مدیران خودروعصر اعتبار

اجاره مسکن مهر به نیازمندان

عصر ساختمان- ١٢۰ هزار مسکن مهر بدون متقاضی وجود دارد که دولت برای آن سه سناریو در نظر گرفته است

اجاره مسکن مهر به نیازمندان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از شهروند، مسکن‌های مهر بدون متقاضی حراج  یا به نیازمندان اجاره داده می‌شوند. این خبر را ابوالفضل موسوی، عضو کمیسیون عمران مجلس به ایلنا اعلام کرده است.  به گفته  نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در حال حاضر موضوع مسکن استیجاری در مجلس مطرح شده است. زیرا برخی از مسکن‌های مهر در شهرستان‌ها فاقد خریدارند. او توضیح داده است: «ما در بودجه سال ٩٧ حدود ٥۰ هزار واحد را به اعضای تحت پوشش کمیته امداد واگذار کردیم و طرحی داریم که باقی این واحدها را به مسکن استیجاری تبدیل کنیم.»
    بنا به اعلام وزارت راه و شهرسازی ١٢۰ هزار واحد مسکن مهر از حدود ٢ میلیون مسکن مهری که ساخته شده، بدون متقاضی مانده است که از این میان ٥۰ هزار واحد به کمیته امداد واگذار شده است و مابقی آن هم قرار است به صورت استیجاری شود.
    سه سناریو برای مسکن مهر بدون متقاضی
    تصمیم‌گیری‌های متفاوتی برای مسکن مهر بدون متقاضی انجام شده است. فروش بی‌قید و شرط و در واقع حراج آن برای افرادی که شرایط دریافت مسکن مهر را ندارند، ایجاد خوابگاه‌های دانشجویی در این خانه‌ها و حالا اجاره دادن آن به نیازمندان سناریوهایی است که برای واحدهای بدون متقاضی مسکن مهر تعریف شده است.  البته گفته می‌شود واحدهای بدون متقاضی در استان‌هایی غیر از تهران قرار دارند.
    احمد اصغری مهرآبادی، قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی از واگذاری 120 هزار واحد مسکن مهر بدون متقاضی برای واگذاری این واحدها به پیمانکاران و تبدیل آنها به خوابگاه دانشجویی خبر داده بود. اما با گذشت دو سال  همچنان خبری از این موضوع نشده است. مهرآبادی در حاشیه تحویل، اسکان و افتتاح ١٢۰۰ واحد مسکن مهر پردیس گفت: «تاکنون از ٢ میلیون و ٢۰۰ هزار واحد مسکن مهر یک میلیون و ٨٣۰ هزار واحد افتتاح و به بهره‌برداری رسیده است.»  او  با بیان اینکه حدود ٢٧۰ هزار واحد مسکن مهر باقی مانده، تصریح کرد: «از این تعداد ١٩ هزار واحد در بافت فرسوده قرار دارد و ٢٥٥ هزار واحد دیگر نیز نیمه‌تمام است که ٦٥ درصد آنها دارای مشکلات عدیده‌ای هستند.»  اصغری با اشاره به اینکه به دنبال مشتری برای واحدهای بدون متقاضی هستیم، افزود:«حدود ١١۰ هزار واحد بدون متقاضی است که در نظر داریم یا این تعداد واحد را به پیمانکاران واگذار یا آنها را تبدیل به خوابگاه دانشجویی کنیم.»
    حالا اما مسکن مهر بدون متقاضی در مرحله اسکلت فلزی است. یک مقام آگاه که مایل به درج نامش نیست، به«شهروند» می‌گوید: «وام مسکن برای ساخت این خانه‌ها اختصاص داده شده است و تنها متقاضی خرید این خانه‌ها می‌تواند بدون قید و شرط برای خرید این خانه‌ها به اداره کل راه‌وشهرسازی استانش مراجعه کند.»
    در طرح اجاره به نیازمندان در نظر است که مسکن مهر با هزینه بسیار پایینی که فقط صرف نگهداری و مرمت خانه‌ها می‌شود، به دهک‌های اول و بی‌خانمان اجاره داده شود. طرحی که البته در کشورهای پیشرفته سال‌هاست اجرا می‌شود و در طرح تبدیل این خانه‌ها به خوابگاه‌های دانشجویی گویا بعد مسافت و عدم تمایل دانشگاه‌ها موجب شده است که هنوز این سناریو راه
    به جایی نبرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو