مدیران خودروعصر اعتبار

مازندران سرسبز است اما خانه سبز ندارد

عصر ساختمان- عضو هیئت علمی دانشکده فنی هرمزگان بر لزوم طراحی و ساخت خانه سبز که سازگار با اقلیم و محیط زیست است، تاکید کرد.

مازندران سرسبز است اما خانه سبز ندارد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، رضا اکبرزاده با اشاره به اینکه طراحی خانه‌های سبز به گونه‌ای است که با محیط زیست سازگار و پایدار باشد و تاثیری بر روی انرژی آب و مصالح ساختمانی بگذارد، اظهار کرد: آن چیزی که در طراحی خانه‌های سبز مطرح می شود، حرکت به سمت صفر شدن مصرف کربن به منظور حفظ، نگهداری و بهبود انرژی آب و کیفیت فضای داخل ساختمان و استفاده از مواد بازیافتی و تولید زباله کمتر در فرایند ساخت است.

    وی، استفاده از انرژی طبیعی روزمره و انرژی‌های تجدیدپذیر برای تولید برق مصرفی را از مزایای خانه سبز دانست و تصریح کرد: توجه به محیط زیست و کمک به حفظ آن، بهبود یافتن آب و هوا، استفاده از ضایعات و پساب در تولید آب مورد نیاز برای آبیاری، بهینه سازی مصرف انرژی، استفاده از مصالح قابل بازیافت غیرشیمیایی، طراحی با توجه به مسائل نزدیک به طبیعت، استفاده از گیاهان طبیعی، اجتناب از صدمه رساندن اراضی و توجه به شخصیت اکولوژی منطقه از دیگر مزایای ساخت این خانه‌هاست.

    عضو هیئت علمی دانشکده فنی هرمزگان با بیان اینکه در کشور ما از مواد شیمیایی و مضر در صنعت ساختمان استفاده می‌شود در حالیکه در دنیا به تکنولوژی جدید و استفاده از مصالح های مختلف رایج توجه می‌کنند، خاطرنشان کرد: وجود محیط زیست سالم در تعریف تکنولوژی جدید، طراحان و مهندسین را به سمت طراحی ساختاری با اتلاف انرژی و ضرر و زیان کمتر به محیط زیست سوق می‌دهد.

    اکبرزاده تصریح کرد: با توجه به اینکه در شرایط بحران آب به سر می‌بریم صرفه جویی و استفاده از انرژی های جدید مانند انرژی‌های خورشیدی و بادی در طراحی خانه سبز مورد توجه است.

    این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه کشور ایران دارای اقلیم‌های متفاوتی است و طراحی خانه‌های سبز طوری انجام می‌شود که سازگاری با محیط را حفظ می‌کند، افزود: طراحی خانه‌ای در یک منطقه کوهستانی و جنگلی در چین به گونه‌ای است که سقف و دیوارهای آن شبیه سنگ اما از شیشه‌های الیافی بسیار مقاوم است.

    عضو هیات علمی دانشکده فنی هرمزگان با اشاره به اینکه استفاده از انرژی خورشیدی در طراحی خانه‌های سبز بسیار مقرون به صرفه است، خاطرنشان کرد: هزینه ابتدایی برای استفاده از این سیستم جدید ممکن است بیشتر از ساختمان های معمولی باشد اما پس از دو سال بازگشت سرمایه خواهیم داشت و باقی سال‌ها به سود تبدیل می‌شود و علاوه بر آن از هدررفت انرژی جلوگیری می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی