مدیران خودروعصر اعتبار

چالش خرید برای خانه اولی‌ها

عصر ساختمان- آغاز دوره افزایش قیمت‌های پی در پی در بازار مسکن طی ماه‌های گذشته از سال جاری، دردسر خانه‌اولی‌های در جست‌وجوی خرید ملک را دوچندان کرده است.

چالش خرید برای خانه اولی‌ها
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۲:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از اقتصادنیوز، طی یک‌سال گذشته پرداخت وام صندوق یکم به آن دسته از متقاضیانی که برای بار نخست قصد خرید ملک را داشتند و پس از سپرده‌گذاری یکساله در این صندوق، امکان افزایش قابل توجه قدرت خرید خود را پیدا کردند سبب شد تا امکان حضور این گروه در بازار خرید و فروش ملک آسان‌تر شود. اما با شروع دوره رونق و تلاطم افزایش قیمت در این بازار، زوجین خانه‌اولی که از دوره سپرده‌گذاری آنها در صندوق یکم یک‌سال گذشته بود و باید برای خرید ملک در بازار حضور پیدا می‌کردند با دو چالش اصلی پس از جست‌وجو در بازار مواجه شدند.

    چالش نخست این گروه از متقاضیان مصرفی، شکاف زیاد قیمت پیشنهادی املاک با بودجه تدارک دیده‌شده از سوی آنها بود.

    این گروه از متقاضیان که عمدتا با یک پس‌انداز محدود و وام صندوق یکم برای خرید ملک برنامه‌ریزی کرده بودند، طی ماه‌های گذشته با قیمت‌های پیشنهادی بسیار متفاوت از گذشته مواجه شدند. سرایت جهش ناگهانی قیمت مسکن سبب شد تا بخش زیادی از متقاضیان مصرفی، حتی با تغییر محله انتخابی و افزایش سن بنای انتخابی هم نتوانند به خرید ملک اقدام کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد وام مسکن یکم (زوجین) که تا پیش از دوره جهش قیمت تا 40 درصد از بودجه خرید یک آپارتمان 70 متری را پوشش می‌داد پس از افزایش قیمت‌های نامتعارف به سطح 28 درصد کاهش پیدا کرد.

    به این ترتیب گروهی از خانه‌اولی‌ها با وجود فرارسیدن موعد دریافت وام یکم، از بازار عقب‌نشینی کردند.

    اما گروه دیگری از متقاضیان خانه‌اولی که سعی کردند با تغییر انتخاب خود از «خرید یک خانه مصرفی» به «خرید یک ملک با هدف سرمایه‌گذاری و در امان ماندن از تورم ملکی» همچنان در بازار باقی بمانند با چالش دیگری مواجه شدند. از آنجا که پیش‌بینی این گروه از متقاضیان خانه‌اولی تامین حدود 50 درصد از بودجه خرید ملک از طریق اخذ وام مسکن یکم است بخشی از فروشندگان حاضر به پذیرش موکول کردن دریافت نیمی از پول در زمان ثبت سند محضری نمی‌شوند. در حال حاضر زوجین امکان دریافت وام تا سقف 160 میلیون تومان در شهر تهران از طریق سپرده‌گذاری یکساله در صندوق مسکن یکم را دارند. همین موضوع نیز سبب می‌شود این گروه از متقاضیان نیز با وجود یافتن فایل‌های مناسب سرمایه‌گذاری، عملا امکان خرید مناسب را از دست بدهند و تعداد دیگری از متقاضیان خانه‌اولی نیز از بازار عقب‌نشینی کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار