مدیران خودروعصر اعتبار

پروژه‌ای که از بن خاک می‌خورد

عصر ساختمان- کتابخانه استاندارد اسدآباد به عنوان نخستین کتابخانه استاندارد استان و غرب کشور از سال ۹۰-۹۱ با جانمایی در پارک شهید باهنر شهر، کلنگ‌زنی و با مجری‌گری مسکن و شهرسازی عملیات اجرایی آن با شور و شعف بسیاری از شهروندان اسدآبادی در سال ۹۴ آغاز شد.

پروژه‌ای که از بن خاک می‌خورد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، امروز با گذشت 8 سال، این پروژه مهم استانی به علت کمبود اعتبار و عدم تخصیص تنها دارای 10 درصد پیشرفت فیزیکی بوده و جالب اینکه سه سال هم از تعطیلی طرح می‌گذرد. یعنی طی 5 سال فقط 10 درصد پروژه پیش رفته است.

    تعطیلی پروژه خود موجب آن شده تا پیشرفت فیزیکی ناچیز 10 درصدی نیز با توجه به تغییرات جوی و دیگر مشکلات دستخوش استهلاک و فرسودگی شده و عملا کاری از پیش نرفته باشد.

    پروژه فوق در سال گذشته دارای یک میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار بوده که از این میزان اعتبار تنها 500 میلیون تومان تخصیص داشته و با این مبلغ اندک، پیمانکاران آغاز عملیات اجرایی مجدد طرح را در مناقصات قبول نکرده‌اند و با چنین وضعیتی باز هم باید در انتظار تخصیص اعتبار صبر کرد و حال اینکه اسدآباد با وجود دارا بودن 5 دانشگاه و بیش از 5 هزار دانشجو در استان همدان دارای کمترین فضای کتابخانه‌ای بوده و افتتاح این کتابخانه زمینه ارتقاء سرانه فضای کتابخانه‌ای دیار سیدجمال‌الدین‌اسدآبادی را مرتفع می‌کند.

    اما اینکه پس از 8 سال مسئولان برای این پروژه به خواب زمستانی رفته با کمبود اعتبارات و قطره‌چکانی بودن تخصیص اعتبارات چه راهکار و تدبیری را در پیش دارند، سوالی است که ایسنا به دنبال آن بود.

    اجازه تبدیل بخشی از کتابخانه استاندارد به فضای تجاری

    فرماندار شهرستان اسدآباد در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: با توجه به کمبود فضای کتابخانه‌ای اسدآباد و به طول انجامیدن پروژه کتابخانه استاندارد شهرستان بر اساس ماده 44 حاضر به واگذاری پروژه به خیرین هستیم که با تکمیل طرح نام کتابخانه به نام آنان واگذار شود و حتی اجازه می‌دهیم قسمتی از آن را تبدیل به فضای تجاری البته تجاری- فرهنگی کنند که برای آنان مقرون به صرفه باشد.

    کریم حمیدوند اظهار کرد: کتابخانه استاندارد اسدآباد دارای 500 میلیون تومان اعتبار تخصیص یافته بود و برای ادامه مجدد عملیات پروژه سه بار به مناقصه گذاشته شد که متأسفانه با وجود دغدغه‌ها و پیگیری نماینده با این میزان اعتبار تخصیص یافته هیچ پیمانکاری ادامه کار چنین پروژه‌ای را نپذیرفت بنابراین با این وضعیت ترک مناقصه و تشریفات کردیم.

    مسکن و شهرسازی اعتبار پروژه کتابخانه را صرف دیگر پروژه‌ها می‌کند

    وی افزود: به علت در حال برگشت بودن اعتبار تخصیصی پروژه با توجه به اینکه مجری طرح کتابخانه استاندارد اسدآباد اداره مسکن و شهرسازی بود با جابجایی اعتبار برای صرف هزینه دیگر پروژه‌های این اداره موافقت شد اما این امر به معنی حذف کتابخانه استاندارد در اعتبارات نیست بلکه از بخشی اعتبارات برای این کتابخانه هزینه خواهیم کرد.

    فرماندار اسدآباد اضافه کرد: با همه این اوصاف شهرستان اسدآباد در حال حاضر در استان همدان در بحث ساخت کتابخانه استاندارد پیشرو بوده و جانمایی کتابخانه انجام شده و دارای اعتبار است و بخشی از کار انجام گرفته در حالیکه که دیگر شهرستان‌ها هنوز در ابتدای کار هستند.

    وی با بیان اینکه عملیات اجرایی طرح کتابخانه استاندارد اسدآباد در سال 94 آغاز شده و به علت کمبود اعتبار تنها 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و از 3 سال پیش پروژه تعطیل است، خاطرنشان کرد: تکمیل پروژه به اعتباری افزون بر 5 میلیارد تومان نیاز دارد و برای پیشرفت فیزیکی طرح 200 میلیون تومان هزینه شده است.

    حمیدوند گفت: این کتابخانه استاندارد با دارا بودن بخش مخزن مجزا، سالن مطالعه ویژه خواهران و برادران، سالن آمفی تئاتر، سالن اجتماعات فرهنگی، فروشگاه و نمایشگاه کتاب، بخش کودک، بخش نابینایان، بخش مرجع، اینترنت و دیجیتال و بخش اداری در 4 طبقه احداث خواهد شد.

    سرانه فضای کتابخوانی اسدآباد

    وی با اشاره به پایین بودن سرانه فضای کتابخوانی اسدآباد و وجود 2 پروژه کتابخانه استاندارد و طرح توسعه کتابخانه شهید رجایی شهرستان در راستای ارتقاء سرانه فضای کتابخوانی اسدآباد، افزود: توسعه فضاهای کتابخانه شهرستان اسدآباد و به ثمر نشستن پروژه‌های عمرانی در این راستا زمان‌بر بوده و فعلا باید به دنبال اقدامات میان‌بر باشیم که در کوتاه‌مدت به عنوان یکی از اقدامات میان‌بر استفاده از فضاهای بلااستفاده آماده اداری و دولتی است که با طی کردن مراحل لازم می‌توان نسبت به این امر اقدام کرد.

    حمیدوند عنوان کرد: با شناسایی اینگونه اماکن اداری آماده بلااستفاده در کمیته برنامه‌ریزی و شورای تحول ادارای استان می‌توان این اماکن پیشنهادی برای استفاده کتابخانه عمومی شهرستان را در راستای ارتقاء و توسعه فضای کتابخانه‌ای شهر در کوتاه‌مدت مصوب کرد.

    بر عهده گرفتن مجری‌گری پروژه کتابخانه استاندارد توسط اداره‌کل کتابخانه‌ها

    معاون اداری و مالی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: کتابخانه استاندارد اسدآباد به عنوان تنها کتابخانه استاندارد استان همدان و غرب کشور با مجری‌گری مسکن و شهرسازی مدت 3 سال بوده که تعطیل است و اگر امسال و سال آینده این پروژه بر زمین بماند، مجری‌گری طرح را اداره کتابخانه‌های عمومی استان برعهده خواهد گرفت.

    فرهاد خاوری با بیان اینکه در صورتی‌که این طرح برعهده کتابخانه باشد قطع به یقین پروژه در مدت‌زمان کوتاهی به ثمر نشسته و تکمیل خواهد شد، خاطرنشان کرد: با توجه به کم بودن سرانه فضای کتابخانه‌ای اسدآباد، تکمیل این طرح به عنوان یک کتابخانه استاندارد و خاص کمک بسیاری برای شهرستان خواهد بود.

    وی اظهار کرد: در ابتدای عملیات اجرایی، این طرح با یک میلیارد و 500 میلیون تومان قابل تکمیل بود اما به طول انجامیدن طرح و تورم‌های موجود موجب نیاز به اعتبار بیشتر برای پروژه بوده و به 2 تا 3 سال زمان بهره‌برداری نیاز خواهد داشت.

    خاوری اضافه کرد: در حال حاضر طرح توسعه کتابخانه عمومی شهید رجایی در اولویت بوده و با اتمام این طرح بحث کتابخانه استاندارد اسدآباد را پیگیری خواهیم کرد و در صورتی‌که امکان تکمیل طرح برای مسکن و شهرسازی طی امسال و سال آینده وجود نداشته باشد خود کار را برعهده خواهیم گرفت.

    معاون اداری و مالی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان تصریح کرد: طرح توسعه کتابخانه عمومی شهید رجایی دارای 85 درصدی پیشرفت فیزیکی بوده و تا کنون 420 میلیون تومان برای این میزان پیشرفت هزینه شده است.

    کتابخانه استاندارد اسدآباد در مرحله فنداسیون باقیمانده

    رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان اسدآباد هم به خبرنگار ایسنا گفت: کتابخانه استاندارد اسدآباد با دو هزار و 200 مترمربع زیربنا در زمینی به مساحت دو هزار و 500 مترمربع  در 4 طبقه براساس استانداردهای بین‌المللی کتابخانه‌ای احداث خواهد شد که در حال حاضر دارای پیشرفت فیزیکی 10 درصدی بوده و فعلا در مرحله فنداسیون باقیمانده است.

    مهدی مرادیان‌تمجید اضافه کرد: پس از پایان طرح توسعه کتابخانه شهید رجایی شهر پروژه کتابخانه استاندارد در ارجحیت خواهد بود و متولی‌گری این پروژه را پیگیری خواهیم کرد.

    وی افزود: طرح توسعه کتابخانه شهید رجایی اسدآباد از اردیبهشت‌ماه امسال آغاز شده و تا کنون 420 میلیون تومان برای این میزان پیشرفت فیزیکی هزینه شده است.

    مرادیان‌تمجید با بیان اینکه تکمیل و تجهیز پروژه فوق به اعتباری افزون بر 220 میلیون تومان نیاز دارد، گفت: در صورت تأمین اعتبار مورد نیاز طرح توسعه کتابخانه شهید رجایی شهرستان تا پایان سال به اتمام خواهد رسید.

    وی با بیان اینکه در این پروژه 270 متر به زیربنای کتابخانه عمومی رجایی اسدآباد اضافه شده، گفت: با اتمام طرح، کتابخانه شهید رجایی اسدآباد به 670 مترمربع افزایش خواهد یافت و با احداث 2 سالن مجزا امکان استفاده به صورت همزمان برای برادران و خواهران به وجود خواهد آمد.

    مرادیان‌تمجید یادآور شد: با اتمام و تکمیل طرح توسعه پروژه فوق‌برنامه‌هایی نیز برای بخش کودک و جلسات فرهنگی و نقد کتاب در این کتابخانه عمومی شهر درنظر گرفته شده که اجرایی خواهد شد.

    فضای کتابخوانی اسدآباد باید 5 برابر شود

    رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان اسدآباد فضای کتابخوانی سطح شهرستان را 1316 مترمربع برشمرد و عنوان کرد: این میزان فضای کتابخانه شهرستان تا پایان برنامه ششم توسعه باید به 5414 متر مربع ارتقاء یابد.

    وی با بیان اینکه سرانه فضای کتابخوانی این شهرستان به ازای هر 100 نفر یک متر و 25 سانتیمتر است، عنوان کرد: در شهر اسدآباد سرانه فضای کتابخوانی به ازای هر 100 نفر تنها 95 سانتیمتر است.

    مرادیان‌تمجید تعداد اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی شهرستان را 2568 نفر اعلام کرد و یادآور شد: با توجه به طرح توسعه کتابخانه شهید رجایی تعداد اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی شهرستان 150 نفر به نسبت سال گذشته کاهش داشته است.

    وی خاطرنشان کرد: کتابخانه‌های عمومی اسدآباد دارای 47 هزار و 231  نسخه کتاب بوده و در سال گذشته شهروندان اسدآبادی بیش از 2 هزار و 400 نسخه به کتابخانه‌های عمومی شهرستان اهدا کرده‌اند.

    مرادیان تمجید در پایان یادآور شد: از 6 باب کتابخانه عمومی شهرستان، 2 باب کتابخانه در شهر آجین و اسدآباد شهری و 4 باب کتابخانه روستایی هستند.

    در پایان اینکه با توجه به عزم فرماندار فعلی شهرستان و کتابخانه مبنی بر تسریع تکمیل این پروژه خاص بهترین راهکار که در  تکمیل این پروژه موثر واقع خواهد شد، انتخاب بهترین و سریع‌ترین راهکار ممکن است حال استفاده از وجود خیرین باشد و یا بر عهده گرفتن پروژه توسط اداره کتابخانه عمومی می‌تواند راهگشا بوده و با توجه به تورم‌ها تکمیل طرح را نیازمند اعتبارات   هر چه بالاتر و بیشتر نکند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار