مدیران خودروعصر اعتبار

عضو کمیسیون برنامه و بودجه:

راهکارهای مسکن وار مشکلی را حل نمی کند

عصر ساختمان- برخی از صاحبنظران در حالی از کسری بودجه قابل توجه دولت تا پایان سال جاری خبر می دهند که بر این باورند چند دلیل عمده باعث می شود تا دولت ها با مشکل کسری بودجه دست به گریبان شود.

راهکارهای مسکن وار مشکلی را حل نمی کند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از نوآوران آنلاین، در همین رابطه، مهرداد لاهوتی ، عضو کمیسیون برنامه و بودجه  مجلس می گوید، از همان ابتدایی که بودجه سال97 سته شد، کاملا واضح بود که با کسری بزرگی روبه رو خواهیم شد. وی با اعلام مطلب فوق افزود: متاسفانه بخش بزرگی از این مشکل فوق به دلیل عملکرد مجلس شورای اسلامی است. چرا که ما نباید بودجه را غیرواقعی ببنیدم.

    لاهوتی با تاکید بر اینکه منابع درآمدی دولت کاملا مشخص است، توضیح داد:  یکی از منابع اصلی درآمد دولت ها مالیات است و فروش حاصل از بشکه های نفت وعدد مربوط به این دو بخش درآمدزا نیز کاملا واضح و مشخص است .

    این نماینده مجلس افزود: با توجه به این مسئله چه لزومی دارد که ما بودجه را غیر واقعی نشان دهیم و بودجه ای بنویسیم که با واقعیت سازگار نباشد.

    وی در تشریح آثار و تبعات این رویه توضیح داد: با توجه به اینکه اصولا دولت نمی تواند از هزینه های جاری خود بکاهد در نتیجه آثار و تبعات این اتفاق در امور مهم کشوری از جمله بحث های عمرانی نمود پیدا می کند.

    لاهوتی با انتقاد از رویه دولت در راهکارهای مسکن وار برای حل مشکل کسری بودجه گفت: دولت هم امسال و هم سال گذشته با این مشکل روبه رو بوده و برای جبران کسری بودجه دست به اقدامات مقطعی زده است اما این کار هم به نوعی بدهکار کردن دولت است. چرا که هر وقت اوراق منتشر می شود دولت باید قرض کند و سودش را هم پرداخت کد.

    وی با هشدار نسبت به تبعات بدهکار شدن دولت اضافه کرد: همین رویه باعث شده دولت 800 هزار میلیارد تومان بدهکار شود و این مبلغ بسیار خطرناک و ممکن است آسیب بزرگی به کشور وارد کند.

    لاهوتی دو راه حل را برای رویارویی با چالش کسری بودجه متصور دانست و افزود: راه حل اول این است که دولت تا آنجایی که می تواند در هزینه های جاری خود صرفه جویی کند تا کسری بودجه به حداقل ممکن برسد و به پروژه های مهم و ملی عمرانی ضرر نرسد. چرا که متاسفانه مرسوم شده دولت ها به صورت تمام و کمال بودجه را صرف هزینه های جاری می کنند و از طرف دیگر به راحتی از هزینه های عمرانی می کاهند.

    نماینده مردم لنگرود ادامه داد: روش دیگر بحث بهره گیری از ابزار مالیات است که دولت باید به جدیت وارد این بحث شود و آن را پیگیری کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار