مدیران خودروعصر اعتبار

مسکن با CFT ارزان نمی شود

عصر ساختمان- یک کارشناس ارشد حوزه مسکن گفت: این‌که گفته می‌شود با تصویب سی‌اف‌تی قیمت زمین و ملک می تواند تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کند اصلا درست نیست و بنده مبنای چنین تحلیل‌هایی را نمی‌توانم درک کنم.

مسکن با CFT ارزان نمی شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از خبرآنلاین، کمال اطهاری اظهار کرد: البته می توان نسبت به این سخنان احتمال داد که اگر بازار ارز ثبات پیدا کند؛ مسکن به عنوان یک دارایی شاید بتواند دوباره مطرح شود.
    وی افزود: اگر چنین چیزی اتفاق بیافتد،‌احتمال بالا رفتن قیمت ها زیاد می شود.
    اطهاری تصریح کرد: گمان نمی کنم دولت با سیاست های کنونی خود حتی اف ای تی اف هم بتواند مساله نوسانات بهای ارز را مهار کند.
    وی تاکید کرد: دولت هنوز برنامه شایسته ای برای اقتصاد دانش بنیان ندارد و در این حد وقتی مساله برقرار باشد، ممکن است امریکا همچنان دامنه تحریم ها نگه دارد هرچند اروپا بخواهد این تحریم های آمریکا را دور بزند و رابطه حداقلی را برای حفظ وجه بین المللی و اندکی هم از نظر اقتصادی با ایران داشته باشد و نگه دارد.
    اطهاری گفت: گمان نمی کنم با عکس العمل چشمگیر چه در جهت بالا و چه در جهت پایین در بازار مسکن مواجه باشیم مگر اینکه دخالت‌های بورس بازانه که همیشه در هر اقتصادی می تواند اثرگذار باشد و فرقی ندارد این دخالت بورس بازانه به سمت بازار مسکن در آمریکا و یا در ایران باشد.
    وی ادامه داد:‌ این نوع دخالت ها گاه می گیرد و اثر گذار است و گاه نمی گیرد و تاثیری ندارد که باید گفت چنین دخالت هایی در ایران به اصطلاح نگرفته و اثر گذار نبوده است.
    وی توضیح داد: ممکن است در دوره هایی از بورژوازی مستغلات رانتی از سوی کسانی مسکن خالی مانده دارند و برای جناح های مختلف و بخش خصوصی و بانک ها و ... استفاده شده و از دوره رییس جمهور پیشین چند بار از این کار استفاده شده،‌ به این صورت که با معاملات صوری وارد بازار مسکن شدند تا این بازار را به اصطلاح تکان دهند که تاکنون موفق نشده اند.
    وی گفت: آخرین بار این اتفاق اوایل امسال اتفاق افتاد و معاملات صوری کاملا مشخص و مشهود بود و در برخی مناطق شهر تهران تعداد معاملات یک دفعه چند برابر شد و محلات دیگر معاملات مسکوت بود به همین دلیل قیمت ها در تهران افزایش یافت و در کلانشهرهای دیگر چون چنین دخالت هایی صورت نگرفته بود، اتفاقی رخ نداد.
    وی تاکید کرد:‌ بورژازی مستغلات در این چند سال از چنین شعبده هایی زیاده داشته و جز اینکه به صورت موقت قیمت مسکن را بالا ببرد مانند آنچه در تهران اتفاق افتاده در مجموع تا الان نتوانسته بازار مسکن را تکان دهد.
    اطهاری بیان کرد:‌ گمان نمی کنم اگر بورژازی مستغلات چنین اراده ای هم داشته باشد چنین اتفاقی چه در جهت بالا و چه در جهت پایین در بازار مسکن رخ دهد زیرا مردم دست این شعبده‌بازان را خوانده اند.
    وی گفت: گمان نمی کنم با برنامه های ناقص بتواند به رونق و شکوفایی مسکن و... دست یابد، چنین هدفی بدون دست یافتن اقتصاد دانش بنیان امکان پذیر نیست. نرخ ارز را نیز درآمد نفت نمی تواند تنظیم کند و به عبارت دیگر درآمد نفت ایران برای اقتصاد کشور کفایت نمی کند که بتواند نرخ ارز را تثبیت کند بنابراین بخش واقعی اقتصاد چنان باید نیرومند شود تا بتواند نرخ ارز را تثبیت کند.
    وی خاطر نشان کرد:‌ در این زمینه نه برنامه ای وجود دارد و با این کادر کنونی برنامه ای و اقتصادی، عزم جدی مشاهده نمی شود.
    این پژوهشگر گفت: اینکه در بازار مسکن چه تاثیری دارد باید گفت تا موقعی که اشتغال رشد بالایی نداشته باشد و باعث ایجاد اشتغال ثابت نشود، بازار مسکن شکوفایی پیدا نمی کند زیرا این بازار ارزش دارایی خود را از دست داده است.
    وی ادامه داد: با ثبات کوچک نرخ ارز، مسکن به عنوان یک دارایی ارزش پیدا نمی کند زیرا جامعه ای که دچار بیکاری و تورم و ... است در اصل دچار رجحان نقدینگی دارد پول را در بخش مسکن و به عنوان دارایی حبس نمی کند.
    اطهاری تصریح کرد:‌ فقط اشتغال می تواند نجات بخش باشد نه نوسان نرخ ارز که آن هم راه مطمئن نیست.
    وی گفت: دائم گفته می شود از شرکت های نوپا حمایت کنید این در حالی است که شرکت های قدیمی مانند ارج به عوان یکی از صنایع قدیمی و ملی ما نابود می شود چگونه می توان از روییدن نهال نوپا (کارخانه ها و شرکت های جدید) حمایت کرد، اقتصاد ایران تبدیل به شوره‌زار شده است وقتی درختان تنومند می افتند چگونه می توان از نهال نوپا حمایت کرد؟ محیط واقعی برای رشد اقتصاد دانش بنیان آماده نیست و به همین دلیل حتی شک دارم در میان مدت بخش مسکن رونق یابد اگر همین روند ادامه داشته باشد.
    وی درباره 6 ماه آینده سال و رکود فعلی بخش مسکن به خبرآنلاین اظهار کرد: باید همه حتی اصحاب رسانه از بخش مسکن دست بردارند و به سراغ بخش مولد اقتصاد بروند تا این بخش از رکود خارج شود.
    وی تاکید کرد:‌ بارها گفته ام واژه رکود در مورد بخش مسکن صادق نیست در اصل باید واژه «قفل شدگی» را به کار برد؛‌رکود در اصل زمانی است که ناهماهنگی بین تقاضای موثر و بهای مسکن به وجود می آید که در شرایط اقتصاد متعادل با پایین آوردن بهره بانکی، بیشتر کردن مدت بازپرداخت وام بخش مسکن را از رکود خارج کرد.
    این کارشناس بخش مسکن ادامه داد: بهای مسکن به 10 تا 12 برابر درآمد سالانه خانوار رسیده در حالی که حد قابل قبول این افزایش 5برابر است، اکنون بهای مسکن به شدت از دسترس خانوار خارج شده است و با تمهیدات زیاد کردن مدت بازپرداخت وام و ... کسی از عهده فاصله دوبرابری هزینه مسکن و ... برنمی آید با اندک تسهیلات و ارزان تر کردن خانوار نمی تواند با استطاعت فعلی نسبت به تهیه مسکن اقدام کند و این فاصله را بپیماید.
    اطهاری گفت:‌ قفل شدگی به دلیل نبود اشتغال است، نبود اشتغال سبب شده تا فرد نه درآمد داشته باشد و نه اطمینان به آینده برای داشتن درآمد بنابراین افراد نمی توانند وارد پروسه گرفتن وام و بازپرداخت اقساط شوند و حتی خانواده هم نمی تواند کمکی در این زمینه کند.
    وی بیان کرد: جامعه از نظر داخلی و خارجی دچار تنش شده و اکنون رجحان نقدینگی وجود دارد و نمی توان نقدینگی را در این بازار حبس کرد.
    وی گفت:‌ به همین شاهد نوعی شتاب‌زدگی در رفتن به بازار طلا و ارز مشاهده شد؛‌بخش مسکن قفل شده و این قفل فقط با رشد بخش مولد و اقتصاد دانش بنیان باز می شود اما متاسفانه بعضی از افراد و برای مثال اعضای کمیسیون عمران گاهی اوقات سخنانی را مطرح می کنند که نمی دانم چه زمانی می خواهد عبرت بگیرند از اینکه وام را اضافه نکنند و به باتلاق بخش مسکن دایم آب اضافه نکنند زیرا موجب بدتر شدن اقتصاد ایران می شود.
    وی خاطر نشان کرد: باید نیروی خود را برای بخش مولد متمرکز کنند مگر ایران، اقتصاد آن و جوانان کشور را دوست ندارند؟ بنابراین باید تسهیلاتی که به بخش مسکن اختصاص می دهند باید به بخش مولد و اقتصاد دانش بنیان اختصاص دهند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو