مدیران خودروعصر اعتبار

ادعای فرانسه:

سازوکار ویژه باید روابط تجاری شرکت‌های اروپایی با ایران را تسهیل کند

عصر ساختمان- وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد ابتکار اتحادیه اروپا برای حفظ برجام و روابط تجاری با ایران طرح بلندمدت و گسترده‌ای برای دورزدن تحریم‌های فراسرزمینی است.

سازوکار ویژه باید روابط تجاری شرکت‌های اروپایی با ایران را تسهیل کند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از رویترز، وزارت خارجه فرانسه می‌گوید طرح اتحادیه اروپا موسوم به سازوکار ویژه برای حفظ روابط تجاری با ایران می‌تواند استفاده گسترده‌تری داشته باشد.

    «آگنس فون دِر مول»، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، در گفتگو با رویترز گفت: «سازوکار ویژه (اتحادیه اروپا)، مطابق با قوانین اتحادیه باید تراکنش‌های مالی شرکت‌هایی که مایل به حفظ روابط تجاری با ایران هستند را تسهیل کند».

    وی همچنین افزود: «هدف (از ایجاد این سازوکار ویژه) ایجاد ابزار حاکمیتی اقتصادی برای اتحادیه اروپا فراتر از یک مورد (ایران) است. بنابراین این طرحی بلندمدت است که در آینده شرکت‌های اروپایی را از تحریم‌های فراسرزمینی و غیرقانونی محافظت می‌کند.»

    سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در حالی مدعی  کارآیی بلندمدت این سازوکار ویژه اتحادیه اروپا برای دورزدن تحریم‌های فراسرزمینی و به خصوص تحریم‌های آمریکا علیه ایران است که به نوشته رویترز، بسیاری از تحلیلگران و دیپلمات‌ها نسبت به مؤثربودن آن در برابر تحریم‌های آمریکا ابراز تردید کرده‌اند.

    سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در این‌باره مدعی شد: «سازوکار ویژه اتحادیه اروپا برای مقابله با تحریم‌های آتی (علیه ایران) به یک دلیل ساده کارآیی ندارد و آن اینکه این سازوکار هیچ سودی برای بیشتر شرکت‌ها ندارد. آنها یک انتخاب دارند، می‌توانند با آمریکا روابط تجاری داشته باشند یا با ایران، اما نمی‌توانند همزمان با هردو رابطه تجاری داشته باشند».

    پیش از این پایگاه اینترنتی «بروکسل تایمز» در مطلبی نوشت: ایران و اتحادیه اروپا توافق کرده‌اند به رغم خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به تجارت با هم ادامه دهند. آنها به منظور دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران اخیرا سازوکاری برای حفظ کانال‌های پرداخت خارج از سیستم بانکی معرفی کردند، اما این برنامه نیز ممکن است هدف تحریم ها قرار بگیرد.

    این پایگاه خبری در خصوص ابهام درباره سازوکار ویژه اتحادیه اروپا به نقل از یک منبع آگاه در بانک مرکزی اروپا تصریح کرد: مقامات اروپا تاکنون هیچ رایزنی رسمی با این بانک درباره طرحی که به سازوکار ویژه اتحادیه اروپا برای حفظ برجام معروف شده است، انجام نداده‌اند.

    پس از نشست وزیران طرف‌های برجام در 24 سپتامبر سال جاری در نیویورک، شرکت‌کنندگان از جمله نمایندگان کشورهای فرانسه، آلمان، انگلیس، چین و روسیه از ابتکار اتحادیه اروپا موسوم به «نهادهای واسط مالی» (spv) یا سازوکار ویژه برای تسهیل پرداخت‌های مربوط به صادرات ایران به خصوص در بخش نفت و انرژی استقبال کردند.

    «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، که ریاست این نشست را بر عهده داشت ضمن ابراز خوش‌بینی از نتایج این جلسه، معتقد بود که سازوکار جدید در ماه نوامبر برای اجرا آماده خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار