مدیران خودروعصر اعتبار

پیشگیری از دولتی شدن شهرداری ها

عصر ساختمان- رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران جزئیات جلسه امشب مجمع امید را تشریح کرد.

پیشگیری از دولتی شدن شهرداری ها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، مجید فرهانی با اشاره به این که جلسه امشب مجمع امید با حضور نمایندگان مردم تهران، اعضای شورای شهر و شهردار با دو دستور جلسه در محل شورای شهر تهران برگزار شد، گفت: دستور نخست بررسی لایحه ارزش افزوده بود که از سوی دولت به مجلس ارائه شده و در حال حاضر در کمیسیون اقتصادی مجلس در حال بررسی است.

    وی ادامه داد: مرتضی الویری رئیس شورای عالی استان ها گزارشی در این خصوص ارائه و اعلام کرد در صورت تصویب این لایحه، شوراها از حیز انتفاع خارج شده و تشریفاتی می شوند. در این لایحه عوارض تبدیل به مالیات شده و طبق قانون، مالیات باید به خزانه کل کشور واریز شود و عملا این درآمد پایدار از شهرداری ها گرفته می شود و شهرداری ها عملا وابستگی های بیشتری به دولت پیدا می کنند. همچنین بر اساس ماده 50 این لایحه، شوراها اجازه وضع هیچگونه عوارض جدیدی را ندارند که این کاهش اختیار شورا خطرناک است و شوراها را شوراهایی تشریفاتی می کند.

    فراهانی اضافه کرد: پیش بینی شده نمایندگان شورای عالی استانها و شورا، در جلسه آخری که در کمیسیون اقتصادی این لایحه بررسی می شود، نقطه نظرات خود را منتقل کنند و وضعیت خطرناکی که شوراها را تهدید می کند را تشریح و از آن پیشگیری کند.

    این عضو شورای شهر تهران، در خصوص دستور جلسه دوم که قانون منع به کارگیری بازنشستگان و وضعیت شهردار تهران بود، گفت: اعضای شورای شهر تهران، نکاتی را از لحاظ قانونی در خصوص ماندن شهردار بیان کردند. همچنین مصلحت شهر و ثبات مدیریتی و این که این تغییر چه ضربه ای به شهر خواهد زد را نیز تشریح کردند.

    وی با بیان این که در حال حاضر وضعیت شهر به یک ثبات رسیده، شهردار تیم خود را انتخاب کرده، پروژه هایی در شهر آغاز شده، وضعیت بودجه نقد و غیرنقد مشخص شده و این تغییر وضعیت می تواند در عرصه کلان به نفع مردم تهران نباشد، گفت: در نهایت قرار شد نمایندگان مجلس از اختیارات قانونی خود برای ثبات مدیریت شهری تهران استفاده کنند و بررسی کنند که آیا می توان کمکی به ایجاد این ثبات کرد؟ هرچند اعلام شد که این مسیر، سخت است و باید زودتر برای این وضعیت، چاره ای اندیشیده می شد.

    فراهانی با بیان این که برخی از نمایندگان مجلس معتقد بودند ایجاد استثنا به مصلحت قانون و قانون گذار نیست، گفت: به اعتقاد نمایندگان، اجرای قانون حتی اگر هزینه داشته باشد، بهتر از آن است که قانون با استثناها دچار خدشه شود اما جو غالب، همدلی و همراهی بود و بررسی راه های قانونی برای ثبات مدیریتی در شهر تهران.

    این عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که یک ماه به پایان فرصت قانونگذار برای حضور بازنشستگان در محل خدمت خود مشخص کرده، و در صورت بلاتکلیفی و ادامه حضور شهردار این موضوع تخلف است، گفت: تأکید شورا و شهردار بر قانون گرایی است اما ما از همه ظرفیت خود برای ثبات مدیریت استفاده می کنیم. این موضوع که آیا وزارت کشور استفساریه بدهد، به مجلس ارسال کند و نظر مجلس را جویا شود و یا این که مجلس طرحی دو فوریتی تهیه کند و از قانون هم طرازی شهردار تهران با وزرا برای تثبیت مدیریتی استفاده شود از دیگر بحث های مطرح شده بود.

    ما در مهلت قانونی تعیین شده از ظرفیت ها استفاده می کنیم و پس از آن تابع قانون هستیم. همزمان اعضای شورای شهر، سناریوهای احتمالی دیگر را بررسی می کنند و پاسخ های مناسب برای احتمالات دیگر را نیز آماده خواهند کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار