مدیران خودروعصر اعتبار

۴ چالش‌ ساخت‌وساز در کشور

عصر ساختمان- مدیرعامل گروه عمران و توسعه بهساخت بابیان اینکه بخش ساختمان نقش مهمی در رونق اقتصادی کشور ایفا می‌کند. گفت: در حال حاضر ساختار صنعت دچار دگرگونی در ماهیت شده است، به‌نحوی‌که شرکت‌های حرفه‌ای ساختمانی می‌توانند نبض بازار را در دست خود گرفته و با مدیریت بهینه جریان نقدینگی خود و ایجاد تمایز در حوزه ساخت و بهره‌برداری می‌توانند شرایط مطلوبی را برای آینده خلق کنند.

۴ چالش‌ ساخت‌وساز در کشور
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از صما، سامان شهامت دوست بابیان مطلب فوق گفت: اگرچه نباید فراموش کرد کم شدن تعداد پروانه های ساختمانی، فعالیت اقتصادی و اجتماعی تمامی شرکت‌های حقوقی تأثیرگذار بوده و با کاهش فعالیت‌ ساخت‌وسازی درآمد این شرکت‌ها نیز کاهش داشته است؛ اما شرکت‌های ساختمانی می‌توانند با ایجاد تمایز در حوزه ساخت و بهره‌برداری و ارائه کارهای باکیفیت با حفظ مشتریان ثابت و واقعی خود شرایط خوبی برای خود ایجاد کنند.

    شهامت دوست در ادامه با اشاره به اینکه مشکلات کنونی ساخت‌وساز شامل : اعتباردادن به شرکت‌های ساختمانی، عدم توجه به مهارت و آموزش کارگران، مصالح ساختمانی بی‌کیفیت وبی توجهی به استاندارد مصالح ساختمانی است. در خصوص اهمیت حضور شرکت‌های ساختمانی در امر ساخت‌وساز گفت: باید در تمام دوران رونق و رکود باید کارهای ساخت‌وساز به شرکت‌های ساختمانی واجد صلاحیت داده شود تا مصرف‌کننده در دوران ساخت، بهره‌برداری و بعد از بهره‌برداری بتواند از مسئولیت‌های شرکت مذکور مطابق با ضمانت‌نامه و تضمین بهره ببرد.

    شهامت دوست بابیان اینکه بروکراسی‌های موجود در ساخت‌وساز نیز باعث کند شدن امور گردیده است. گفت: در حال حاضر سازنده باید مجوز خود را از چندین مهندس مرتبط با ساخت‌وساز دریافت کند که این مورد می‌تواند صدماتی بر روند و سرعت کار وارد کند. این در حالی است که باید یک شرکت ساختمانی با دارا بودن کلیه مهندسان با تخصص های مرتبط این کارها را انجام دهند .

    این کارشناس ساخت‌وساز بابیان اینکه در کنار شرکت‌های ساختمانی باید نظارت‌های سازمان نظام‌مهندسی و دیگر ارگانهای ناظر به صورت مستمر باشد. گفت: اگر پرسه ساخت‌وساز راحتتر شود می‌توانیم به ساخت‌وسازهای باکیفیت دست پیدا کنیم.

    این مدیرعامل در ادامه در خصوص نبود کارگران حرفه‌ای و آموزش‌دیده دانست و گفت: اگر ما در ساخت‌وسازها از کارگران و حرفه مندان استفاده کنیم ساخت‌وسازها باکیفیت شده و بازار تقاضا به سمت بازار باکیفیت کشیده می‌شوند. شناسایی و آموزش کارگران ساختمانی به‌طورقطع موجب رونق بازار کاری آن‌ها می‌شود چراکه فراگیری هر آموزشی در دنیا امروز باعث می‌شود راه های وسیع کاری پیش روی فرد باز کند.

    شهامت دوست گفت: به‌هرروی داشتن مصالح باکیفیت با اجرای صحیح توسط مهندسان و استادکارهای ماهر وکارگران می‌تواند مشکلات ساخت‌وساز را رفع کند. این گزینه ها لازم و ملزوم ساخت‌وساز باکیفیت است. تولید باکیفیت در کنار اجرای صحیح می‌تواند ارزش‌افزوده زیادی برای محصول نهایی بگذارد.

    این کارشناس ساخت‌وساز گفت: در حال حاضر در بازار واحدهای غیراستاندارد و زیر پله هایی است که این واحدها به‌جز آسیب زدن به شرکت‌های تولیدی مجوز دار وضعیت ساخت ساز را نیز به چالش می‌کشانند. متأسفانه رد پای تولید مصالح غیراستاندارد را می‌توانیم در بعضی از مصالح ساختمانی ببینیم.

    شهامت دوست با اشاره به‌ این‌که در موقع بروز زلزله و فاجعه این دولت است که بایستی با صرف مبالغ بسیار هنگفت از خزانه، به ترمیم مادی خرابی‌ها بپردازد. گفت: گرچه ترمیم معنوی و روحی بازماندگان زلزله جبران و ائتلاف منابع انسانی هرگز نمی‌تواند صورت پذیرد و اینجاست که تأمین مصالح استاندارد چیزی دور از واقعیت نیست و همچنین سازمان استاندارد ، استاندارد را در تمام مصالح ساختمانی اجباری نماید .

    فرآیند تولید زنجیره‌ای است

    این کارشناس با تأکید بر اینکه این بحث ازنظر حقوقی چند جنبه دارد گفت: در گام اول موسسه استاندارد در هنگام تولید مصالح ساختمانی چارچوبی را برای آن مشخص می‌کند که باید بر اساس آن تولید شود و نمایندگان موسسه استاندارد در فرآیندهای دوره‌ای از این تولیدات بازدید کرده و آن‌ها را موردبررسی قرار دهند و در صورت مشاهده معضلی درزمینهٔ تولید، این بررسی توسط موسسه استاندارد به‌خوبی انجام شود.

    وی ادامه داد: در گام دوم باید دید آیا کالایی که به‌عنوان کالای استاندارد تحویل خریدار شده است، به‌طور استاندارد تولیدشده و از المان‌های لازم برای استاندارد بودن بهره جسته است یا خیر. برای مثال در یک بلوک سیمانی که از اجزای گوناگون نظیر سیمان تشکیل‌شده، اگر سیمان به‌کاررفته که توسط تولیدکننده دیگری تولیدشده است، غیراستاندارد باشد، محصول نهایی یعنی بلوک استاندارد نخواهد بود.

    بر اساس اظهارات این کارشناس، فرآیند تولید یک فرآیند زنجیره‌ای و سلسله وار است و ممکن است تولیدکننده در جریان تولید جنسی که ارائه می‌دهد، اجناسی را از تولیدکنندگان دیگر و تمام مراحل استاندارد به طور کامل اجرا شود تهیه کند. پس چگونگی تولید یک کالا باید به‌طور همه‌جانبه و با بازرسی کارشناسان رسمی از نحوه تولید کالا، بررسی شود.

    این کارشناس بر این باور است که دولت باید نظارت بر روند ساخت و استفاده از مصالح ساختمانی باکیفیت را رصد کرده و با متخلفان در این حوزه برخوردهای قاطعی داشته باشد.

    وی گفت: به‌رغم آنکه مصالح ساختمانی قبل از مصرف باید تمام آزمایش‌های لازم را از حیث استاندارد پشت سر بگذارد، اما در برخی از مصالح و کالاها که این مورد رعایت نمی شود .

    بی‌توجهی به بحث مهم استاندارد در تولید مصالح ساختمانی، عمر ساختمان‌های نوساز را به‌شدت کاهش داده که این خطری برای کشور است.

    وی گفت: برای مقابله با فرسودگی ساختمان‌ها در کشور باید در ابتدا نظارت دقیقی بر روند ساخت و ایجاد مصالح ساختمانی صورت بگیرد.

    شهامت دوست بابیان اینکه استاندارد اجباری راه نجات کیفیت مصالح ساختمانی است گفت: در حال حاضر بعضی از تیرچه‌ها و پنجره‌های تولیدی برخی از شرکت‌ها به‌صورت زیر پله‌ای تولید می‌شوند که نه‌تنها کیفیت صحیح ندارند بلکه به لحاظ تفاوت قیمتی با تولیدات شرکت‌های استاندارد باعث می‌شوند بازار عرضه با مشکلات زیادی روبرو شود.

    این کارشناس درنهایت گفت: ساخت ساز باکیفیت درگرو به‌کارگیری مصالح باکیفیت، اجرای صحیح توسط کارگران مهار و نظارت‌های دقیق مهندسان و کارشناسان و حضور شرکت‌های ساختمانی است؛ بنابراین از شهروندان می‌خواهیم در صورت تأمین مصالح در وهله اول به کیفیت و اجرای صحیح توجه داشته باشند. وزندگی خود و خانواده را فدای سود مقطعی و ارزانی مصالح بی‌کیفیت نکنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار