مدیران خودروعصر اعتبار

دبیر کانون سراسری انبوه سازان در گفت و گو با عصر ساختمان:

افزایش وام ساخت، قیمت تمام شده مسکن را افزایش می دهد

عصر ساختمان- نرخ سود ۲۲ درصد بسیار سنگین است و باید مورد تجدید نظر قرار گیرد.میزان بالای سود تسهیلات قطعا بر روی قیمت تمام شده نیز تاثیر می گذارد.

افزایش وام ساخت، قیمت تمام شده مسکن را افزایش می دهد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۱:۰۰

    فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه سازان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری عصر ساختمان  با بیان این که افزایش تسهیلات در بخش ساخت و ساز قطعا اتفاق مثبتی است؛ تصریح کرد: به نظر می رسد بانک مسکن و دولت در نظر دارند با توجه به آسیب هایی که در چند سال اخیر بر پیکره تولید مسکن وارد شد؛ این بخش را تقویت کنند.
    پورحاجت با بیان این که افزایش 20 میلیونی وام ساخت و ساز در شرایط کنونی تصمیم بسیار تاثیرگذاری است؛ تصریح کرد: پرداخت تسهیلات مضاعف به تولیدکنندگانی که از فناوری های نوین استفاده می کنند؛ نشان دهنده نگاه تخصصی دولت به این موضوع است.
    وی با اشاره به سیاست های دولت در خصوص بازار مسکن عنوان کرد: افزایش تسهیلات خرید، کاهش هزینه های پولی بانک مسکن، لایحه توسعه ایی  شدن بانک مسکن که در دستور کار مجلس قرار دارد و بسیاری از برنامه های دولت در این حوزه، نواقصی که در تولید و خرید مسکن وجود داشت؛ را بر طرف می کند.
    وی با اشاره به لایحه توسعه ایی  بانک مسکن در کشور افزود: امیدوارم نماینده های مجلس نسبت به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.همچنین مسوولان باید برای حوزه تقاضا نیز تدبیری اندیشیده و جهت تقویت قدرت خرید متقاضیان نیز فکری کنند.هر چند در لایحه بودجه 95 مسکن افزایش تسهیلات در حوزه مسکن دیده شده است.
    دبیر کانون سراسری انبوه سازان در پاسخ به این که آیا اعطای این وام باعث افزایش قیمت مسکن می شود یا خیر؛ اظهار داشت: از آن جا که این وام در مدار تولید قرار می گیرد نه تورم زاست و نه افزایش قیمت را به دنبال خواهد داشت.بلکه برعکس منجر به رونق تولید ساختمان می شود .
    پورحاجت در خصوص سود 22 درصدی این وام گفت: با توجه به گشایش های خوبی که در بانک مسکن شده، انتظار داریم که بانک نیز نگاه گذشته را کنار گذاشته و رویه جدیدی در خصوص تولید در پیش گیرد. باید نرخ سود تسهیلاتی که در اختیار تولیدکنندگان  قرار می گیرد؛ عادلانه تعیین شود. این درست نیست که بین تولید کننده مسکن و تولیده کننده در صنایع بزرگ تفاوت قائل شوند.چنانچه قرار است در حوزه صنعت، وام ها با سود پایین در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد؛ باید این موضوع برای تولید کنندگان ساختمانی نیز در نظر گرفته شود.
    وی با اشاره به نرخ سود 22 درصدی این وام تصریح کرد: نرخ سود 22 درصد بسیار سنگین است و باید مورد تجدید نظر قرار گیرد. میزان بالای سود تسهیلات قطعا بر روی قیمت تمام شده نیز تاثیر می گذارد.این عدد متناسب با شرایط کنونی تولید مسکن نیست و همان طور که گفتم باید مورد تجدید نظر قرار گیرد.
    این کارشناس بازار مسکن  در خصوص مشکل پیش آمده بین سازمان نظام مهندسی و شهرداری نیز گفت: ما با توزیع کار و سیستم ارجاع تحت هر عنوانی مخالفیم. اگر هم قرار است ارجاع انجام شود باید صنف مربوطه این کار را بر عهده بگیرد.
    وی در این باره ادامه داد: سازمان نظام مهندسی یک سازمان کاملا حرفه ایی است اما در قانون نظام صنفی مهندسی ،جایگاهی برای فعالیت سازمان نظام  مهندسی دیده نشده است. بنابراین سازمان  مذکور نباید در مسائل صنفی ورود پیدا کند.
    پورحاجت افزود: بخش خصوصی و انجمن های صنفی این حوزه  قدمت چند ساله داشته و نیازی به قیم ندارند. اگر انبوه سازان انجمنی دارند ترجیح می دهند امور خود را از طریق همان انجمن پیگیری کنند و نیازی به دخالت سازمان های دیگر نیست.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار