مدیران خودروعصر اعتبار

آمار جدید خانه‌های خالی از سکنه تهران

عصر ساختمان- مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با اشاره به اینکه آمار سرشماری سال ۹۵ نشان می‌دهد که ۴۵۰ هزار مسکن خالی از سکنه داشته است، گفت: برای تعادل بازار مسکن باید ۴ تا ۵ درصد واحدهای مسکونی اضافه‌تر از خانوار داشته باشیم.

آمار جدید خانه‌های خالی از سکنه تهران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از افکارنیوز، نادر محمد زاده در پاسخ به این سئوال که رئیس اتحادیه مشاوران املاک معتقد است که اعلام 2.5 میلیون خانه خالی از سکنه در کشور از سوی وزارت راه و شهرسازی دقیق نیست و این عدد را رد می‌کند، گفت: باید به آمارهای اعلام شده از سوی مرکز آمار اعتماد داشته باشیم، چرا که وجود 2.5 میلیون خانه خالی از سکنه را سرشماری سال 95 می‌گوید.

    *وزارت راه از کم و زیاد شدن آمار خانه‌های خالی از سکنه خوشحال نمی‌شود

    وی افزود: بنابراین وزارت راه و شهرسازی علاقه‌ای به اعلام کم و یا زیاد بودن آن ندارد و از زیاد بودن آن هم خوشحال نمی‌شود، بنابراین این آمارها اعدادی است که پالس‌ها و اطلاعاتی را می‌دهد که باید بر اساس آن تغییر رویکردی در برخی از موضوعات انجام دهیم

    *شاید در دو سال گذشته آمار خانه‌های خالی از سکنه تغییر کرده

    محمدزاده با بیان اینکه پس اینکه آمار خانه‌های خالی از سکنه درست و یا غلط است، مرکز آمار باید از آن دفاع کند، افزود: البته ممکن است میزان 2.5 میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه که مربوط به آمارهای سال 95 است، تغییر کرده باشد.

    مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران در پاسخ به این سوال که کارشناسان عنوان می‌کند که 30 میلیون واحد مسکونی در کشور وجود دارد و طبیعی است که 10 درصد آن خالی از سکنه باشد، گفت: اینکه چه درصدی طبیعی است، چندان درست نیست، چرا که در هیچ کجای دنیا 100 درصد واحدهای مسکونی ساخته شده پُر نیست.

    *اگر می‌خواهید بازار مسکن متعادل باشد باید 4 تا 5 درصد واحد مسکونی اضافه‌تر از خانوار باشد

    محمدزاده افزود: اساساً به طور طبیعی اگر می‌خواهید بازار مسکن را متعادل نگه دارید باید حدود 4 تا 5 درصد واحد مسکونی اضافه‌تر از خانوار داشته باشیم، اما اینکه در تهران 500 هزار واحد مسکونی خالی از سکنه داشته باشیم و عموماً هم واحدهای مسکونی لوکس‌اند، این نشان می‌دهد که هدف‌گذاری یک مقدار اشکال دارد.

    وی تأکید کرد: هیچ کس منکر این نیست، چرا که در مقطعی در ایران تعداد واحدهای مسکونی کمتر از خانواره بوده است که این اشکال است اما یک مقداری خانه خالی از سکنه برای تعادل بازار منطقی و طبیعی است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی