مدیران خودروعصر اعتبار

بازار مسکن روی موج دلار

عصر ساختمان- قیمت مسکن نسبت به دوره مشابه سال گذشته به طور میانگین ۳۰ درصد افزایش داشته است.

بازار مسکن روی موج دلار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از همشهری، بازار مسکن، رابطه زیادی با دیگر بخش‌های اقتصادی دارد. تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار مسکن نیازمند وجود نیروی کار، پایین بودن میزان تورم، مناسب بودن قیمت زمین، فضای آرام بازار در ساخت‌و‌ساز و تامین مصالح ساختمانی است.

    تقاضای مردم برای تامین مسکن و ساخت‌و‌ساز واحدهای مسکونی علاوه بر نیاز خانوارها برای سکونت به دلیل تمایل آنها برای داشتن دارایی است اما به گفته کارشناسان، این دغدغه در چهارمحال و بختیاری با وجود رکودی که بر صنعت ساختمان‌سازی حاکم است باعث افزایش قیمت رهن و اجاره خانه و سبب ناهنجاری‌هایی در بازار مسکن شده است.

    کارشناسان معتقدند به صورت کلی در کشور در طی چند سال گذشته، توان مردم برای خرید مسکن کاهش یافته و این موضوع تقاضای واقعی برای رونق صنعت ساختمان را کاهش داده است.
    کارشناسان عنوان می‌کنند به دلیل سود بالا و مطلوب سرمایه‌گذاری در حوزه طلا، سکه و ارز، مردم از سرمایه‌گذاری در بخش ساختمان‌سازی به عنوان دارایی امتناع می‌کنند.


    بازار راکد

    رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک شهرستان شهرکرد می‌گوید: طی ماه گذشته، میزان معاملات مسکن رشد 15 تا 20 درصدی داشت که موجب رونق در بازار مسکن شد، اما در حال حاضر بازار معاملات راکد است. «محمد رئیسی» با اشاره به تاثیر مستقیم نرخ ارز بر بازار مسکن تصریح می‌کند: افزایش قیمت دلار بر بازار مسکن تاثیر مستقیم داشته و در حال حاضر این امر موجب شده بازار مسکن راکد شود. وی ادامه می‌دهد: قیمت مسکن نسبت به دوره مشابه خود در سال گذشته به طور میانگین 30 درصد افزایش داشته است، به طوری که این افزایش در حاشیه شهر حدود 10 درصد و در مرکز شهر به 40 درصد نیز می‌رسد.

    رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک شهرکرد با اشاره به قیمت رهن و اجاره در این شهرستان اظهار می‌کند: نرخ اجاره‌بها در شهرکرد از 300 هزار تومان تا 2 میلیون تومان است و اکنون قیمت رهن در برخی نقاط به 100 میلیون تومان هم می‌رسد.رئیسی با اشاره به رغبت مردم برای ساخت‌وسازهای جدید می‌افزاید: با وجود شرایط نابسامان اقتصادی و افزایش قیمت دلار، مردم میل به ساخت‌و‌ساز دارند، اما با قوانینی که شهرداری و سازمان نظام مهندسی تعیین کرده با موانع بسیاری از قبیل دریافت پروانه ساخت مواجه هستند.


    مسکن مهر بدون متقاضی نداریم

    مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری نیز می‌گوید: به طور متوسط در کشور به ازای هر 105 خانوار 100 خانه وجود دارد که این رقم در استان به ازای هر 101 خانوار 100 خانه است.
    «محسن حیدری» با بیان این‌که چهارمحال و بختیاری تنها استان کشور است که واحد مسکن مهر بدون متقاضی ندارد تصریح می‌کند: در این استان در طرح مسکن مهر بیش از 22 هزار واحد مسکن احداث شد.

    وی می‌افزاید: بر اساس بررسی‌های کارشناسی اداره کل راه و شهرسازی استان، در سال 84 حدود 77 درصد مردم و در سال 92 حدود 67 درصد مردم مالک مسکن بودند.  به گفته حیدری، در سال 84 میانگین هزینه مسکن برای هر خانوار 7/25 درصد و در سال 92 این هزینه 9/30 درصد بود.

    مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری عنوان می‌کند: مطابق بررسی‌های انجام‌شده، مسکن در سبد خانوار مردم استان در سال 94 حدود 31 درصد هزینه‌ها را تشکیل می‌داد و شاخص توان‌پذیری خانه‌دار شدن مردم 10 سال است. حیدری تصریح می‌کند: حدود 2 هزار هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد شهری در 18 شهر استان شناسایی شده و در کمیسیون ماده 5 شهرداری‌ها به تصویب رسیده است. وی با بیان این‌که میزان سکونت در مناطق حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیررسمی در استان صفر است می‌افزاید: متناسب با درخواست شهروندان در مناطق بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی برای نوسازی بافت فرسوده تسهیلات پرداخت می‌شود. حیدری با اشاره به این‌که مسکن مازاد و خالی از سکنه در استان وجود ندارد تصریح می‌کند: با توجه به موقعیت توپوگرافی چهارمحال و بختیاری که توسعه شهری را با مشکل زمین روبه‌رو کرده، قیمت زمین در استان گران است.


    تسهیلات نوسازی

    کارشناس مسئول بهسازی مسکن اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری نیز اظهار می‌کند: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای ساخت و نوسازی مسکن در شهرها و روستاها تا 200میلیون ریال تسهیلات پرداخت می‌کند.
    «مهدی قاسمی» می‌افزاید: سال گذشته 461متقاضی نوسازی و بهسازی مسکن در استان از این اداره کل تسهیلات دریافت کردند.


    عوامل رکود

    رئیس سازمان نظام مهندسی چهارمحال و بختیاری هم می‌گوید: با توجه به  افزایش قیمت مصالح ساختمانی از جمله آهن، خرید و فروش کم‌رونق است. «سیامک مشرف» می‌افزاید: دولت برای رونق ساخت‌و‌ساز مسکن باید سیاست‌های حمایتی و تسهیل‌کننده پشتیبانی انبوه‌سازان و پیمانکاران را برقرار کند. وی عامل اصلی رکود بازار مسکن را تورم بالا، کمبود نقدینگی مردم و اوضاع نامطلوب اقتصادی کشور می‌داند. مشرف عنوان می‌کند: دولت می‌تواند با پرداخت تسهیلات و حمایت بخش خصوصی به رونق بازار مسکن کمک کند.


    کاهش معاملات

    یک فعال حوزه مسکن و مشاور املاک در شهرکرد می‌گوید:‌افزایش   تورم باعث گران شدن بسیاری از کالاها و خدمات از قبیل مسکن شده، از آنجا که قدرت خرید مردم کاهش یافته، معاملات خرید و فروش مسکن نیز به‌کندی انجام می‌گیرد. «علی محمدی» می‌افزاید: طی یک ماه اخیر، هیچ معامله‌ای در خصوص خرید و فروش مسکن نداشتم و تنها چند قول‌نامه رهن و اجاره خانه در بنگاه به ثبت رسید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار