مدیران خودروعصر اعتبار

تأملی بر فراز و فرود‌های صنعت آسانسورسازی در کشور

عصر ساختمان- آسانسور و تولید آن، از نمونه صنایعی به شمار می‌رود که در طول سالیان اخیر با توسعه و پیشرفت چشمگیری همراه شده است.

تأملی بر فراز و فرود‌های صنعت آسانسورسازی در کشور
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۵:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، آسانسور از نمونه تجهیزاتی به شمار می‌رود که با رشد و فراگیر شدن فرهنگ شهرنشینی، بلند مرتبه سازی و به تعبیری احداث اماکن مسکونی و تجاری نوعاً عمودی ( با هدف بهره گیری حداکثری از فضا ) استفاده از آن گسترش پیدا کرده است.
    اهمیت آسانسور به اندازه‌ای است که حتی در میزان قیمت آپارتمان‌های مسکونی نیز نقش بسزایی ایفا می‌کند و اختلاف قیمت در اماکن و ساختمان‌هایی که برخوردار از این تجهیزات هستنند به نسبت ساختمان‌هایی که چنین ادواتی در آن تعبیه نشده، به میزان ملموسی، محسوس و قبل توجه است.

    منظور نظر از طرح این مقدمه کوتاه تاکید بر اهمیت این صنعت و ضریب تقاضای بالا برای استفاده و خرید تجهیزات اینچنینی است، امری که در سالیان نه چندان دور گذشته به عنوان یک اولویت مطرح نبود، اما امروزه پیمانکاران، متقاضیان و انبوه سازان، حساسیت و توجه بسیاری را نسبت به این موضوع (خرید، تهیه و تعبیه آسانسور) لحاظ می‌کنند.

    بدون تردید، یکی از شاخص‌های میزان استفاده و رونق یک محصول یا کالا به میزان تقاضای آن باز می‌گردد و هر آنچه ضریب تقاضا برای خرید و تهیه آن افزایش یابد، به همان میزان شاهد رشد، توسعه و رونق هر چه بیشتر آن حوزه و عرصه تولیدی خواهیم بود.

    داوود اشتیاقی، رئیس سابق سندیکای آسانسور و پله برقی ایران، در گفت‌وگو با رسانه‌ها در تشریح وضعیت حاکم بر صنعت آسانسور اظهار کرد: در حال حاضر، قریب به 80 درصد آسانسور‌های ساختمانی و مسکونی به واسطه تولید داخلی تأمین می‌شوند که البته در خصوص برخی از قطعات منفصله این تجهیزات، همچنان از حیث داخلی آنچنان که باید توانمند نشده ایم و نیازمندی‌های خود را می‌باید با تکیه بر واردات تامین و تهیه کنیم.

    وی با اشاره به تقسیم بندی آسانسور‌های ساختمانی، می‌گوید: در مجموع آسانسور‌های ساختمانی به دو دسته آسانسور ارتفاع زیاد و با سرعت بالا و آسانسور‌هایی با ارتفاع معمولی، طبقه بندی می‌شوند.

    اشتیاقی می‌افزاید: در آسانسور‌های دسته دوم که به تبع پیچیدگی و تکنولوژی آن ساده‌تر است، بخش قابل توجهی از نیاز موجود به واسطه تولید داخلی تامین می‌شود، اما در ارتباط با آسانسور‌های با ارتفاع بالا، وابستگی به واردات بیشتر به چشم می‌خورد.

    رئیس سابق سندیکای آسانسور و پله برقی در ادامه بیان می‌کند:کشور ایران در عرصه ساخت و تولید تابلوی فرمان و کابین آسانسور از وضعیت مناسب و مطلوبی برخوردار است، اما در حوزه تولیدِ ریل، موتورگیربُکس و سیم بوکسل، نیاز به واردات بیشتر احساس می‌شود که البته این قاعده در خصوص بسیاری از کشور‌های جهان جاری و ساری است و در واقع امر بسیاری از کشور‌ها و جوامع دنیا، الزامات مقتضی برای راه اندازی آسانسور را از کانال واردات تامین می‌کنند.
    توجیه اقتصادی و مقرون به صرفه بودن، اصلی مهم در تولید به شمار می‌رود

    سعید مظفری‌کیا یکی از فعالان حوزه فروش، نصب و تعمیر آسانسور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به هزینه بَر بودن صنعت تولید آسانسور و خط تولید آن اظهار کرد: یکی از اصول اقتصادی و صنعتی در جهان به مقرون به صرفه بودن و توجیه اقتصادی تولید معطوف می‌شود و این قاعده‌ای است که صرفا مختص کشور ایران نیست و در ارتباط با تمامی کشور‌های دنیا مصداق پیدا می‌کند.

    وی افزود: با وجود اهمیت غیر قابل انکار خودکفایی و حمایت از تولید ملی و داخلی، ساخت و تامین برخی کالا‌ها و محصولات در داخل کشور، هزینه‌های به مراتب بیشتری را نسبت به هزینه کرد برای واردات آن می‌طلبد که به تبع در چنین شرایطی اتکای به واردات منطقی‌تر به نظر می‌رسد.

    مظفری‌کیا گفت: البته نباید از طرح این موضوع سوء برداشت شود، زیرا بعضا این نظریه به عنوان دستاویزی برای واردکنندگان برای واردات فراگیر و بی رویه بسیاری از محصولات و کالا‌ها قرار می‌گیرد که چنین رویکردی اشتباه است.

    این فعال در حوزه عرضه، نصب و تعمیر تجهیزات آسانسور تصریح کرد: هیچ تردیدی وجود ندارد که در ارتباط با برخی کالاها، اقلام و محصولات استراتژیک حتی در صورت زیان ده بودن آن، باید نسبت به تولید داخلی آن تلاش شود و حتی بعضا برخی اوقات، دولت‌ها با پرداخت یارانه به حمایت از تولید داخلی مبادرت می‌ورزند که به واقع باید با اولویت بندی و ضریب اهمیت اقلام و محصولات مورد نیاز، میان کالا‌های اینچنینی، تفکیک قائل شد، اما در ارتباط با موتور آسانسور یا به تعبیر صحیح‌تر برخی از تجهیزات و قطعات منفصلة آن، اطلاق عنوان استراتژیک به آن چندان صحیح به نظر نمی‌رسد لذا می‌توان از محل واردات، هزینه نهایی را به نحو عقلانی و شایسته تری مدیریت کرد.

    وی افزود:البته انتظار می‌رود با توسعه صنایع و بازاریابی حرفه ای، زمینه لازم را برای رشد صادراتی کالا‌ها فراهم نمود و به تبع در چنین شرایطی و با حصول چنین امر و قاعده ای، می‌توان اصل توجیه اقتصادی را برای تولید مطرح نمود، زیرا افزایش تقاضا و تسخیر بازار‌های خارجی، تولید هر کالایی را مقرون به صرفه می‌کند.
    لحاظ کردن استاندارد‌های جهانی، مولفه‌ای تعیین کننده در توسعه صادرات آسانسور و قطعات منفصله آن

    مظفری‌کیا، با اشاره به اهمیت استانداردِ تجهیزات آسانسور برای متقاضیان داخلی و خارجی گفت: با توجه به این واقعیت که عدم استاندارد و ایمنی لازم در تجهیزات آسانسور، جان استفاده کنندگان را به خطر می‌اندازد، لذا برخورداری از شاخص‌ها و مولفه‌های لازم در تولید این محصولات، امری حائز اهمیت به شمار می‌رود.

    وی افزود: به واقع یکی از الزامات دیگر توسعه صادرات کالا‌ها و تولیدات اینچنینی، به استاندارد‌های لحاظ شده در آن معطوف می‌شود و در کنار برخی اقتضائات صادراتی همچون مناسبات مطلوب بین المللی، بازاریابی و تبلیغات حرفه‌ای، رعایت این اصل نیز بسیار مهم و تعیین کننده است.

    این فعال در حوزه فروش، نصب و تعمیر آسانسور گفت: به واقع شرکت‌های تولید کننده ایرانی باید با رعایت استاندارد‌های بین المللی و لیسانس تولیدکنندگان بزرگ و صاحب نام اروپایی و جهانی، به صادرات هر چه بیشتر کالا‌های تولیدیِ خویش، امیدوار باشند و در شرایطی که بازار کشور‌های منطقه تشنة چنین تجهیزاتی هستند، قطع به یقین نائل شدن به چنین توفیقی، از ابعاد مختلف اقتصادی همچون سودآوری، ارزآوری، اشتغالزایی و غیره مهم و مقرون به صرفه خواهد بود.
    ظهور و بروز رونق در بازار تولیدکنندگان آسانسور ایرانی

    بدون تردید، رونق این محصول تا حدود بسیاری به رونق بازار مسکن و بویژه حوزه ساخت و ساز گره خورده و طبیعتاً هر آنچه میزان ساخت و ساز‌های تجاری و مسکونی افزایش یابد به همان میزان شاهد ضریب عرضه هر چه بیشتر چنین محصولاتی خواهیم بود.

    با همه این اوصاف، در ماه‌های اخیر، نوسانات نرخ ارز، باعث کامیابی‌هایی برای این صنعت شده است.

    چندی پیش، سید مهدی طباطبائی در گفت‌وگویی با خبرگزاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، در ارتباط با وضعیت صنعت و بازار آسانسور در ایران گفت: موتور آسانسور‌های ایرانی از حیث کیفی، به مراتب مطلوب‌تر از تولیدات هندی و ترکیه‌ای است، اما همچنان تا نائل شدن به سطح کیفی تولیدات برتر جهانی، فاصله احساس می‌شود.

    وی می‌گوید: کارخانه‌هایی که تا پیش از نوسانات نرخ ارزی با ظرفیت 30 درصدی فعالیت می‌کردند در حال حاضر بصورت سه شیفته کار می‌کنند و به واقع با ظرفیت 100 درصدی و بعضا فراتر از آن مشغول به فعالیت هستند و به تبع هر آنچه بازار تولید در این صنعت از رونق بیشتری برخوردار شود به همان میزان، زمینه و ضریب شکوفایی برای فعالیت مذکور به نحو مطلوب تری تامین و هموار خواهد شد.

    طباطبائی تصریح کرد: ظرفیت تولید موتور آسانسور در کارخانجات داخلی، 3 هزار و 500 موتور در ماه برآورد می‌شود و در صورت افزایش رونق در این عرصه، قطعا ضریب افزایش فرصت‌های شغلی در این حوزه تقویت خواهد شد و در شرایطی که هر کارخانه تولیدکننده موتور آسانسور با ظرفیت تولید 30 موتور در روز، حدود 400 نفر را جذب و مشغول به فعالیت کرده، طبیعتا با افزایش هر چه بیشتر رونق در این صنعت، شاهد فعالیت تعداد هر چه بیشتری از جویندگان کار و شغل در این حوزه خواهیم بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار