطلع نیستند و شاید حق دارند؛ چراکه گرفتاری‌های روزمره به آنان اجازه نمی‌دهد از فرایندهای اداری اطلاعات کسب کنند. اصحاب رسانه باید کمک کنند این موضوعات را به مردم اطلاع‌رسانی کنیم.

    عباسی با بیان اینکه با برخی افراد که در شهرداری در زمینه رشوه‌گیری خطا کرده‌اند، برخورد شده است، خاطرنشان کرد: اخیرا در یکی از مناطق شهرداری تهران چند مسئول حوزه شهرسازی به دلیل تخلف جابه‌جا شدند و با آنان برخورد شد. اکنون ادامه مسیر قضایی هم در حال پیگیری است.

    وی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که شرایط اقتصادی اکنون به سمتی رفته که بعضی کارمندان را دچار وسوسه می‌کند. سیاست‌های غلط و اوضاع و احوال بد اقتصادی بعضا افراد را به خطار می‌اندازد. البته این کارها توجیه‌پذیر نیست. برخی از کارمندان حاضرند نان خشک بخورند و زندگی خود را آلوده به مسائلی نظیر رشوه‌خواری نکنند.

    عباسی با اشاره به اینکه ما باید شرایطی فراهم کنیم که دریافت رشوه از سوی دلال‌ها به حداقل برسد، تاکید کرد: ارتقای فرهنگ عمومی، اطلاع‌رسانی به مردم، تقویت اعتقادات کارمندان و مردم می‌تواند در این راستا کمک‌کننده باشد و به کاهش تخلفات بینجامد.

    وی تصریح کرد: از مردم درخواست می‌کنیم اگر مورد تخلفی مشاهده کردند، حتما به ما اطلاع‌رسانی کنند. اگر خطاهای کارمندان شهرداری تهران به صورت شفاف گزارش شود و مستند شود، قطعا تاثیر خود را می‌گذارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار