مدیران خودروعصر اعتبار

توزیع شهری تسهیلات مسکن در نیمسال اول ۹۷

۴ استان پیشتاز در اخذ تسهیلات خرید مسکن

عصر ساختمان- آمارهای مربوط به توزیع استانی تسهیلات خرید مسکن از سهم نزدیک به ۴۰ درصدی بازار مسکن تهران تحت تاثیر حجم تقاضا در آن خبر می دهد.

۴ استان پیشتاز در اخذ تسهیلات خرید مسکن
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از هیبنا، طی شش ماهه اول سال جاری مجموعا 36 هزار و 620 فقره انواع تسهیلات خرید مسکن اعم از تسهیلات خرید مسکن از محل صندوق پس انداز مسکن یکم، پس انداز مسکن جوانان، اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن و ... به متقاضیان خرید خانه در تهران پرداخت شده است که نزدیک به 40 درصد از تسهیلات پرداخت شده به کل مناطق شهری کشور از سوی بانک مسکن در این مدت را شامل می شود.

    ارزش ریالی تسهیلات پرداخت شده برای خرید مسکن به انواع متقاضیان خرید مسکن در تهران طی شش ماهه اول سال جاری رقمی در حدود 2 هزار میلیارد تومان برآورد می شود که این رقم نیز بیش از 30 درصد از ارزش ریالی کل تسهیلات پرداخت شده برای خرید مسکن به متقاضیان در نیمسال اول 97 است.

    بر این اساس، اطلاعات استخراج شده از وضعیت تسهیلات خرید مسکن در شش ماهه اول سال جاری به تفکیک مدیریت شعب بانک مسکن در استان های کشور نشان می دهد، متقاضیان دریافت تسهیلات خرید مسکن در تهران در این مدت 712 فقره تسهیلات خرید آپارتمان از طریق شعبه مستقل مرکزی تهران،11 هزار و 671 فقره تسهیلات از طریق شعب منطقه شرق تهران،7860 فقره تسهیلات خرید مسکن از طریق شعب منطقه مرکز تهران و 16 هزار و 377 فقره تسهیلات از طریق شعب منطقه غرب تهران دریافت کرده اند که در مجموع 36 هزار و 620 فقره انواع تسهیلات خرید مسکن را شامل می شود.

    اطلاعات مربوط به گزارش عملکرد بانک مسکن در حوزه اعطای تسهیلات خرید مسکن به متقاضیان در شش ماهه اول سال جاری نشان می دهد در مجموع 111 هزار و 989 فقره انواع تسهیلات خرید مسکن به متقاضیان واجد شرایط در کل کشور پرداخت شده است؛ارزش ریالی تسهیلات پرداخت شده خرید مسکن به متقاضیان در این بازه زمانی رقمی در حدود 5 هزار و 500 میلیارد تومان برآورد می شود.

    بیشترین سهم از دریافت تسهیلات خرید مسکن در میان استان های مختلف کشور مربوط به استان تهران است که همواره رقمی در حدود 40 درصد از تعداد کل و ارزش ریالی کل تسهیلات پرداخت شده در این بخش را به خود اختصاص می دهد؛علت این موضوع سهم نزدیک به 40 درصدی تهران در معاملات کشوری مسکن،تقاضای بیشتر در مقایسه با سایر استان ها برای خرید مسکن و استفاده از تسهیلات خرید آپارتمان و ... است.

    هم اکنون متقاضیان خرید مسکن با استفاده از تسهیلات خرید اعطایی از سوی بانک مسکن، عموما به دو شکل عمده اقدام به دریافت تسهیلات خرید مسکن می کنند؛متقاضیان خانه اولی برخوردار از امکان پس انداز هم اکنون پس از طی یک دوره یک ساله تا 18 ماهه به ارزان ترین و موثرترین شکل تسهیلات خرید مسکن دسترسی دارند؛خانه اولی ها می توانند از طریق دریافت تسهیلات خرید مسکن از محل صندوق پس انداز مسکن یکم در تهران تا سقف 160 میلیون تومان برای زوجین و 80 میلیون تومان برای متقاضیان انفرادی،در مراکز استان ها و شهرهای با جمعیت بیش از 200 هزار نفر تا 120 میلیون تومان برای زوجین و 60 میلیون تومان برای متقاضیان انفرادی و در سایر شهرها تا سقف 80 میلیون تومان برای زوجین و 40 میلیون تومان برای متقاضیان انفرادی تسهیلات خرید مسکن دریافت کنند.

    این در حالی است که سایر متقاضیان و یا آن دسته از خانه اولی هایی که امکان سپرده گذاری ندارند و یا تمایل به دریافت تسهیلات بدون سپرده وآنی دارند می توانند از طریق خرید گواهی اوراق حق تقدم دریافت تسهیلات مسکن به این تسهیلات دسترسی پیدا کنند؛سقف تسهیلات خرید مسکن با استفاده از اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن در شهر تهران برای زوجین 100 میلیون تومان و برای متقاضیان انفرادی 60 میلیون تومان است.

    آمارهای منتشر شده در خصوص توزیع استانی تسهیلات خرید مسکن در شش ماهه اول امسال همچنین نشان می دهد بعد از تهران،بیشترین تعداد تسهیلات پرداخت شده به متقاضیان به ترتیب در سه استان البرز،خوزستان و آذربایجان شرقی بوده است.

    در استان البرز طی نیمسال اول سال جاری مجموعا 8391 فقره ، در استان خوزستان 7054 فقره و در استان آذربایجان شرقی 6222 فقره انواع تسهیلات خرید مسکن پرداخت شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار