مدیران خودروعصر اعتبار

پیش‌بینی رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک؛

رکود مسکن باقی می‌ماند/ مسکن در سال ۹۵ گران نمی‌شود

عصر ساختمان:رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک گفت: معاملات مسکن در شش‌ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش خواهد داشت، اما این موضوع به‌معنای این نیست که از رکود خارج می‌شویم.

رکود مسکن باقی می‌ماند/ مسکن در سال ۹۵ گران نمی‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از اکوفارس، حسام عقبائی رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک، خاطرنشان کرد: از سال 92 وضعیت بازار مسکن در رکود سنگین قرار گرفته است. پیش از این نیز این احتمال را می‌دادیم که این وضعیت رکود در سال 95 دستخوش تغییر شود. در حال حاضر شرایط کشور به نحوی است که در شش ماه اول سال شاهد افزایش حجم معاملات مسکن خواهیم بود؛ یعنی معاملات مسکن در شش ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش خواهد داشت. اما این موضوع به معنای این نیست که از رکود خارج می‌شویم. اما به نوعی فاز اول خروج از رکود را در شش ماهه اول سال 95  تجربه خواهیم کرد. این نکته را هم باید در نظر داشت که این تغییرات بازار تأثیر خاصی در قیمت‌ها به وجود نخواهد آورد.

    وی افزود: در شش ماهه دوم سال هم احتمال اینکه شاهد افزایش بیشتر معاملات و بازگشت رونق بیشتر از شش ماه اول باشیم وجود دارد. البته این رونق به مفهوم گرانی مسکن نیست. معمولاً در اقتصاد ما رونق با گرانی مترادف می‌شود اما در بازار مسکن با توجه به حجم نقدیگی و میزان کم مراجعات، بحث عرضه و تقاضا و همچنین مشکلاتی که تسهیلات دولت به دنبال دارد پیش بینی می‌شود در شش ماهه دوم سال هم تغییرات محسوسی در بحث قیمت ایجاد نشود. چرا که در سالهای گذشته قیمت مسکن با رشدی ویژه همراه بوده و ظرفیت جهش دوباره قیمت وجود ندارد.
    عقبایی خاطرنشان کرد: درباره بحث اجاره بها هم باید چند نکته مورد توجه قرار گیرد. دهک‌های متوسط و ضعیف جامعه در زمره مستأجران قرار دارند و از نیمه دوم فروردین تا پایان شهریور فصل اصلی نقل و انتقال است. در این زمان مردم با جابه جایی مواجهه هستند. اصلی‌ترین عامل تعیین کننده نرخ اجاره مسکن نیز همان قیمت مسکن است. بر این اساس زمانی که ما اعلام می‌کنیم مسکن در سال 95 گران نمی‌شود لاجرم اجاره بها نیز افزایش نخواهد داشت. بر اساس عرف بازار هم این اتفاق نباید بیفتد. لذا پیش بینی ما این است که نرخ اجاره مسکن در سال 95 همان نرخ سال 94 است و مالکینی هم که می‌خواهند ارزش مورد اجاره را با سود بانک و یا نرخ تورم حاکم مقایسه کنند باید بدانند که این قیاس غیر کارشناسی است.
    رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک در پایان تاکید کرد: در حال حاضر 120 هزار مشاور املاک در سراسر کشور تلاش دارند تا جایی که اختیار دارند در متعادل سازی قیمت‌ها کمک کنند. توصیه ما این است که مالکان نخواهند افزایش قیمت داشته باشند. چون نه ظرفیت این کار وجود دارد و نه قیمت مسکن در سال جدید افزوده شده است. همچنین رشد حقوق کارمندان نیز در حدی نیست که بتوانند برای افزایش اجاره هزینه کنند. بنابراین در مجموع بازار مسکن در سال 95 آرام و بی تلاطم است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو