مدیران خودروعصر اعتبار

واردات مصالح ساختمانی با وجود ظرفیت بالای تولید ملی

عصر ساختمان- صنعت تولید مصالح ساختمانی از نمونه عرصه های بسیار متنوع به شمار می رود که رونق و شکوفایی آن،به توسعه فرصت های شغلیِ بسیاری منتهی خواهد شد.

واردات مصالح ساختمانی با وجود ظرفیت بالای تولید ملی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ،مصالح ساختمانی به مجموعه ای از اقلام ، محصولات و موادی اطلاق می شود که برای ساخت و ساز ابنیه،اماکن و مناطق مسکونی و فروشگاه های کوچک و بزرگ تجاری و حتی برج ها و آسمان خراش ها مورد استفاده قرار می گیرد.

    در این میان،برخی از محصولات اشاره شده همچون سنگ،چوب،ماسه،رس و ...ریشه و منشاء طبیعی و معدنی دارند و برخی از مصالح و اقلام دیگر همچون لوله های فلزی و پلاستیکی،درب و پنجره و... نیز توسط انسان و بصورت ترکیبی ساخته و تامین می شوند.

    به واقع،مجموعه مصالح فوق اعم از طبیعی و صنعتی ، الزامات احداث یک بنای مسکونی،تجاری و بعضا تفریحی را مهیا می سازند و به تبع با توجه به اوصاف مذکور اهمیت این صنعت بسیار بسیار مهم و تعیین کننده است.

    هیچ انسانی ، از نیاز به مصالح ساختمانی مُبَرا نیست و با ذکر این مثال که حداقل واحد و منزل مسکونی که در آن مستقر است به واسطه مصالح ساختمانی بنا شده،به راحتی می توان بر اهمیت و ضرورت تولید و تامین مصالح و مواد مورد نیاز برای برپایی چنین ابنیه هایی و نقش بسیار تعیین کننده صنعت مذکور در تامین آن واقف شد.

    حجم،گستردگی و تنوع این محصولات آنچنان وسیع و گسترده است که امروزه از حوزه تولید چنین اقلامی ( مصالح ساختمانی ) به عنوان یک صنعت یاد می شود.

    فارغ از ضریب و ظرفیت هایِ اشتغالزاییِ مراکز تولیدیِ مصالح ساختمانی ، تنوع مشاغل دیگری همچون لوله کشی،نقاشی،عایق کاری،آرماتوربندی،سنگ کاری،شیشه بری،مراکز فروش و عرضه مصالح ساختمانی و ده ها صنف و مشاغل دیگر موید عمق تاثیرگذاری این صنعت در جذب و بکارگیری جویندگان شغل در عرصه های گوناگون است.

    به واقع،در صورت بروز خلل در صنعت مذکور،طیف گسترده ای از مشاغل با نارسایی و اختلالاتی عظیم و عمیق مواجه خواهند شد و در نقطه مقابل با رونق این صنعت،دایره وسیعی از مشاغل مرتبط با این صنعت از رشد،رونق و شکوفایی برخوردار خواهند شد.
    چرا با وجود توانایی بالای تولید مواد اولیه در داخل کشور، هنوز به واردات وابسته هستیم؟

    مهدی سلطان محمدی،کارشناس حوزه صنعت ساختمان سازی  در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی ، در پاسخ به این سوال می گوید:وارداتی بودن مواد اولیه و ماشین آلات پردازنده موجب دخالت ارز در چرخه تولید این محصولات می شود.

    وی افزود: اما نکته قابل تامل در این زمینه، ورود ارز به بازه تولید مصالح ساختمانی است, باید این سوال را پرسید که چرا با وجود توانایی بالای تولید مواد اولیه و ماشین آلات صنعتی در داخل کشور، هنوز به واردات این قطعات وابسته هستیم؟

    کارشناس حوزه صنعت ساختمان سازی در تشریح توان داخلی، جهت قطع واردات مواد اولیه تولید مصالح ساختمانی، می گوید: در حال حاضر کارگاه ها و کارخانه های کوچکی به تولید صددرصد بومی این محصولات با توجه به نیاز جغرافیایی با استانداردهای کشوری مشغول هستند اما میزان واردات مواد اولیه برای سایر کارخانه های تولیدی بر توان و انگیزه این تولیدکنندگان خدشه وارد کرده است.
    ضرورت کنترل و کاهش واردات مصالح ساختمانیِ خارجی

    یکی از حوزه هایی که در سالیان اخیر،با پدیده واردات کالاها و محصولات خارجی مواجه شده،به عرصه لوازم ساختمانی معطوف می شود.

    در واقع،استفاده و خرید مصالح ساختمانیِ ایرانی ، نقش بسیار نافذ و تعیین کننده ای در حمایت از صنعت مذکور ایفاء می کند و در نقطه مقابل،تمایل به خرید محصولات خارجی ، بسیاری از مراکِزِ تولید اقلام مرتبط با این عرصه را با چالش هایی عدیده مواجه خواهد ساخت.

    چندی پیش،غلامرضا نامورچی،رئیس سازمان مهندسی ساختمان استان فارس،در گفت و گویی با رسانه ها با اشاره به تاثیر مستقیم خرید مصالح ساختمانی ایرانی در ایجاد اشتغال،حمایت از سرمایه گذاری و کارآفرینی گفت:بسیاری از مصالح ساختمانی ایرانی موجود در بازار ازکیفیت مطلوب و مرغوبی برخوردار هستند و چنین نیست که اطلاق عنوان خارجی به محصولات خارجی،لزوما تضمین کننده کیفیت بالای آن محسوب شود.

    وی می افزاید:بسیاری از مصالح ساختمانی خارجی که بصورت قاچاق وارد کشور می شوند، فاقد کیفیت لازم هستند و به سازندگان و متقاضیان این محصولات اکیدا توصیه می شود از خرید و استفاده از چنین محصولاتی اجتناب کنند زیرا بسیاری از اقلام مذکور،استاندار لازم را ندارند.

    نامورچی با ذکر مثالی،اینچنین تصریح می کند که به عنوان نمونه،یکی از نمونه های تیرآهن خارجی در بازار،از حیث وزن،30 درصد سبک تر از وزن استاندارد است و متاسفانه برخی به دلیل قیمت پایین تر این محصول که علت آن در وزن کمتر آن است به خرید آن مبادرت می ورزند،در صورتی که محصول اشاره شده در مقابل زلزله از مقاومت لازم برخوردار نیست.

    رئیس سازمان مهندسی ساختمان استان فارس گفت:البته کیفیت پایین برخی از مصالح ساختمانی صرفا به تولیدات خارجی و قاچاق موجود در بازار خلاصه و منحصر نمی شود و متاسفانه برخی از تولیدکنندگان داخلی نیز نسبت به کیفیت و استاندارد تولیدات خود کم توجهی می کنند.

    به زعم وی،ساختمان به نوعی سرمایه ملی کشور به شمار می رود و بی کیفیت بودن مصالح تعبیه شده در آن،با جان و مالِ ، مالکان چنین ابنیه ای بازی می کند و توجه به این مقوله،امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

    وی افزود:بدون تردید،عنصر و مولفه نظارتی در استفاده از مصالح ساختمانی مرغوب و استاندارد، امری حیاتی به شمار می رود که هر آنچه دقت نظر و حساسیت بیشتری در آن لحاظ شود به همان میزان عمر مفید ساختمان و ضریب ایمنی آن نیز ارتقاء پیدا خواهد کرد.
    انتقاد از واردات مصالح ساختمانی بی کیفیت

    هادی بهادری عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اُفت کیفیت مصالح ساختمانی در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی ،گفت:درحال حاضر واردات مصالح ساختمانی معضلی است که ساختمان سازی و کیفیت آن را تهدید می کند.

    نماینده مردم ارومیه درمجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه واردات مصالح ساختمانی که از کیفیت پایینی برخوردار هستند می تواند صنعت ساختمان سازی را با معضلات عدیده ای مواجه کند،افزود:باید رعایت استانداردها در استفاده از مصالح در ساختمان سازی مدنظر مسئولان باشد تا از کالای بی کیفیت درساخت و ساز استفاده نشود.

    وی با تاکید براینکه ارایه مجوز به واردات مصالح ساختمانی و شیرآلات بی کیفیت مصداق بی توجهی به سیاست های اقتصاد مقاومتی است، تصریح کرد:عدم نظارت یا ضعف آن در مبادی ورودی به واردات شیرآلات و سایر تجهیزات مورد نیاز ساختمان سازی منجر شده که در نتیجه آن بسیاری از تولیدکننده های داخلی با رکودی بی سابقه مواجه شده اند.

    بهادری راهکار ممانعت از واردات کالاهای بی کیفیت را افزایش حقوق گمرکی خواند و گفت:تعیین تعرفه های سنگین می تواند صرفه اقتصادی واردات را کاهش داده تا به این ترتیب تولیدملی تقویت شود.

    البته طرح این موضوع به معنای بی توجهی دستگاه های نظارتی نسبت به ساخت و تولید مصالح ساختمانی غیر استاندارد نیست و رسانه ای شدن اخباری مبنی بر اعلام جرم علیه واحدهای تولیدی فعال در این عرصه،گواهی است بر صحت این ادعا و البته هر آنچه ضریب نظارت ها و میزان برخورد با متخلفان تشدید شود،به همان میزان شاهد توفیقات افرون تری در عرصه عرضه و تولید مصالح ساختمانیِ استاندارد و با کیفیت خواهیم بود.

    پیرو این موضوع،چندی پیش،محمود رضا طاهری،مدیرکل استاندارد تهران از اعلام جرم علیه 65 واحد تولیدیِ مُتِخَلِف و فاقد پروانه استاندارد در صنعت ساختمان سازی خبر داد.

    وی در گفت و گویی با رسانه ها بیان کرد:در راستای نظارت هر چه بیشتر بر واحدهای تولیدی مصالح ساختمانی و مراکز فروش و عرضه آن،در سال 1396،پروانه کاربرد اعلام استانداردِ حدود 90 فرآورده ساختمانی ابطال و تعلیق شد.
    ایران برای تامین مصالح ساختمانی نیاز به واردات ندارد

    چندی پیش،اسماعیل کاظمی،رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختماتی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی ،با اشاره به توانمندی های بالقوه کشور در حوزه ساخت و تولید مصالح ساختمانی گفت:ایران از حیث مواد کانی غیر فلزی دارای منابعی غنی است و اساسا نیاز و ضرورتی برای واردات مصالح ساختمانی خارجی احساس نمی شود.

    وی افزود:توان بالای ایران در حوزه تولید کاشی،سرامیک،سیمان و...مثال زدنی است و متاسفانه علی رغم چنین توانمندی هایی در بخشِ صادراتِ چنین محصولات و مصالحی ، ضعیف عمل کرده ایم.

    کاظمی در تشریح،علل ناتوانی و ضعف ایران در صادرات مصالح ساختمانی(علیرغم توان بالایی که در تولید و تامین آن برخوردار است)گفت:ضعف در بازاریابی،هزینه بالای حمل و نقل از نمونه این دلایل به شمار می رود و باید با اتکای به راهکارهای علمی نوین،در راستای توسعه صادرات محصولات اینچنینی، تلاش فزاینده تری شود.

    امید آن می رود با عزم ملی متقاضیان خرید لوازم و محصولات ساختمانی با خرید تولیدات ایرانی ، مهار و کنترل هر چه بیشتر قاچاق و رونق صنعت ساختمان سازی،شکوفایی هر چه بیشتری در صنعت تولید مصالح ساختمانی کشور حاصل گردد که یقینا حصول چنین توفیقی،حاوی دستاوردهای ارزنده متعدد و متکثری در صحنه اقتصادی کشور خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو