مدیران خودروعصر اعتبار

معاون آخوندی خبر داد؛

احداث پلاسکوی جدید مغایر مصوبات شورای عالی شهرسازی است

عصر ساختمان- دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری گفت: احداث ساختمان جدید پلاسکو، هم از نظر تراکم مازاد و هم از نظر مسابقه طراحی که برگزار شده، با مصوبات شورای عالی شهرسازی مغایرت دارد.

احداث پلاسکوی جدید مغایر مصوبات شورای عالی شهرسازی است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، صبح 30 دی 1395 ساختمان پلاسکو در چهار راه استانبول تهران در اثر آتش سوزی فرو ریخت و یکی از تراژیک ترین آتش سوزی های تاریخ تهران را برای آتش نشانان فداکارکشورمان رقم زد.

    ساختمانی با سن تقریبی 60 سال، در آخرین سال های استقامتش نماد فرسودگی ساختمان های بلندمرتبه قدیمی شهر محسوب می شد. اگرچه بارها از سوی کارشناسان  هشدارهایی در خصوص پایین بودن مقاومت و از آن مهمتر، ایمنی این ساختمان در برابر آتش مطرح شده بود، اما انگیزه ای نه از سمت مالکان و نه مستأجران برای رفع این مشکل دیده نشده بود تا نهایتا در آتش سوری زمستان 95 فرو ریخت.

    اخیرا در کمیسیون ماده 5 شهرداری تهران مجوز احداث ساختمان 15 طبقه به بهانه رفع دغدغه اصناف سابق پلاسکو صادر شده است. ضمن اینکه شورای تأمین استان تهران نیز به ریاست استاندار تهران مجوز مشابهی برای احداث ساختمان پلاسکوی جدید صادر کرده است.

    این در حالی است که بر اساس قانون، مسئول صدور مجوز ساختمان های بلندمرتبه، شورای عالی شهرسازی و معماری است و این شورا اخیرا در نامه ای به معاون شهرسازی شهرداری تهران، مجوز صادره از سوی کمیسیون ماده 5 شهرداری تهران را مغایر مقررات اعلام کرده است.

    شورای عالی شهرسازی و معماری تصویب کرده که هیچ بلندمرتبه جدیدی در پایتخت احداث نشود.

    معاون آخوندی: ساخت پلاسکوی جدید غیر قانونی است

    محمدسعید ایزدی، معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص تلاش بنیاد مستضعفان برای احداث ساختمان 15 طبقه به عنوان ساختمان جدید پلاسکو اظهار داشت: این اقدام بنیاد مستضعفان با مصوبات شورای عالی شهرسازی در تعارض است و من طی نامه ای احداث ساختمان جدید پلاسکو را مغایر مقررات اعلام کردم.

    وی افزود: در جلسه کمیسیون ماده 5 شهرداری تهران برای صدور مجوز ساخت ساختمان جدید پلاسکو  نیز رای به مغایرت اقدام بنیاد مستضعفان دادم و بالای امضای خود نوشتم این برنامه ریزی با مقررات در تعارض است.

    معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در خصوص علت مغایرت ساخت جدید پلاسکو با مقررات بیان داشت: پلاسکوی جدید هم به لحاظ تعداد طبقات پیشنهادی و هم از نظر برگزاری مسابقه معماری و طراحی این ساختمان، با مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری مغایرت دارد و باید برای اجرای این طرح، رفع مغایرت صورت گیرد.

    وی ادامه داد: سازندگان پلاسکو در شورای تامین استان درخواست احداث این ساختمان را عینا مشابه آنچه قبلا وجود داشته، درخواست داده و توانسته اند مجوز بگیرند. به همین دلیل به استناد مصوبه شورای تامین قصد دارند عینا شبیه ساختمان قبلی پلاسکو آن را بسازند.

    ایزدی تصریح کرد: با این حال برخلاف مصوبه شورای تامین نیز عمل کرده و قصد دارند 5 طبقه زیرزمین و دو طبقه در بالا به ساختمان پلاسکو اضافه کنند که کاملا با ضوابط شورای عالی شهرسازی مغایرت دارد.

    وی خاطرنشان کرد: برای ساخت پلاسکوی جدید باید از شورای عالی شهرسازی و معماری موافقت اصولی اخذ شود و تا قبل از اخذ موافقت این شورا، هیچ گونه اقدامی برای ساخت و ساز نباید صورت گیرد.

    دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری درباره مقررات این شورا در زمینه احداث ساختمان‌های بلندمرتبه گفت: یکی دیگر از مغایرت های ساخت پلاسکو جدید، تعارض با مقررات بلندمرتبه سازی است که در شورای عالی شهرسازی تصویب و ابلاغ شده است. بر اساس این مصوبه، ساخت سازهای بالای 8 طبقه، بلندمرتبه محسوب می شوند و باید از شورای عالی شهرسازی مجوز داشته باشند.

    به گفته ایزدی مهمترین مغایرت پلاسکو جدید با مقررات ساخت و ساز عدم رعایت تراکم مازاد است.

    معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص دیگر اقداماتی که پلاسکو جدید باید رعایت کند یادآور شد: سازمان میراث فرهنگی نیز اعلام کرده است تا در هنگام ساخت و ساز اشراف این ساختمان، حریم سفارت انگلیس و ساختمان ژاندارک هم باید رعایت شود.

    این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: در ابتدا قرار بود ساختمان جدید پلاسکو در سه قطعه زمین  شامل زمین فعلی، قطعه زمین هزار متری جلوی ساختمان و یک پلاک ثبتی دیگر شامل پارکینگ جانبی احداث شود ولی تاکنون نتوانسته اند با مالکان این دو قطعه دیگر به توافق برسند.

    ایزدی تاکید کرد: با این حال آنچه بنیاد مستضعفان به عنوان طرح معرفی کرده است ساخت و ساز در قطعه هزار متری جلوی پلاسکو است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو