مدیران خودروعصر اعتبار

تداوم رشد منابع صندوق پس انداز مسکن

عصر ساختمان- آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد که در مرداد ماه سال جاری منابع صندوق پس انداز بانک مسکن به ۹.۲ هزار میلیارد تومان رسیده و رشد سالانه و ۵ ماهه آن نیز تداوم داشته است.

تداوم رشد منابع صندوق پس انداز مسکن
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از هیبنا، بانک مرکزی آمارهای مربوط به گزارش پولی و بانکی در مرداد ماه سال جاری را منتشر کرد. این گزارش نشان می دهد که حجم منابع صندوق پس انداز مسکن در پنجمین ماه سال به رقم 9.2 هزار میلیارد تومان رسیده است. این منابع در مرداد ماه سال قبل به میزان 6.8 هزار میلیارد تومان بوده است. در نتیجه طی یک ماه 35 درصد به منابع این صندوق افزوده شده است. همچنین آمارها نشان می دهد رشد این منابع در 5 ماه نخست سال جاری، به میزان 10 درصد بوده است.

    این موضوع نشان می دهد که همچنین اقبال به سپرده گذاری در صندوق پس انداز مسکن نزد سپرده گذاران وجود دارد، و تحولات در سایر بازارها و افزایش بازدهی بازارهای دارایی، باعث نشده است که روند سپرده گذاری در این صندوق کاهشی شود. افزایش حجم منابع این صندوق باعث می شود که قدرت تسهیلات دهی در بخش مسکن افزایش یابد. از سوی دیگر، نرخ پایین تسهیلات دهی در این بخش نیز باعث تشویق سپرده گذاری در این بخش شده است.

    گزارش پولی و بانکی بانک مرکزی آخرین آمارهای نقدینگی را نیز به روز کرده است. این آمارها نشان می دهد که در مرداد ماه حجم نقدینگی به رقم 1646 هزار میلیارد تومان رسیده است. رشد نقطه به نقطه نقدینگی در مرداد ماه به سطح 20.5 درصد رسیده است. این در حالی است که رشد نقطه به نقطه نقدینگی در تیرماه به میزان 20.1 درصد بوده است. آمار مرداد ماه نشان می دهد، روند کاهشی رشد نقدینگی که از ماه های پیش آغاز شده بود در مرداد ماه متوقف شده و به سطح آن افزوده شده است. نقدینگی از دو جز اصلی یعنی پول و شبه پول تشکیل شده است. پول معادل با سپرده های جاری و اسکناس و مسکوک است و شبه پول نیز معادل با سپرده های مدت دار معرفی می شود. این دو جز، نقدینگی را تشکیل می دهند و عمدتا سهم شبه پول در نقدینگی نسبت به پول بیشتر است. آمارهای بانک مرکزی حاکی از آن است که در مرداد ماه سال جاری حجم پول به میزان 231 هزار میلیارد تومان رسیده و نسبت به مرداد ماه سال قبل حدود 40 درصد رشد داشته است. اما شبه پول در مرداد ماه سال جاری به سطح 1415 هزار میلیارد تومان رسیده و نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 18 درصدی را تجربه کرده است. مطابق آمارهای بانک مرکزی در ماه های اخیر رشد حجم پول و شبه پول دو مسیر متفاوت را طی کرده است، به نحوی که طی این مدت رشد حجم پول به شدت افزایشی شده است، این در حالی است که از میزان رشد شبه پول کاسته شده است. در نتیجه به دلیل نوسانات بازار ارز و سایر بازار دارایی ها، سپرده گذاران تصمیم گرفته اند که بخش قابل توجهی از منابع بلندمدت خود در بانک ها را به منابع جاری یا پول و اسکناس تبدیل کنند، این رفتار باعث می شود که اثر تورمی نقدینگی بیشتر به چشم بخورد، زیرا بررسی ها حاکی از آن است که افزایش نسبت پول به شبه پول با نرخ تورم در این دارای رابطه مستقیم است. در نتیجه تداوم این رفتار باعث می شود که نرخ تورم در ماه های آینده نیز از نقدینگی متاثر شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار