مدیران خودروعصر اعتبار

کهن‌ترین خیابان طهران کجاست؟ +عکس

عصر ساختمان- خیابان «لاله‌زار» از کهن‌ترین خیابان‌های تهران است که در گذشته دور از میدان توپخانه شروع می‌شد و به چهارراه اسلامبول که آن سال‌ها پوشیده از لاله‌های خوشرنگ و دشت سرسبز بود می‌رسید.

کهن‌ترین خیابان طهران کجاست؟ +عکس
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از اقتصاد آنلاین، خیابان لاله‌زار از کهن‌ترین خیابان‌های تهران قدیم است که در گذشته دور از میدان توپخانه شروع می‌شد و به چهارراه اسلامبول که آن سال‌ها پوشیده از لاله‌های خوشرنگ و دشت سرسبز بود می‌رسید. البته نام باغ ‌لاله‌زار از سال‌های سلطنت فتحعلی شاه قاجار سر زبان‌ها افتاد. نقشه‌ای مربوط به سال 1205 نشان می‌دهد که لاله‌زار در قیاس با باغ نگارستان، باغی کوچک‌تر بوده که شاهان قاجار و درباریان برای تفریح به آنجا می‌رفته‌اند. لاله‌زار فعلی در اواخر سلطنت فتحعلی‌شاه قاجار و اوایل دوران محمدشاه خارج از شهر قرار داشت. سال 1284 قمری که بنا بود تهران گسترش پیدا کند ناصرالدین شاه دستور داد چهار دروازه دور تا دور تهران بنا کنند که دروازه‌دولت یکی از آنها بود. پس از ساخت دروازه‌دولت باغ لاله‌زار به داخل محدوده شهر آمد و اهمیت گذشته‌اش رنگ باخت. رفته‌رفته زمین‌های باغ لاله‌زار مغازه و خانه شدند و در این روند درخت‌ها را سر بریدند. به مرور زمان دو خیابان از آن باغ زیبا متولد شدند؛ یکی همین لاله‌زار امروزی و آن دیگر خیابان سعدی که به سبب خلوت بودن و دورافتاده بودنش و اینکه بعد از غروب امنیت آمد و شد در آن نبود به خیابان لُختی‌ها معروف بود.


      گراند هتل «هزاردستان»
    خیابان لاله‌زار از اوایل دوران مشروطه تغییر چهره داد و دکان‌ها و مراکز متعددی در آن قد علم کرد. نخستین مهمانخانه ایرانی به نام «گراندهتل» که در سریال معروف «هزاردستان» زنده‌یاد علی حاتمی هم یکی از لوکیشن‌های سریال بود در این خیابان ساخته شد. ناگفته نماند که درباره شکل‌گیری خیابان لاله‌زار باید به بازگشت ناصرالدین شاه از سفر فرنگ هم اشاره کرد. زمانی که ناصرالدین‌شاه برای اول بار از فرنگ به تهران برگشت، به فکر ساخت خیابانی شبیه «شانزه‌لیزه» در «دارالخلافه» افتاد. از آنجا بود که دستور داد از میان باغ زیبا و سرسبز و بکر لاله‌زار خیابان بکشند.

      نماد نوگرایی و تجدد
    لاله‌زاری که امروز می‌بینید در روزگار قدیم نماد نوگرایی و مدرن شدن ایران بود و به آن شانزه‌لیزه تهران می‌گفتند. تجارتخانه‌ها، خیاطی‌ها، سینماها و فروشگاه‌های نامی ایران در این خیابان قد علم کردند. در دوره پهلوی اول تا 1357 رفته‌رفته لاله‌زار رو به افول رفت. هر آنچه زمانی نماد و نشانه تجدد محسوب می‌شد و نخستین نمونه‌هایش در لاله‌زار ساخته شده بود، از آن پس در مناطق شمالی‌تر پایتخت ساخته شدند و به‌تدریج لاله‌زار رونق گذشته‌اش را از دست داد.

      معماری عصر قاجار
    این روزها خیابان جمهوری اسلامی لاله‌زار را به دو قسمت جنوبی و شمالی تقسیم کرده است. این خیابان راسته‌فروش لوازم الکترونیکی، روشنایی، لامپ و لوستر است. کوچه‌های برلن و مهران هم که یک طرف‌شان به لاله‌زار منتهی می‌شود پاتوق‌های خوبی برای پوشاک زنانه، مردانه و بچگانه هستند. لاله‌زار تاریخی کهن از تهران را با خود یدک می‌کشد. یکی از بناهای نفیس به لحاظ معماری و به جا مانده از عصر قاجار که و در لاله‌زار قرار دارد خانه و باغ اتحادیه است که پیش‌تر شرح آن در این ستون نوشته شده است.

    * خیابان لاله‌زار در محدوده شهرداری منطقه 12 تهران واقع شده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان ( http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار