مدیران خودروعصر اعتبار

بازار مسکن در انتظار ثبات شرایط اقتصادی است

عصر ساختمان- بررسی میدانی از بازار معاملات املاک اصفهان نشان می دهد که در مدت اخیر با کاهش قیمت دلار، این بازار دچار رکود شده است.

بازار مسکن در انتظار ثبات شرایط اقتصادی است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از اصفهان امروز، بررسی میدانی از بازار معاملات املاک اصفهان نشان می دهد که در مدت اخیر با کاهش قیمت دلار، این بازار دچار رکود شده است.

    در حالی که در سه ماه گذشته به دلیل بالا رفتن قیمت دلار بازار معاملات مسکن رونق گرفته بود اما در مدت اخیر این بازار با رکود قابل توجهی روبه رو شده است.

    مشاوران املاک مناطق شهری اصفهان که مورد ارزیابی خبرنگار ایمنا قرار گرفتند، همگی اذعان داشتند که تابستان امسال در مقایسه با سال گذشته، مراجعه مشتریان بیشتر بوده و نوسانات زیادی در این بازار مشاهده شده است.

    به گفته آنها حجم زیادی از مراجعات به بنگاه های مشاوران املاک برای خرید و فروش مسکن و تب و تاب به وجود آمده در این بخش،صرفا به دلیل افزایش قیمت دلار در ماه های گذشته بوده و خریداران با هدف سرمایه گذاری به خرید ملک روی آورده بودند بنابراین افزایش تقاضا و مراجعه به مشاوران املاک در ماه‌های گذشته خود عاملی بر افزایش قیمت در بخش مسکن شده است.

    مشاوران املاک و کارشناسان بازار مسکن بر این عقیده اند که بازار مسکن تا زمانی که شرایط اقتصادی و نرخ ارز تثبیت نشود، به ثبات نمی رسد.

    به گفته‌ شهرام کوسه غراوی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با توجه به کاهش نرخ ارز و به تبع آن بروز رکود تورمی در بازار مسکن، روند کنونی این بازار نزولی است و احتمال می رود که این روند نزولی در بازار مسکن ادامه یابد.

    در منابع خبری دیگر نیز به نقل از رییس اتحادیه مشاوران املاک آمده است که کاهش قیمت دلار، بازار مسکن را به عقب هل می دهد.

    در همین زمینه خبرنگار ایمنا به بررسی جامعه آماری شامل مشاوران املاک در سه منطقه شهری اصفهان ( محدوده خیابان شیخ مفید، خیابان زینبیه و خیابان رباط) پرداخته که به شرح زیر است.

    به عقیده برخی مشاوران املاک در محدوده خیابان شیخ مفید بر اساس مشاهدات آنها از تغییرات اخیر بازار مسکن، نوسانات قیمت دلار به طور مستقیم روی معاملات مسکن تاثیرگذار است به عنوان مثال شخصی که زمینی را با دلار چهارهزار تومانی به قیمت هر متر 7 میلیون تومان خریداری کرده حاضر نیست اکنون که قیمت دلار تفاوت فاحشی با قبل دارد زمین را به همان قیمت بفروشد.

    یکی از مشاوران املاک در آن محدوده، با اشاره به اینکه بالارفتن قیمت مصالح ساختمانی، سیستم های گرمایشی وسرمایشی و همچنین میلگرد، تاثیر بسزایی در معاملات مسکن داشته، می گوید: آن هایی که زمین خریداری می کنند؛ حساب ساخت وساز آن را می کنند و کسانی که مسکونی خرید و فروش می کنند؛ حساب بازسازی آن را می کنند، الان تعویض و بازسازی یک سیستم گرمایشی بسیار هزینه بَر است.

    وی می افزاید: این خود مردم هستند که املاک را قیمت گذاری می کنند و املاکی‌ها فقط به آنها مشاوره می دهند که در بیشتر مواقع هم با بازار امروز، افراد به طور کلی روی قیمت پیشنهادی خود اصرار می کنند به طوریکه اگر قیمت مورد نظرشان نباشد با این جمله که "زمین خودم است میخواهی همین قیمت، نمی‌خواهی نمی‌فروشم " معامله را فسخ می‌کنند.

    این مشاور املاک با تاکید بر اینکه پس از هر بار افزایشی که در قیمت مسکن رخ می‌دهد، به سختی می‌توان این افزایش قیمت را جبران کرد و یا حتی قیمت های جدید را به نرخ های قبل از افزایش برگرداند، افزود: قیمت ملک سالی یک بار بالا می‌رود و پس از آن دیگر کاهش نمی‌یابد، به همین دلیل سرمایه گذاری در ملک و مسکن بهترین گزینه برای ایرانیان است.

    مشاوران املاک در محدوده خیابان شیخ مفید از رکود در خرید و فروش آپارتمان در مقایسه با اردیبهشت ماه سال‌جاری خبردادند و گفتند که در شرایط کنونی کسانی که به دنبال ساخت و ساز هستند دست از خرید برداشته و منتظر ثابت شدن قیمت ها هستند.

    همچنین این مشاوران املاک وضعیت اجاره نشین های آن محدوده را اینگونه توصیف کردند: با کاهش سودهای بانکی صاحب خانه‌ها کمتر پول پیش قبول می کنند و اجاره ها افزایش یافته است خیلی از مردم مجبور شده اند از واحد های بزرگ به واحدهای آپارتمانی کوچکتری بروند و محل زندگی خود را تغییر دهند یا حتی در حاشیه شهر ساکن شوند.

    مشاوران املاک در محدوده خیابان رباط اذعان داشتند که بسیاری از خریداران، مصرف کننده نبودند بلکه تنها با افزایش نرخ ارز، سرمایه‌های ریالی آنها افزایش یافته و از ترس اینکه پولشان با گذر زمان ارزشش کم نشود، آن را در بازار مسکن سرمایه گذاری کردند و البته با کاهش قیمت دلار این گونه معاملات نیز راکد شده است.

    با افزایش قیمت دلار و حتی رشد سه برابری قیمت همه مصالح ساختمانی، مردم به سرمایه گذاری در این بخش روی آوردند اما در حال حاضر همه دست نگه داشته اند زیرا از افزایش یا کاهش قیمت‌ها مطمئن نیستند، متاسفانه مردم ایران هر چیز که گران شود را بیشتر می خرند.

    به گفته یکی از مشاوران املاک در این محدوده، در ماه‌های آخر تابستان باحجم زیادی از مراجعه مردم روبه رو بودیم، حتی در شرایطی قیمت‌ها دقیقه ای اعلام می شد و خریداران هول کرده بودند و ملک را به هر قیمت که فروشنده می گفت خریداری می‌کردند و همین امر نیز باعث بالا و بالاتر رفتن قیمت‌ها شد.

    او می افزاید: الان قیمت ملک کاهش پیدا نکرده است و اگر قیمت دلار ثابت شود می‌توان امیدوار بود قیمت مسکن هم به ثبات برسد.

    در محدوده خیابان رباط فصل رهن و اجاره با شروع مهر به پایان رسید، اما امسال در مقایسه با سال گذشته نرخ اجاره به نسبت قیمت زمین، رشد کمی داشته است با این حال اجاره نشین ها همه مجبور به تمدید قراردادها شدند زیراهمه قیمت ها بالا رفت به غیر از درآمد خانوارها.

    یک مشاور املاک در محدوده خیابان زینبیه گفت: در این محدوده، نرخ اجاره بها در معاملات مسکن تابستان امسال فقط 10درصد افزایش یافته و مردم این ناحیه با مشکلی رو به رو نبوده اند.

    وی افزود: بازار معاملات مسکن در بهار امسال راکد بوده اما با افزایش شدید قیمت طلا و دلار در تابستان به موازات افزایش تعداد خریداران و افزایش تقاضا، فروشنده ها و صاحبان املاک قیمت ها را بالا بردند، این قیمت گذاری کارشناسی نبود و توسط خود مالک انجام می شد، اما اکنون پایین آمدن نرخ دلار تاثیری در کاهش قیمت‌ها نداشته است.

    یکی دیگر از مشاوران املاک دراین محدوده گفت: افرادی که پولشان را در بانک ها نگه داشته بودند و سود آن را می‌گرفتند با کاهش سودهای بانکی، بالا رفتن قیمت دلار و ترس از بی ارزش شدن پولشان به بازار مسکن روی آوردند، در دو سه ماه اخیر با روزی بیش از ده خریدار روبه رو بودیم اما فروشنده‌ها از ترس افزایش مجدد نرخ مسکن و یا از دست رفتن سرمایه شان به بهای کم تمایلی به فروش نداشتند.

    در گفتگو با مشاوران املاک مختلف و کارشناسان مسکن به این نتیجه می رسیم که بازار مسکن و املاک با تثبیت نرخ ارز به ثبات می رسد و اگر مرجعی برای تعیین قیمت های کارشناسی در بازار مسکن در نظر گرفته و به تناسب هر منطقه الگوی قیمتی ثابتی برای ملک اعلام شود دیگر مردم عامه نمی توانند به دلخواه خود قیمت‌گذاری کرده و التهاب بازار را رقم بزنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو