مدیران خودروعصر اعتبار

پیش بینی کاهش ۱۰ هزار میلیاردی درآمدهای شهرداری در سال آینده

عصر ساختمان- رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر گفت : می‌توان پیش‌بینی کرد که در سال آینده، ۱۰ هزار میلیارد از درآمد شهرداری که مربوط به بخش شهرسازی است، از بین برود.

پیش بینی کاهش ۱۰ هزار میلیاردی درآمدهای شهرداری در سال آینده
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، جلسه کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با موضوع بررسی کلیات لایحه برنامه سوم توسعه شهر تهران با حضور سکینه اشرفی، معاون شهردار و مرتضی الویری، محمود میرلوحی، حسن رسولی، مجید فراهانی و بهاره آروین، اعضای کمیسیون و کارشناسان حوزه برنامه‌ریزی برگزار شد.

    سید حسن رسولی در این جلسه گفت : سه دیدگاه در خصوص کلیات لایحه برنامه در شورای شهر وجود دارد که اکثریت شورای شهر معتقدند که کلیات برنامه باید رد شده و لایحه به شهرداری بازگردانده شود.

    وی اضافه کرد: در مقابل دوستان شهرداری انتظار دارند که شورا همراهی کرده و برنامه به همین شکل تصویب شود که البته چنین دیدگاهی، هوادار چندانی در میان اعضای شورای شهر ندارد.

    رسولی با اشاره به راه‌حل بینابینی برای مواجهه با برنامه توضیح داد: گزینه میانی این است که قابلیت بالقوه برای مقاوم‌سازی برنامه ارائه شده فعلی وجود دارد و این راهکار را می‌توان در دستور کار قرار داد که برنامه در دو بخش ساختاری و شاخص‌های کمی غنی‌‎سازی شود.

    خزانه‌دار شورای شهر اضافه کرد: شاکله برنامه به لحاظ تعیین چشم‌انداز، اهداف، راهبردها، سیاست‌ها و پروژه‌ها باید اصلاح شود و پیشنهاد ما به معاون جدید برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران این است که با استفاده از تجارب قبلی و بهره‌گیری از کارشناسان خبره در زمینه برنامه‌نویسی کلان کشور، ساختار برنامه در مدت مشخصی اصلاح شود.

    وی ادامه داد: همچنین شاخص‌های کمی و پروژه‌های ارائه شده در برنامه هم باید مورد بازبینی قرار گیرد و اعتبارات مورد نیاز هر پروژه و اولویت‌بندی‌های آن نیز مشخص و ارائه شود.

    رسولی در ادامه به بیان دو انتظار اصلی شورای شهر از شهرداری در تدوین برنامه سوم پرداخت و گفت: در حوزه منابع انسانی و ساختار سازمانی شهرداری انتظار ویژه‌ای برای اصلاح روندها از شهرداری وجود دارد که برخلاف انتظار، این موارد در برنامه پررنگ دیده نشده است.

    نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران بر ضرورت تسریع در روند اصلاح ساختار سازمانی شهرداری تاکید کرد و گفت: در همین راستا، یک طرح دو فوریتی برای اصلاح ساختار شهرداری تهران، ظرف روزهای آینده تقدیم شورا خواهد شد تا روند اصلاح ساختار با سرعت بیشتری پیگیری شود.

    بهاره آروین، عضو دیگر کمیسیون برنامه و بودجه هم با اشاره به اینکه باید بین احکام و سایر اجزای برنامه تمایز ایجاد شود، گفت: پیشنهاد عملی این است که شورا تنها بخش احکام برنامه را تصویب کند و سپس با توجه به مشکلات موجود، بخش‌های مربوط به چشم‌انداز، اهداف، راهبردها و پروژه‌ها و همچنین برآورد اعتبارات برنامه، در زمان تقدیم بودجه 98 به شورا ارائه شود.

    مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر هم در سخنانی، با بیان اینکه مصلحت شورا بر این است که کلیات برنامه تصویب شود، گفت: یکی از مشکلاتی که مدیریت شهری در سال آینده با آن روبرو است، موضوع تامین درآمد است؛ 60 درصد درآمد از حوزه شهرسازی بدست می‌آید اما در حال حاضر با افزایش چند برابر قیمت مصالح ساختمانی، رغبتی برای ساخت و ساز در شهر وجود ندارد و می‌توان پیش‌بینی کرد که در سال آینده، 10 هزار میلیارد از درآمد شهرداری که مربوط به بخش شهرسازی است، از بین برود.

    وی تاکید کرد: باید از الان فکری به حال بحران مالی که گریبان گیر شهرداری در سال‌های آینده می‌شود کرد و این در شرایطی است که پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول نیز از نرخ رشد اقتصادی ایران در 5 سال آینده، وضعیت بسیار بغرنجی را نشان می‌دهد.

    محمود میرلوحی، رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در خصوص اصلاح برنامه سوم اظهار کرد: شورای شهر 7 اولویت اصلی را مشخص کرده که به همراه سه موضوع فرابخشی حکمروایی شهری، منابع انسانی و مالیه شهری، باید فصول اصلی و چارچوب اصلی برنامه را تعیین کنند.

    وی ادامه داد: شورا دنبال رویاپردازی نیست و در یکسال گذشته، همه اعضای شورای شهر به یک ساختار ذهنی واحدی در تدوین برنامه رسیده‌اند.

    پس از ارائه نظرات اعضای کمیسیون، سکینه اشرفی، معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران، با اشاره به اینکه برای انتقادات اعضای شورا نسبت به لایحه برنامه سوم پاسخ وجود دارد، تاکید کرد: اولین نکته این است که برنامه‌ریزی به روش هسته کلیدی، با رویکرد مدیریت یکپارچه پایدار شهری و ارائه برنامه توسعه شهر و نه شهرداری، همخوانی ندارد.

    وی با اشاره به سه نوع برنامه جامع، استراتژیک و مسئله محور در نظام‌های برنامه‌ریزی دنیا اظهار کرد: در تمام برنامه‌های جهانی و تجربیات نگارش برنامه‌های کلی‌نگر توسعه ملی و شهری، اتکای صرف به هسته‌های پیش برنده وجود نداشته است و لزوماً این نوع نگاه، برای توسعه کشور، و یا شهر، نگاه اقناع کننده‌ای نیست.

    اشرفی اضافه کرد: باید یک هسته مرکزی برای برنامه تعیین شود و سایر اقدامات حول آن ساماندهی شود، اگر حمل و نقل عمومی را هسته مرکزی تعریف کنیم، در این صورت، همه فعالیت‌ها و احکام حول همین موضوع سامان می‌یابد؛ اما نمی‌توان هفت مسئله اصلی را به عنوان هسته مرکزی تعریف کرد و به یک برنامه منسجم و واحدی رسید.

    وی، با اشاره به سیاست‌گذاری شورای شهر برای تدوین برنامه سوم توسعه شهر تهران، گفت: شکل ارائه لایحه ایراد دارد، شاید حتی نیاز به ارائه 91 حکم هم نباشد و بتوان این احکام را خلاصه‌تر و استانداردتر کرد؛ مشکل این است که بیش از پرداختن به اصل احکام برنامه، به سیاست‌ها و پروژه‌ها توجه شده است.

    درگیر اهداف و پروژه‌ها شده‌اند؛ در حالی که، اصل بر احکام برنامه است و سیاست‌ها و پروژه‌ها از دل احکام خارج می‌شود.

    اشرفی، با تقدیر از نکاتی که اعضای شورای شهر مطرح کردند، ادامه داد: به نظر می‌رسد در ظرف مدت مشخصی می‌توان یک باز آرایی، و نه بازنگری، در احکام برنامه انجام داد و پس از تصویب احکام در شورای شهر، بر اساس احکام تائید شده، نسبت به برنامه ریزی برای شاخص‌های کمی و پروژه‌های قابل اجرا اقدام کرد.

    معاون شهردار تهران در پایان تاکید کرد: این برنامه دارای اهمیت خاصی است زیرا الگوی سایر شهرها در برنامه‌ریزی قرار می‌گیرد و برای همین هم از اعضای شورای شهر می‌خواهم، با تصویب کلیات برنامه، زمینه برای بهبود آن را فراهم کنند.

    پس از سخنان اشرفی، مرتضی الویری به عنوان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، خواستار رای اعضای به کلیات این لایحه شد که در نهایت با رای الویری، رسولی، میرلوحی و فراهانی به عنوان موافق و رای بهاره آروین به عنوان مخالف، کلیات برنامه سوم توسعه شهر تهران به تصویب اعضای کمیسیون برنامه و بودجه رسید.

    در پایان جلسه کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، کلیات لایحه برنامه سوم توسعه به رای اعضا گذاشته شد که با قید شرط اصلاح و بازآرایی برنامه توسط معاونت برنامه‌ریزی شهرداری تهران، کلیات این برنامه با 4 رای موافق و یک رای مخالف به تصویب اعضای کمیسیون رسید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو