مدیران خودروعصر اعتبار

«خطر» زلزله تهران و «خونسردی» مدیران

عصر ساختمان- تلنگر وقوع زلزله بزرگ در شهرتهران در پاییز سال گذشته، مدیران شهری را به فکر تدارک یک برنامه عملیاتی مدیریت بحران در ۷۲ ساعت اولیه وقوع زلزله انداخت.

«خطر» زلزله تهران و «خونسردی» مدیران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از دنیای اقتصاد، به همین دلیل اردیبهشت ماه امسال، با رای پارلمان محلی پایتخت، شهرداری تهران ظرف دوماه مکلف به تهیه و تدوین «لایحه واکنش اضطراری در برابر زلزله» شد. در قالب این لایحه بنا بود برنامه عملیاتی مقابله با زلزله و مدیریت بحران در 72 ساعت ابتدایی وقوع را تهیه و به شورا ارائه کند.

    براساس این مصوبه، مهلت شهرداری تهران برای ارسال این لایحه به شورای شهر از زمان ابلاغ مصوبه، در مرداد به اتمام می‌رسید. در هفته‌های ابتدایی نیمه تابستان نیز کانال رسمی اطلاع‌رسانی شهرداری به نقل از رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران خبر از اتمام تدوین لایحه و ارسال آن به شورای شهر تهران داد. در این خبر اعلام شده بود: «متن لایحه پیشنهادی براساس مصوبه اردیبهشت ماه شورای اسلامی شهر تهران از سوی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ارائه شده است.» به گفته احمد صادقی، با تصویب این لایحه در شورای شهر تهران، بستر لازم برای تقویت ساختار مدیریت بحران پایتخت و هم‌افزایی و تعامل بیشتر مدیریت شهری در برابر حوادث و سوانح به ویژه زمین‌لرزه به‌عنوان مهم‌ترین مخاطره تهران فراهم شود. از این رو پیش‌نویس این لایحه در 88 ماده تهیه شده و بهره‌گیری از دانش روز مدیریت بحران و تجربه‌های جهانی در این حوزه از دیگر ویژگی‌های این لایحه به شمار می‌آید. انتشار خبر اتمام مراحل تدوین لایحه، این انتظار را به وجود آورد که پیش از تصویب نهایی در معرض قضاوت و دید عموم شهروندان، کارشناسان و صاحب‌نظران قرار گیرد تا از این طریق از یکسو هدف مشارکت شهروندان در مدیریت شهری محقق شود و از سوی دیگر انتشار عمومی جزئیات لوایح و طرح‌ها به برطرف شدن نواقص و تقویت محتوا پیش از تصویب نهایی کمک کند. اما نه تنها با وجود گذشت بیش از دو ماه از زمان انتشار این خبر، پیش‌نویس لایحه در دسترس عموم قرار نگرفته است بلکه پیگیری‌های «دنیای‌اقتصاد» از کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران نشان می‌دهد برخلاف خبر اعلام شده، هنوز این لایحه به شورای شهر تهران ارسال نشده است. به‌طوری که با وجود دو بار پیگیری انجام شده از سوی شورای شهر برای دریافت این لایحه، پاسخی از سوی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران ارائه نشده است. با نزدیک شدن به سالگرد زلزله سال گذشته پایتخت و بروز بحران در مدیریت بحران پس از زلزله، هنوز هم مشخص نیست چه زمانی قرار است خونسردی مدیران در برابر خطر زلزله پایان پیدا کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو