مدیران خودروعصر اعتبار

نایب رئیس اول اتحادیه مشاورین املاک

بازار مسکن پاییزی توام با رکود و کاهش قیمت

عصر ساختمان- حسام عقبایی در گفتگو با قدس آنلاین گفت: اگر در پاییز قیمت طلا و ارز به ثبات نسبی برسد و این ثبات حفظ شود، بازار مسکن در زمستان نفسی می‌کشد که فرض ضعیفی به نظر می آید و فرض اول قوی تر است به این معنا که بازار مسکن با رکود تورمی به مسیر خود ادامه خواهد داد و این رکود روز به روز عمیق تر خواهد شد.

بازار مسکن پاییزی توام با رکود و کاهش قیمت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از قدس آنلاین، حسام عقبایی نایب رئیس اتحادیه مشاورین املاک  با اشاره به نرخ افزایش قیمت مسکن از سال گذشته تاکنون گفت: مسکن در اسفند سال 96 با رشد 35 درصدی قیمت مواجه شد. این رشد قیمت در اردیبهشت ماه رشد 30 درصدی را تجربه کرد، بنحوی که شاخص رشد قیمت مسکن را به 62 درصد رساند. بخشی از رشد غیر منطقی و نامتعارف قیمت مسکن را میتوان به نوسانات بازار ارز و طلا نیست داد، همچنین عدم توازن بین عرضه و تقاضا، کاهش ساخت وسازو تولید مسکن و کارا نبودن وام بانکی در خرید مسکن و متناسب نبودن درامد مردم با رشد قیمت مسکن ارتباط داد.

    وی دراین باره افزود: رشد نامتعارف قیمت مسکن از سال گذشته تا کنون منجر به سیر نزولی معاملات مسکن شد، بنحوی که از ماه مبارک رمضان معاملات به شدت کاهش یافت. در تیرماه شاهد کاهش 25 درصدی معاملات مسکن بودیم، مرداد ماه کاهش معاملات مسکن به 36 درصد و در شهریور ماه به 45 درصد رسید.

    نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه دوران رکود تورمی را تجربه می کنیم اظهار داشت: هر چند که وضعیت مسکن مناسب نبود و کاهش معاملات بیانگر رکود بخش مسکن بود اما در خوش بینانه ترین حالت پیش بینی می شد که با توجه به رشد غیر منطقی و نامتعارف در درجه اول وارد دوران پیش رکود شویم و سپس وارد دوران رکود شویم. متاسفانه این پیش بینی به وقوع نپیوست و مستقیم وارد دوران رکود شدیم.

    حسام عقبایی کارشناس مسکن با بیان اینکه 600 هزارتومان دریک ماه گذشته بر نرخ مسکن افزوده شده گفت :رکود سنگینی که در بازار مسکن سپری می شود معاملات مسکن را نسبت به دوران مشابه سال گذشته بسیار کاهش داده است؛ هنگام که با کاهش معاملات و رکود بازار مسکن مواجه می شویم اصولا قیمت ها کاهش می یابد اما این بار هر چند با رکود مواجه هستیم اما رکود تورمی براساس آخرین آمارهای رسمی در شهریور ماه سال جاری حدود 600 هزار تومان در هر متر مربع بر قیمت مسکن در شهر تهران افزوده شد.

    وی دراین باره افزود:قیمت متوسط آپارتمان در شهر تهران از متری 7 میلیون و 400 هزار تومان به بالای 8 میلیون تومان رسید و علی رغم کاهش حجم معاملات و تورم عمیق شاهد رشد قیمتها بودیم که اصلاح رکود تورمی در بازار مسکن حاصل شد.

    نایب رئیس اول اتحادی مشاورین املاک با بیان اینکه پاییز خاموشی در انتظار بخش مسکن است عنوان نمود: در چند روز اولی که از نیمه دوم سال گذشت پیش بینی ها بر این اساس بود که پاییز بی تلاطم وهمراه با رکود عمیقی خواهیم داشت؛ بازار مسکن در پاییز امسال بازار خاموشی را تجربه خواهد کرد و کاهش قیمتی نخواهیم داشت. متاسفانه در پایان شهریور ماه قیمت مسکن با رشد قابل توجهی مواجه شد، بنابراین پاییزی توام با رکود و عدم کاهش قیمت را خواهیم داشت.

    عقبایی معتقد است: اگر در پاییز قیمت طلا و ارز به ثبات نسبی برسد و این ثبات در طی سه چهار ماه حفظ شود، مسلما بازار مسکن در فصل زمستان نفسی می کشد که فرض ضعیفی به نظر می آید و فرض اول قوی تر است به این معنا که بازار مسکن با رکود تورمی به مسیر خود ادامه خواهد داد و این رکود روز به روز عمیق تر می شود؛ در صورت عدم ثابت ماندن نرخ ارز و طلا با افزایش قیمت مسکن رو به رو خواهیم شد و گرانی حاصل شده منجر به تعمیق رکود و کاهش حجم معاملات خواهد شد.

    وی با بیان اینکه مردم به دلیل افزایش اجاره بها راهی حاشیه شهرها شده اند تصریح نمود: با توجه به افزایش قیمت مسکن قاعدتا نرخ اجاره بها نیز افزایش یافت؛ افزایش نرخ اجاره بها منجر شد که بخشی از ساکنین شهرهای بزرگ به دلیل عدم توانایی پرداخت اجاره بها از شمال شهر به وسط شهر واز وسط شهر به حاشیه شهر رفته و اقامت بگزینند؛ متاسفانه رشد اجاره بها به حدی سنگین است که درآمد خانواده ها کفاف پرداخت های سرسام آور اجاره را ندارد، بنابراین قیمت اجاره بها بسیار بالا،غیر متعارف و نامنطقی است.

    این کارشناس بازار مسکن و نایب رئیس مشاوران اتحادیه املاک با اشاره به اینکه کاهش اجاره بها پیش بینی نمی شود عنوان نمود: عواملی چون تورم، نبودن توازن بین عرضه و تقاضا، گرانی ارز و طلا و افزایش قیمت مسکن منجر به افزایش قیمت مسکن شد واین افزایش قیمت در نرخ اجاره بها نیز تاثیر مستقیمی گذاشت؛ با توجه به اینکه قیمت مسکن در نیمه دوم سال کاهش نیافته، احتمال اینکه اجاره بها کاهش محسوسی داشته باشد وجود ندارد.

    حسام عقبایی گفت: هر چند به دلیل کاهش تقاضای جا به جایی و اینکه نقل و انتقال ها تا شهریور ماه بوده است ممکن است رشد و جهش قیمت متوقف شود و در برخی از نقاط که دارای املاک بزرگ هستند با کاهش نسبی مواجه شویم، اما سیر صعودی اجاره بها در نیمه دوم سال پیش بینی نمی شود.

    وی با انتقاد از دولت در عدم ایجاد تسهیلاتی برای اقشار متوسط و ضعیف اظهار داشت: با توجه به اینکه به دلیل عدم توانایی مالی بخشی از ساکنین تهران راهی حاشیه شهرها شده اند، متاسفانه تاکنون کمترین تدبیر اجرایی و عملیاتی از سوی دولت در راستای کمک به اقشار ضعیف و متوسط دیده نشده و دولت اهتمامی به ساخت یا تولید مسکن استیجاری نداشته و تنها به عنوان یک نظاره گر شاهد فشار به قشر ضعیف و متوسط بوده است.

    نایب رئیس اول اتحادیه مشاورین املاک با تاکید بر تداوم رکود تورمی عنوان نمود: در صورتی که در بازارهای ارز و طلا ثبات قیمت ایجاد شود و از آن سو حجم معاملات افزایش یابد، ممکن است حباب افزایش قیمت در برخی نقاط کشور و برخی نقاظ تهران بشکند، درغیر این صورت شاهد تداوم رکود تورمی خواهیم بود.

    حسام عقبایی در پایان با بیان اینکه سرمایه های خرد مردمی در بازار مسکن تاثیر گذار نخواهد بود گفت: توجه به اینکه سرمایه هایی که در دست مردم است سرمایه های خرد به شمار می رود نمی توان به ورود و تاثیر گذاری آن در بخش مسکن جهت افزایش ساخت و ساز و خارج شدن این بخش از رکود امیدوار بود؛ از سوی دیگر با توجه به اینکه همچنان بازارهای طلا و ارز ثبات ندارد به نظر می رسد معاملات باید با دقت و تامل انجام شود چرا که این روزها ریسک معاملات بسیار بالاست.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی