مدیران خودروعصر اعتبار

پدافند غیرعامل موضوعی فانتزی یا ضرورتی انکارناپذیر

عصر ساختمان- پدافند غیرعامل نوعی دفاع غیر نظامی است و به مجموعه اقداماتی اطلاق می‌شود که به جنگ‌افزار نیاز ندارد و با اجرای آن می‌توان از وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات و تاسیسات حیاتی و حساس نظامی و غیرنظامی و تلفات انسانی جلوگیری نموده یا میزان این خسارات و تلفات را به حداقل ممکن کاهش داد.

پدافند غیرعامل موضوعی فانتزی یا ضرورتی انکارناپذیر
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، پدافند غیرعامل به معنای کاهش آسیب‌پذیری در هنگام بحران، بدون استفاده از اقدامات نظامی و صرفاً با بهره‌گیری از فعالیت‌های غیرنظامی، فنی و مدیریتی است. اقدامات پدافند غیرعامل شامل پوشش، پراکندگی، تفرقه و جابجایی، فریب، مکان‌یابی، اعلام خبر، قابلیت بقا، استحکامات، استتار، اختفاء، ماکت فریبنده و سازه‌های امن است.

    در پدافند غیرعامل همه نهادها، نیروها، سازمان‌ها، صنایع و حتی مردم عادی می‌توانند نقش موثری ایفا کنند، اما به این امر مهم تاکنون چقدر توجه شده است و چقدر توانسته‌ایم خود را در مقابل تهدیدات ایمن کنیم؟

    در مقابل بروز خطر همانند انسان‌های بی‌سواد رفتار می‌کنیم

    «ابراهیم امانی» عضو شورای اسلامی شهر بجنورد در گفت‌وگو با ایسنا با طرح این پرسش که جامعه چقدر آمادگی و مهارت نسبت به مقابله با تهدیدات داشته است؟ گفت: آیا تاکنون به سراغ این موضوع رفته‌ایم که تهدیدات موجود در شهری که در آن زندگی می‌کنیم چه چیزی است و یا به‌دنبال رفع این نواقص بوده‌ایم و یا خیر؟

    وی با اشاره به این‌که پدافند غیرعامل به معنای کاهش آسیب‌پذیری زیرساخت‌ها در مقابل تهدیدات است، افزود: متأسفانه علاوه‌بر این‌که در این باب توجه ویژه‌ای نشده است در مقابل حوادث بسیار کوچک و مقابله با آن‌ها نیز هیچ گونه آمادگی و آگاهی نداریم.

    امانی ادامه داد: حتماً قرار نیست بحران بزرگی اتفاق افتد و به فکر راه چاره باشیم، در حقیقت رفتارهای‌مان در مقابل حوادث و تهدیدات کوچک نیز همانند انسان‌های بی‌سواد است.

    وی تصریح کرد: بارها و بارها کارمندان اداری درباره موضوع پدافند غیرعامل در پشت درب‌های بسته آموزش دیده‌اند اما رفتار همین افراد به‌هنگام بروز تهدید به‌مثابه آدم‌های بی‌سواد است.

    این عضو شورای اسلامی شهر بجنورد خاطرنشان کرد: تاکنون چقدر آموزش‌ها را به سمت مردم سوق داده‌ایم و در مانورهای برگزار شده مردم را دخیل کرده‌ایم؟

    وی توضیح داد: بجنورد شهری لرزه‌خیز است و در زلزله 5.7 ریشتری اردیبهشت‌ماه سال گذشته به خوبی دیده شد که با وقوع یک زلزله شدید و قطع برق چه مشکلاتی چون وقوع ترافیک و .... به وجود آمد.

    امانی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر از این شهر انواع کامیون و تریلی عبور می‌کند و در فاصله‌های مختلف شبانه‌روزی در نقاط مختلف شهر پارک می‌کنند اما آیا تدبیری اندیشیده شده است که به‌هنگام بروز تهدیدی این کامیون‌ها خطرساز نباشند؟.

    سازمان پدافند غیرعامل از طریق فرهنگسازی برای اجرای مقررات ملی ساختمان وارد عمل شده است

    «ثروتی»، مدیر کل پدافند غیرعامل استانداری خراسان‌شمالی در ادامه گفت: پدافند غیرعامل یک موضوع فانتزی نیست و باید جدی گرفته شود.

    وی با اشاره به این‌که شهرهای آسیب‌پذیری داریم، افزود: پدافند غیرعامل دارای نکات ریزی است که اگر به همه آن نکات توجه و هزینه‌های لازم انجام شود هیچ گاه دچار پشیمانی نخواهیم شد.

    به گفته وی، هدف از پدافند غیر عامل کاهش آسیب‌پذیری، تداوم خدمات ضروری، تسهیل مدیریت بحران و افزایش پایداری است.

    ثروتی ادامه داد: باید بررسی‌های لازم به‌منظور شناسایی نقاط آسیب‌زای موجود در شهرها انجام شود و تدابیر لازم برای رفع آن بکار گرفته شود.

    وی اظهار کرد: در پدافند غیرعامل هم‌بستگی زیرساختی باید از یکدیگر جدا شود تا کاهش آسیب‌پذیری را به‌دنبال داشته باشد.

    این مقام مسئول تصریح کرد: پدافندغیرعامل به نکاتی چون هم‌بستگی زیرساخت‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید چرا باید زیرساخت‌ها آنقدر به یکدیگر وابسته هستند که به هنگام وقوع زلزله و قطع‌شدگی برق با مشکلاتی چون ترافیک و ... مواجه شویم.

    وی با اشاره به این‌که سند 21 مقررات ملی ساختمان بالاترین سند پدافندغیر عامل است، گفت: این سند تدوین شده و الزام‌آور است اما به علت این‌که اجرای آن بار هزینه‌ای دارد، سازمان پدافند غیرعامل فیتیله را کشیده و اجباری نکرده است و از روش فرهنگسازی وارد عمل شده است.

    ثروتی مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خراسان‌شمالی گفت: سالانه شمار فراوانی از کامیون‌های حامل آمونیاک از بجنورد عبور می‌کند و آیا آتش‌نشان‌های ما آموزش‌های لازم را دیده‌اند که به‌هنگام بروز خطر بتوانند تهدید را خنثی و جان خود را نیز به خطر نیندازند؟

    وی توضیح داد: در کشور مسکو بین جنگ جهانی اول و دوم در عمق 80 متری زمین پناهگاه‌هایی ساخته شده بود تا مردم به هنگام خطر در امان باشند و یا در کشور سویس که یک تیر نیز شلیک نمی‌شود پنگاه‌هایی زیادی برای مقابله با تهدیدات احتمالی ساخته شده است، اما ما هنوز کجا هستیم!

    این مقام مسئول گفت: دیده شده که در کنار پایگاه‌های آتش‌نشانی آپارتمان‌های چندین طبقه ساخته می‌شود و آیا به هنگام بروز تهدیدی همین آپارتمان ممکن نیست که در خدمات‌دهی آن پایگاه آتش‌نشانی خلل ایجاد کند؟

    متأسفانه به پدافند غیرعامل توجه چندانی نشده است

    «محمدعلی کشمیری»، مدیر پدافند غیرعامل شهرداری بجنورد هم‌چنین در ادامه از تهیه طرح جامع مطالعات پدافند غیرعامل در این شهر خبر داد.

    وی گفت: ایران کشوری است که خطرات زیادی چون سیل، زلزله و .... آن را تهدید می‌کند و باید به‌دنبال راه‌هایی باشیم که آسیب‌های وارده را به حداقل برسانیم.

    وی افزود: اما متأسفانه به پدافند غیرعامل توجه چندانی نشده است و اگر یک نمونه آماری و مصاحبه‌ای از مردم گرفته شود شمار فراوانی هستند که به هیچ عنوان با این اصل مهم آشنایی ندارند.

    کشمیری ادامه داد: 31 مرکز استان به اضافه 100 شهر ملزم شده‌اند که طرح مطالعات پدافند غیرعامل در آن تهیه شود و شهر بجنورد یازدهمین شهری است که این مطالعات باید در آن تهیه شود.

    وی خاطرنشان کرد: لازمه تهیه این طرح مطالعاتی همکاری دستگاه‌هایی چون شرکت‌های خدمات‌رسان برای ارائه اطلاعات است اما آن‌ها از ارائه اطلاعات خودداری می‌کنند.

    این مقام مسئول یادآور شد: باید دستگاهی چون فرمانداری نیز در این طرح مشارکت داده می‌شد تا این دستگاه طی مکاتباتی که انجام می‌داد دستگاه‌ها را ملزم به ارائه اطلاعات می‌کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار