مدیران خودروعصر اعتبار

پیش بینی آینده بازار مسکن

عصر ساختمان- کارشناس اقتصادی تاکید کرد:خانه در ماه‌های آینده ارزان‌تر نخواهد شد و سرمایه ها به این بازار باز می‌گردند.

پیش بینی آینده بازار مسکن
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصادآنلاین ، بیت‌الله ستاریان  با تاکید بر این نکته که در بازار مسکن رکودی وجود نداشته است، گفت: زمانی رکود وجود دارد که معاملاتی صورت نگیرد و این در حالیست که حتی در مهرماه معاملات بیشتر از شهریور بوده است پس رکودی وجود ندارد.

    وی با پیش‌بینی بازگشت رونق به بازار مسکن تا پایان سال 98 افزود: با توقف روند افزایشی نرخ ارز و طلا سرمایه‌ها به بازار مسکن باز خواهد گشت و تا 2 یا 3 ماه آینده شاهد افزایش معاملات خواهیم بود.

    او در پاسخ به این پرسش که آیا این افزایش معاملات همراه با کاهش قیمت‌ها خواهد بود؟ خاطرنشان کرد: اصلا نباید انتظار کاهش قیمت‌ها را داشته باشیم زیرا این اتفاق فقط در صورت ادامه دار بودن رکود ممکن خواهد بود.

    ستاریان با اشاره به اینکه در صورت وجود رکود هم قیمت‌ها کاهش نخواهد یافت بلکه رشد آن متوقف خواهد شد، افزود: فقط در صورتی که عرضه و تقاصا در بازار مسکن به تعادل برسد می‌توان انتظار کاهش قیمت‌ها را داشت.

    این کارشناس با تاکید بر تاثیر تحریم‌ها در بازار مسکن گفت:تاثیرات هم مثبت و هم منفی خواهند بود به این صورت که  با شروع تحریم‌ها سرمایه‌ها به داخل کشور برگشته و در صنعت ساخت‌وساز متمرکز می‌شوند و ممکن است رکودی که برای اوایل سال 98 پیش‌بینی کردیم اتفاق نیفتد.

    او اضافه کرد: اما در کنار این تاثیر مثبت با مشکلاتی که در زمینه واردات مواد اولیه پیش‌ می‌آید ممکن است تولید مسکن با مشکلات زیادی مواجه شود.

    ستاریان همچنین بر ضرورت جذب سرمایه‌های خارجی از طریق مسکن تاکید کرد و ادامه داد: هیچ دولتی به این موضوع توجه نکرده‌است و با وجود اینکه بیش از 63درصد از جمعیت کشور در این حوزه مشغول فعالیت‌اند تا کنون سیاست‌گذاری دولت در بخش مسکن بسیار ضعیف بوده‌است.

    وی با اشاره به یکی از سیاست‌های دولت مبنی بر دریافت مالیات از خانه‌های خالی گفت: وقتی خانه خالی در کشور وجود ندارد چگونه می‌خواهند مالیات بگیرند؟ همیشه به اشتباه گفته می‌شود که ما حدود 2ونیم ملیون واحد مسکونی خالی در کشور داریم و اصلا توجه نمی‌کنند که این مقدار خانه خالی طبیعی است.

    ستاریان اضافه کرد: در تمام کشورهای جهان درصدی خانه خالی وجود دارند که به آن ضریب خانه‌های خالی قابل ذخیره می‌گویند و اصلا نباید جزو واحدهای مسکونی خالی محاسبه شوند.

    این کارشناس در پایان با اشاره به نقش دولت در بهبود وضع مسکن کشور، به کارگیری ابزارهای مالی، فراهم ساختن زیرساخت‌های مناسب برای تولید مصالح ساختمانی و تسهیل قوانین و مقررات موجود بر سر راه ساخت‌وساز را از وظایف وزیر جدید راه‌وشهرسازی عنوان کرد.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو