مدیران خودروعصر اعتبار

۵ایراد انبوه‌سازان به طرح فروش‌قسطی مسکن

عصر ساختمان:درحالی که براساس اظهارات مدیرعامل بانک مسکن، بخشنامه اجرای طرح مسکن قسطی در هفته آینده ابلاغ می‌شود اما انبوه‌سازان به عنوان یکی از بازوهای اصلی اجرای این طرح، انتقاداتی را به این بخشنامه وارد می‌دانند.

۵ایراد انبوه‌سازان به طرح فروش‌قسطی مسکن
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از تعادل،  5انتقاد مهم انبوه‌سازان به اعمال محدودیت‌ها و نبود برنامه‌ریزی مشخص برای اجرای بخشنامه است.

    سازندگان مسکن معتقدند که برای ارائه تسهیلات فروش مسکن قسطی (150میلیون تومان) ازسوی بانک مسکن نباید سقفی درنظرگرفته شود و این موضوع باید براساس توافق انبوه‌ساز و خریدار تعیین شود، انتقاد دیگر سازندگان مسکن مربوط به تعیین محدودیت پرداخت حداکثر 3میلیون تومان درماه ازسوی خریداران، درنظرگرفتن حداکثر 50 ماه برای اقساط، کارمزد نامتعارف بانک مسکن برای اجرای طرح و نبود سازوکاری مشخص برای اجرای طرح است.

    براساس بخشنامه جدید بانک مسکن که 5 ماه از تصویب آن می‌گذرد، بانک مسکن علاوه بر کاهش کارمزد پیشنهادی به 2.3 درصد، مبلغ تضمین شده ازسوی بانک را50میلیون افزایش داده و به 150میلیون تومان رسانده است، ضمن اینکه براساس طرح جدید فروش مسکن قسطی، حداکثر مدت قرارداد 50 ماهه بوده و نباید از تاریخ صدور پروانه ساختمانی بیش از 10سال گذشته باشد و میزان اقساط ماهانه نیز بیش از 3 میلیون تومان نباشد.

    دراین میان اگرچه مدیرعامل بانک مسکن اجرای بخشنامه فروش قسطی مسکن را عاملی برای توانمند‌سازی اقشار متوسط در بخش مسکن می‌داند اما رییس انجمن انبوه‌سازان تهران معتقد است که رکود بازار مسکن چهارمین سال خود را سپری می‌کند و ارائه تغییراتی در مبلغ تسهیلات خرید مسکن یا فروش مسکن قسطی، کمک چندانی به خروج مسکن از رکود نمی‌کند و باید راهکارهای قدرتمندتری دراین زمینه طراحی شود.

    حسن محتشم با اشاره به افزایش 50میلیون تومانی مبلغ تضمین شده طرح فروش مسکن قسطی از سوی بانک مسکن به «تعادل» می‌گوید: پیشنهاد ابتدایی این بانک 100میلیون تومان بود که هم‌اکنون به 150میلیون تومان رسیده است درحالی که بانک مسکن نباید محدودیتی برای تسهیلات فروش مسکن قسطی تعیین کند زیرا این طرح با منابع بانکی اجرایی نمی‌شود بلکه از طریق اقساط معوقه خریداران پرداخت می‌شود.

    وی می‌افزاید: تنها اقدامی که بانک مسکن انجام می‌دهد، تضمین پرداخت اقساط فروش مسکن قسطی از سوی خریدار مسکن است که بابت این اقدام نیز کارمزد دریافت می‌کند و درصورتی که متقاضی خرید مسکن چند ماه این اقساط را پرداخت نکند، بانک می‌تواند اقدامات اجرایی انجام داده و مبلغ را دریافت کند.

    به گفته رییس انجمن انبوه‌سازان تهران هنوز سازوکار اجرای طرح فروش مسکن قسطی مشخص نشده است و برهمین اساس راهکار بهره‌گیری از این روش برای خانه دارشدن، مراجعه خریدار مسکن به دفترمشاور املاک و توافق با سازنده یا فروشنده برای پرداخت مبلغ خرید به صورت قسطی است.

    محتشم ادامه می‌دهد: برای افزایش تعداد متقاضیان خرید مسکن به شیوه فروش قسطی باید دبیرخانه‌یی برای اجرای این طرح باهماهنگی بانک مسکن و انبوه‌سازان ایجاد شود تا خریداران بتوانند برای استفاده از این طرح به این دبیرخانه مراجعه کنند که متاسفانه هم‌اکنون سازوکار مشخصی برای اجرا وجود ندارد و باید هرچه زودتر اقداماتی دراین زمینه صورت گیرد.

    وی بیان می‌کند: یکی دیگر از انتقادات انجمن انبوه‌سازان، رقم کارمزد اعلام شده بانک بود که به‌نظر می‌رسد بانک مسکن کامزد 6درصد را به 2.3 درصد کاهش داده است، البته انجمن انبوه‌سازان تهران با بانک شهر و برخی بانک‌های خصوصی نیز برای اجرای طرح فروش مسکن قسطی رایزنی‌هایی کرده است.

    نرخ سود تسهیلات 150 میلیونی توافقی شد

    علاوه بر رییس انجمن انبوه‌سازان که تاثیرات اجرای طرح فروش مسکن قسطی بر بهبود شرایط بازار مسکن را با اما و اگرهایی همراه می‌کند، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان نیز می‌گوید: برای اجرای این طرح هنوز تفاهمنامه‌یی میان انبوه‌سازان و بانک مسکن به امضا نرسیده و درباره برخی موارد نیاز به مذاکرات بیشتری است.

    فرشید پورحاجت درگفت‌وگو با مهر می‌افزاید: یکی از موضوعات مورد بحث این است که بانک مسکن اعلام کرده اقساط را به صورت ماهانه از خریدار دریافت کرده و سپس به صورت فصلی به سازندگان می‌پردازد که انبوه‌سازان در این زمینه هنوز به تفاهم نرسیده‌اند.

    یکی دیگر از انتقادات پورحاجت به طرح اعلام شده بانک مسکن درباره سقف تعیین شده برای پرداخت اقساط است که این موضوع نیز از دیگر موارد مورد اختلاف انبوه‌سازان با بانک مسکن است. وی می‌افزاید: ممکن است برخی خریداران مسکن بتوانند تا سقف بیشتری هم اقساط پرداخت کنند، بنابراین درست نیست که حداکثر 3میلیون تومان تعیین شود.

    وی با بیان اینکه تعیین زمان 50 ماهه برای پرداخت اقساط هم از نظر انبوه‌سازان می‌تواند تغییر کند، می‌گوید: به نظر انبوه‌سازان اگر زمان بازپرداخت بیش از 50 ماه هم به طول بینجامد، مشکلی ایجاد نمی‌شود و شاید برخی خریداران تمایل داشته باشند در مدت بیشتری اقساط را بپردازند.

    دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با اشاره به اینکه جمع‌بندی خوبی شده اما هنوز به عقد تفاهمنامه نرسیده‌ایم، اظهار می‌کند: این قرارداد از طرف 31 انجمن استانی با بانک مسکن از سوی کانون سراسری انبوه‌سازان انجام شده است، بنابراین برای پروژه‌های مورد تایید انبوه‌سازان در تمام کشور به اجرا می‌رسد.

    وی با اشاره به نرخ سود فروش اقساطی مسکن می‌افزاید: نرخ سود توافقی بین خریدار و فروشنده تعیین می‌شود، ضمن آنکه این نرخ تابعی از سود بانکی و نرخ تورم عمومی جامعه خواهد بود.

    طرح فروش مسکن قسطی که قراردادی سه‌جانبه میان بانک، انبوه‌ساز و خریدار است از هفته آینده اجرایی می‌شود اما به نظر می‌رسد که بانک مسکن درابلاغ این بخشنامه رایزنی‌های لازم را با کانون سراسری انبوه‌سازان و همچنین انجمن انبوه‌سازان تهران نداشته است زیرا علاوه بر رییس انجمن انبوه‌سازان، دبیرکانون سراسری نیز انتقاداتی را به شرایط اجرای این ابلاغیه وارد کرده‌اند درحالی که اجرای درست و به تبع آن تاثیر‌گذاری این طرح مشروط به گنجاندن نظرات انبوه‌سازان در این بخشنامه است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار