مدیران خودروعصر اعتبار

نائب رئیس نظام مهندسی یزد هشدار داد؛

وقوع بیش از ۷۰۰ زلزله در استان به ظاهر کم‌خطر یزد

ضرورت مقاوم‌سازی ساختمان‌های با عمر بیش از ۳۰ سال

عصر ساختمان:وقوع دو زمین‌لرزه مهیب که در روزهای پایانی هفته گذشته در ژاپن رخ داد، بار دیگر زنگ خطر را برای ساختمان‌ها در کشور ما به صدا درآورد و هشداری جدی برای مردم و مسئولان در جهت رعایت اصول فنی و مهندسی در ساخت و ساز است.

وقوع بیش از ۷۰۰ زلزله در استان به ظاهر کم‌خطر یزد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایسنا، دکتر "محمدرضا جواهری" نایب رئیس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد با بیان این مطلب، اضافه کرد: متأسفانه در کشور ما به دلیل قرار گرفتن روی پهنه زلزله‌خیز، هیچ نقطه امنی در برابر این حادثه طبیعی نداریم و با میانگین تقریبی هر 10 تا 15 سال شاهد زلزله‌های مخربی مانند زلزله بم هستیم.

    وی خاطرنشان کرد: حتی در استان به ظاهر کم‌خطری مانند یزد، تنها در یک سال اخیر شاهد وقوع 717 مورد زلزله بوده‌ایم که شدت برخی از آنها قابل توجه هستند.

    به گفته‌ی این مدرس دانشگاه، در دو دهه گذشته و پس از زلزله رودبار و منجیل فعالیت‌های بسیار خوبی در زمینه اصلاح آیین‌نامه‌ها طراحی و اجرا صورت گرفته و به موازات تدوین و ارائه آیین‌نامه‌ها و ضوابط روزآمد در کشور، اقدامات موثری از سوی سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌ها و مهندسان فرهیخته با همکاری شهرداری‌ها و راه و شهرسازی در اجرای مقررات ملی ساختمان صورت گرفته که کاملاً قابل مشاهده است و در زلزله‌های اخیر مثل زمین لرزه بم مشخص شد که ساختمان‌هایی که ضوابط فنی مطابق با طراحی و نظارت مهندسی در آن‌ها اعمال شده، عملکرد خوبی در زلزله مذکور داشته‌اند ولیکن همچنان ضرورت توجه به مقاوم‌سازی ساختمان‌هایی که دارای عمر بیش از 30 سال هستند، احساس می‌شود.

    وی در این رابطه توصیه کرد: مالکان این قبیل ساختمان‌ها استحکام ساختمان خود را در برابر زلزله به کمک مهندسان تحلیل کنند و با اجرای طرح‌های مقاوم‌سازی که هزینه قابل‌ توجیهی در مقایسه با خطرات احتمالی زلزله در بر دارد، نسبت به حفظ سرمایه خود و پیشگیری از صدمات جانی و مالی اقدام کنند.

    جواهری در مورد ساخت و سازهای در دست انجام نیز با ابراز تأسف از برخی گزارش‌های تخلفات ساختمانی و بدون پروانه، اظهار کرد: این قبیل ساختمان‌ها که هیچ کسی بر آنها مهر تایید نمی‌زند، پس از پرداخت جریمه‌ای اندک با سپردن تعهد این که در مراحل بعدی مقررات ملی ساختمان در آنها رعایت می‌شود همانند ساختمان‌های دارای مجوز مورد معامله قرار می‌گیرند و بهره‌برداران بعدی که روحشان از این خلاف‌سازی‌ها بی‌خبر است، درگیر مخاطرات و حوادث احتمالی همچون زلزله می‌شوند.

    نایب رئیس نظام مهندسی ساختمان یزد در پایان با تاکید بر ضرورت همکاری دستگاه‌های ذی‌مدخل در فرآیند صدور پروانه جهت حذف ضوابط دست و پاگیر صدور پروانه ساختمان، از مالکان بناهای دارای پروانه نیز خواست با رعایت ضوابط فنی و مهندسی و اجرای تذکرات مهندسان ناظر، ساختمان‌های خود را در برابر حوادثی چون زلزله‌های شدید ایمن کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار