مدیران خودروعصر اعتبار

تکنولوژی‌هایی به صنعت ساخت‌وساز هیجان بخشیده‌اند!

عصر ساختمان- بدون شک، یکی از بخش‌هایی که در کشور ما از حداقل تکنولوژی بهره‌مند است بخش ساخت‌وساز است که باعث شده در بسیاری از مباحث ساختمانی عقب تر از سایر کشورها در حرکت باشیم و از دستاوردهای استفاده از تکنولوژی روز دنیا بی بهره بمانیم. دستاومردهایی که یکی از مهمترین آ؛ن را میتوان بهینه سازی مصرف انرژی عنوان کرد. حال تکنولوژی‌های برتر در صنعت ساخت‌وساز در دهه اخیر را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

تکنولوژی‌هایی به صنعت ساخت‌وساز هیجان بخشیده‌اند!
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، تکنولوژی اسکن تصاویر: متاسفانه در کشور ما در ساخت‌وساز به مرحله تحقیق، تجزیه‌وتحلیل و آماده‌سازی توجه زیادی نمی‌شود و عمدتا در مرحله برنامه کاربردی تمرکز می‌کنیم، یکی از تکنولوژی‌هایی که در این بخش از ساخت، کارآمد بوده(Lieca Geosystem Pegasus) است. ما می‌دانیم اسکن مرحله اولیه ساخت بنا است. در پروژه‌های مقیاس بزرگ حتی با استفاده از تکنیک‌های اندازه‌گیری با وضوح بالا و تجهیزات، بسیار طول می‌کشد. دستگاه Geosystem Pegasus، سیستم اسکن (HDS Two  Pegasus) می‌تواند بیش از 360 کیلومتر راهرو را 360 درجه اسکن کند.
    از سال 2014 با آمدن تکنولوژی Drone با دوربین‌های دیجیتالی با وضوح بالا و نرم‌افزار پیشرفته این وسیله برای اندازه‌گیری به‌خوبی عمل کرده است.
    فن‌آوری‌های ساختمان: عمل ساختن جزو اساسی فعالیت‌های انسانی است. مردم در طول قرن‌ها ساختمان‌های بی‌شماری را از ساختمان‌های ساده تا آسمان‌خراش‌های مدرن ساخته‌اند و تکنولوژی ساختمان همچنان در حال تغییر است.
    چاپ بتن سه‌بعدی: از آنجایی که سنگ مصنوعی با سنگ آهک و سنگ گچ ساخته شده، بتن تبدیل به یکی از محبوب‌ترین مصالح ساختمانی در جهان شده است. در حال حاضر تکنولوژی چاپ 3D می‌تواند برای تولید اشکال پیچیده ساختمان استفاده شود. تولید یک بلوک بتنی 3D تا چند ساعت کاهش یافته است.
    جاده‌های هوشمند: در سال 2014، اولین مناطق استفاده برای پروژه‌های Smart Roads در هلند باز شد. نشانه‌های ترافیکی با یک رنگ خاص و جدید تولید می‌شود. نه تنها برای ماشین بلکه برای یک مسیر دوچرخه‌ای که توسط وینسنت ونگوگ الهام گرفته شده و توسط سنگ‌های تاریک روشن شده است. اهداف آینده این پروژه شامل رنگ جاده‌ای است که می‌تواند به گرما واکنش نشان دهد و هشدارهای آب و هوایی را برای رانندگان فراهم کند.
    فن‌آوری‌های زیست‌محیطی
    توجه به محیط‌زیست در بخش ساخت‌وساز تاکنون در سطح بسیار پایینی بوده است اما اکنون آگاهی رو به رشدی به وجود آمده است که بیانگر این موضوع است که ما نباید محیط را هنگام ساخت‌وساز آسیب بزنیم.
    مسیرهای جنبشی: بسیاری از سازمان‌ها راه‌هایی برای ایجاد  آگاهی بیشتر از محیط‌زیست را جستجو کرده‌اند.  در حال حاضر یک شرکت ایتالیایی، راهی برای جذب انرژی سینتیکی ترمز اتومبیل‌ها برای تولید جریان الکتریکی ایجاد کرده است. این دستگاه‌ها دارای توانایی تولید معادل 19 تن نفت در سال می‌باشند.
    مسیرهای خورشیدی: علوم جنبشی تنها راه تبدیل و تولید انرژی از مسیرهای غیرفعال نیستند. از سال 2009، اسکات و جولی بروسو در حال ساخت سیستم طراحی خورشیدی برای استفاده از جاده هستند. این پانل نه تنها تولید برق از آفتاب، بلکه بارهای تا 125 تن را انجام می‌دهد. این فناوری در نهایت می‌تواند با پوشش 31250.86 مایل مربع از جاده‌ها، پارک‌ها، جاده‌ها، زمین‌های بازی، مسیرهای دوچرخه و پیاده‌روها بزرگترین شبکه انرژی دنیا را در آمریکا ایجاد کند.
    جنبش کوچک خانه: در سال 1997، هنگامی که سارا سوزانکا "خانه کوچک" خود را آغاز کرد، متوجه شد که ممکن است خانه کوچکتر برای تعداد زیادی از مردم در سراسر جهان وجود داشته باشد. این مجتمع‌های مسکونی با ابعاد 1000 مترمربع ساخته شده‌اند. در سال 2014، یک حرکت فرعی در این زمینه به مرحله اصلی منتهی شد که ایالت نیوجرسی شروع به ساخت خانه‌های کوچک برای کمک به مردم فقیر و بی‌خانمان کرد.
    BIM در همه‌جا
    مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM) یک مفهوم نسبتا جدید در معماری، مهندسی و ساخت‌وساز است، اما به سرعت در حال رشد است. (BIM) فناوری‌های متنوع و خلاقی از جمله نرم‌افزار و سخت‌افزار ایجاد کرده  که به رشد ساخت‌وساز کمک می‌کند.
    تجسم / مجازی سازی: در سال 2014، راه‌حل‌های کلیدی مانند Oculus Rift جمع‌آوری شد، فن‌آوری پیشرفته "واقعیت مجازی" که در طیف گسترده‌ای از قیمت‌ها در دسترس هستند و توسط شرکت AEC (معماری، مهندسی و ساخت‌وساز) ارائه می‌شوند. به لطف سیستم‌هایی که نرم‌افزار پیشرفته و صفحه نمایش دوگانه را ترکیب می‌کنند، طراحان و مشتریان می‌توانند به معنای واقعی کلمه طرحی جامع و کلی از پروژه خود داشته باشند.
    پروژه تانگو: این محصول گوگل  یک سیستم منحصر به فرد برای گرفتن و تجزیه‌وتحلیل دستگاه‌های دستی و اطلاعات مکانی تبلت‌ها است که توسط دوربین‌های نصب شده ضبط است. در سال 2014، Trimble اعلام کرد که برنامه‌های مفهومی را برای استفاده از داده‌های BIM با این دستگاه‌ها و استفاده از مدل‌هایی سه‌بعدی که می‌تواند بر روی دستگاه ویرایش شود، ارائه می‌دهد. پروژه تانگو در فاز توسعه است و در سال‌های آینده خواهیم دید که  آینده این فناوریAEC برای جهان  چیست.
    ابر فناوریBIM: در سال 2014، مردم این تکنولوژی را به‌عنوان یک ابزار در نظر گرفتند، در حالی که با  افزایش آگاهی عمومی از داده‌های بزرگ، این فن‌آوری به متخصصان AEC در سراسر جهان کمک می‌کند تا  با بهبود سرعت طراحی، خطاها و هزینه‌ها را کاهش دهند. بدون شک صنعت AEC از لحاظ فناوری‌های جدید و نوظهور، به طریق هوشمندانه به فناوری ابر رایانه کمک کرده است تا هر جنبه‌ای از طراحی و ساخت را رشد دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار