مدیران خودروعصر اعتبار

کبوترخانه‌های ولاشان مرمت می‌شود

عصر ساختمان:مدیر میراث فرهنگی٬ صنایع دستی و گردشگری شهرستان خمینی شهر از توافق با شهرداری درچه برای شروع مرمت پنج برج از مجموعه کبوترخانه‌های محله ولاشان خبر داد و گفت: سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را برای این امر جذب می‌کنیم.

کبوترخانه‌های ولاشان مرمت می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایسنا، علیرضا حبیبی٬ اظهار کرد: در سال گذشته سه جلسه با شهرداری درچه پیرامون بحث مرمت مجموعه ارزشمند و تاریخی کبوترخانه‌های ولاشان برگزار کردیم که منجر به بازدید کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی استان از آن شد و به دنبال آن اولویت بندی برای مرمت ٬نحوه جذب سرمایه گذار بخش خصوصی و یا استفاده از بودجه دولتی برای مرمت و ... مورد بررسی قرار گرفت.

    وی ادامه داد: نتایج بحث‌های انجام شده به نخستین کارگروه گردشگری شهرستان در سال 1394منتقل شد که در آن نشست تخصصی مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان٬ فرماندار و تمامی شهرداران شهرستان خمینی شهر حضور داشتند و بازدیدی نیز از مجموعه کبوترخانه‌ها انجام شد.

    مدیر میراث فرهنگی٬ صنایع دستی و گردشگری شهرستان خمینی شهر با اشاره به وجود بیش از 20 برج در محله ولاشان٬ گفت: توافق شد که نمایندگی میراث فرهنگی در شهرستان به طور مشارکتی و به صورت پایلوت اقدام به مرمت تعداد پنج برج در داخل محلات کنند و مرمت مجموعه برج‌های مزرعه گارنخود در مراحل بعدی اجرایی شود البته فرمانداری خمینی شهر نیز در این راستا 70 میلیون تومان بودجه برنامه ریزی کرده است.

    حبیبی با بیان اینکه قرار است شهرداری درچه نیز حدود 70 میلیون تومان به این امر اختصاص دهد٬ خاطرنشان کرد: در مجموع رقم 140میلیون تومان برای مرمت پنج کبوترخانه در نظر گرفته شده است، اما ممکن است به دلایلی این عدد در طول کار افزایش یابد، از سوی دیگر در بحث مرمت آثار تاریخی در شهرستان دچار کاهش بودجه شده‌ایم اما در مورد مرمت برج‌های کبوترخانه در ولاشان طوری برنامه ریزی می‌شود که این مشکل رخ ندهد.

    وی تصریح کرد: اولویت مرمت کبوترخانه‌ها از داخل محلات ولاشان به جای مجموعه برج‌های داخل مزارع پیشنهاد شهرداری درچه بود و نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان نیز پذیرفت زیرا باید نخست هویت ایرانی این سازه ٬اهمیت آن برای کشاورزان٬ زیبا شناختی و ... برای گردشگران٬ کشوری و استانی شناخته شود و در مراحل بعدی که زیرساخت‌های گردشگری محل مانند راه و جاده ٬برق و .... توسعه یافت به مرمت برج‌های کبوترخانه بین مزارع اقدام کنیم.

    مدیر میراث فرهنگی٬ صنایع دستی و گردشگری شهرستان خمینی شهر اظهار کرد: پس از مرمت برج‌های موجود در ورودی روستا یا محله ولاشان قصد جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی برای مرمت کبوترخانه‌های ساخته شده درون مزارع را داریم، البته این آثار و زمین‌های کشاورزی اطراف آن دارای مالک خصوصی است.

    به گزارش ایسنا؛ برج کبوترخانه سازه‌ای از خشت و گل است که در زمان‌های قدیم کشاورزان برای پناه دادن به کبوتران می‌ساختند و به ازای آن از کود بسیار قوی یا همان "زل" این پرندگان استفاده می‌کردند و در حال حاضر در محله ولاشان از توابع شهر درچه بیش از 20 برج کبوترخانه برجای مانده است که بیشترین تعداد در استان اصفهان محسوب می‌شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار