مدیران خودروعصر اعتبار

سد "نیان" به خشکی کامل رسیده است

عصر ساختمان- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: سد نیان کاملاً خشک شده و سد شمیل و جگین و استقلال نیز به حجم مرده خود رسیده‌اند.

سد "نیان" به خشکی کامل رسیده است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایلنا، "هوشنگ ملایی" در این باره اظهار کرد: مصرف زیاد آب، ماهیت بخش کشاورزی بوده اما رویکرد کشت در کشور در حال تغییر است، مصرف آب در بخش گلخانه‌ای حدود 8 تا 9 برابر کاهش می‌یابد و بازدهی آن 10 برابر افزایش داده می شود.

    وی با بیان اینکه هرمزگان یکی از بهترین مناطق برای ایجاد گلخانه است، افزود: تغییر الگوی کشت در کل کشور در حال انجام است برای مثال کشت برنج به‌جز در چند استان در جایی انجام نمی‌شود و یا کشت هندوانه کاهش می‌یابد، در هرمزگان نیز کشت هندوانه و ذرت را کاهش می‌دهیم و از کشت‌های جایگزین استفاده می‌کنیم و برای توسعه کشت گلخانه‌ای در تلاش هستیم.

    مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌کنیم در سال 98 بخشی از تأمین آب شهرستان بشاگرد از سد جگین صورت بگیرد، تصریح کرد: حدود 50 میلیارد تومان از دفتر مقام معظم رهبری و از محل اعتبارات استانی برای طرح آب‌رسانی به شهرستان بشاگرد اختصاص داده شده است.

    ملایی با بیان اینکه از ابتدای سال بیش از 57 هکتار رفع تصرف حریم رودخانه‌ها را داشته‌ایم، عنوان کرد: تا مردم به ما کمک نکنند حفاظت از رودخانه‌های استان غیرممکن است؛ در هرمزگان 4 هزار و 301 چاه فرم 5 غیرمجاز داریم، برای سه هزار و 203 چاه رأی صادر شده و 956 چاه تعیین تکلیف شده‌اند، همچنین پرونده هزار و 311 چاه به کمیسیون آب‌های زیرزمینی رفته است و 957 رأی در این خصوص صادر شده، 565 رأی به ضرر کشاورزان و 392 رأی نیز به نفع آنان صادر شده است.

    وی افزود: بر اساس رأی قاضی در خصوص چاه‌های فرم یک، حدود دو هزار و 500 چاه مربوط به قبل از سال 85 بوده‌اند، که تخصیص آب تمامی این چاه‌ها داده شده است، تاکنون 566 مجوز نصب منصوبات آبیاری تحت‌فشار نیز صادر کرده‌ایم.

    مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان با اشاره به اینکه به آب‌شیرین‌کن‌های سواحل که به سفره‌های زیرزمینی آسیب نزنند برای بخش کشاورزی مجوز خواهیم داد، ابراز کرد: بخشی از صنایع غرب بندرعباس نیازهای آبی‌شان از طریق آب‌شیرین‌کن تأمین می شود، 20 هزار مترمکعب از آب شرب بندرعباس نیز از طریق آب‌شیرین‌کن‌ها تأمین می شود.

    ملایی با اشاره به اینکه در بحث اصلاح الگوی کشت با 5 استان هم‌جوار جلسه‌ای داشتیم تا بتوانیم هماهنگی در این بخش صورت بگیرد، افزود: تا مادامی‌که پایداری در بخش کشاورزی ایجاد نشود و گلخانه‌ها ایجاد نشود شیرین سازی آب دریا برای این بخش به‌صرفه نخواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو