مدیران خودروعصر اعتبار

نصب یک تریلیون وات نیروی پاک تا ۵ سال آینده

عصر ساختمان- آژانس بین‌المللی انرژی در راستای مبارزه با تغییرات جوی، خواستار افزایش بکارگیری انرژی تجدیدپذیر به خصوص فراتر از صنعت نیرو شد.

نصب یک تریلیون وات نیروی پاک تا ۵ سال آینده
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، این نهاد مستقر در پاریس در گزارش جدیدی پیش‌بینی کرد منابع انرژی تجدیدپذیر تا سال 2023، در 30 درصد از تولید برق جهان سهم خواهند شد. اما برق تنها یک بخش کوچک است و تا پنج سال آینده، انرژی تجدیدپذیر 12.4 درصد از کل تقاضای جهان برای انرژی را تشکیل می‌دهد.

    فاتح بیرول، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی  در این باره گفت: نفوذ اندک انرژی تجدیدپذیر برای حمل و نقل و گرمایش خانه و صنعت که عمده انرژی جهان به مصرف می‌رسانند، نقطه کوری است که باید به آن پرداخته شود.

    بیرول در گزارش 2018 آژانس بین‌المللی انرژی  درباره انرژیهای تجدیدپذیر نوشت: در واقع نقش انرژی تجدیدپذیر در گرمایش و حمل و نقل مورد غفلت واقع شده است در حالی که کربن زدایی این بخشها، اولویت کلیدی برای دستیابی به اهداف پایدار و جوی بلندمدت ما است.

    در روند جاری توسعه، انرژیهای تجدیدپذیر تنها در 18 درصد از مصرف انرژی جهان تا سال 2040 سهم دارند که کمتر از سقف 28 درصد مورد نظر آژانس بین‌المللی انرژی برای خنثی کردن تاثیر تغییرات جوی، تولید هوای پاک‌تر و فراهم کردن دسترسی به انرژی مدرن در سراسر جهان است.

    آژانس بین‌المللی انرژی  اعلام کرده اگر دولتها سیاستها و مقرراتی را اجرا کنند که به شرکتها و سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در انرژی پاک اطمینان دهد، انرژی‌های تجدیدپذیر می‌توانند 25 درصد سریع‌تر رشد کنند.

    این گروه اکنون انتظار دارد انرژی‌های تجدیدپذیر 40 درصد از تقاضای جهانی برای انرژی در فاصله سال 2018 تا 2023 را تامین کنند.

    پیش‌بینی می‌شود چین به مدد سیاستهایی که برای کربن زدایی بخش انرژی و کاهش سطح بالای آلودگی کشور اجرا می‌کند، تا سال 2023 از اتحادیه اروپا به عنوان بزرگترین مصرف کننده انرژیهای تجدیدپذیر در جهان سبقت بگیرد. این کشور به تنهایی در 40 درصد از رشد انرژیهای تجدیدپذیر جهان در پنج سال آینده سهم خواهد داشت.

    پس از چین، اتحادیه اروپا شاهد سریعترین نرخ رشد در بکارگیری انرژیهای تجدیدپذیر خواهد بود و از این نظر بالاتر از آمریکا قرار می‌گیرد. این بلوک دستیابی به اهداف انرژیهای تجدیدپذیر در سال 2020 و 2030 را هدف گرفته است.

    در حالی که نیروی بادی و نیروی خورشیدی در صدر اخبار قرار گرفته‌اند اما آژانس بین‌المللی انرژی  اعلام کرده عمده رشد انرژیهای تجدیدپذیر از زیست انرژی خواهد بود. این بخش شامل سوخت زیستی خواهد بود که جانشین بنزین و دیزل می‌شود. طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، حدود 30 درصد از مصرف انرژی تجدیدپذیر جدید تا سال 2023 از زیست انرژی خواهد بود.

    این موضوع حائز اهمیت است زیرا زیست انرژی تنها منبع انرژی تجدیدپذیر است که سهم قابل توجهی برای فراهم کردن نیرو برای حمل و نقل و گرمایش دارد. این دو بخش به اتفاق یکدیگر 80 درصد از مصرف انرژی جهان را تشکیل می‌دهند.

    آژانس بین‌المللی انرژی  انتظار دارد منابع تجدیدپذیر حدود یک سوم از تقاضای جدید جهان برای گرمایش بین سال 2018 تا 2023 را تامین کند. عمده این رشد از سوی چین، اتحادیه اروپا، آمریکا و هند خواهد بود.

    بنا بر پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی، در بخش برق، نیروی خورشیدی 600 گیگاوات انرژی پاک را برای شبکه نیرو اضافه خواهد کرد که بیشتر از تمامی فناوریهای تجدیدپذیر دیگر خواهد بود. جهان تا سال 2023 یک ترابایت (یا یک تریلیون وات) ظرفیت نیروی خورشیدی خواهد شد.

    بر اساس گزارش شبکه سی ان بی سی، نیروی بادی نیز دومین سهم بزرگ را در تولید نیروی پاک خواهد داشت. آژانس بین‌المللی انرژی  پیش‌بینی می‌کند ظرفیت نیروی بادی حدود 60 درصد افزایش خواهد یافت و به حدود 325 گیگاوات عرضه جدید بالغ می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار