مدیران خودروعصر اعتبار

رکود همچنان ادامه دارد

بهترین زمان برای خرید مسکن

عصر ساختمان- اگرچه برخی از کارشناسان عقیده دارند که در سال ۹۵ به رونقی در معاملات مسکن دست خواهیم یافت، اما در مقابل برخی دیگر بر این باورند که با وضعیت موجود تا پایان سال هم اتفاق خاصی در بخش مسکن نخواهد افتاد.

بهترین زمان برای خرید مسکن
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از اقتصادنیوز، احمدرضا سرحدی، یکی از کارشناسان بازار مسکن بیان کرد: رسیدن به دوران رکود، مکانیزم‌های خودش را دارد، ما یک عرضه بیشتر از تقاضا داریم و یک تقاضا هم داریم که توان ورود به بازار را ندارد، بنابراین زمانی که این دو را در کنار هم بگذاریم مساوی با رکود می‌شود و تا زمانی که یکی از این عوامل تغییر پیدا نکند این رکود ادامه خواهد داشت و چیزی که سبب می‌شود از این رکود خارج شویم، توانمند شدن طرف تقاضاست تا به این ترتیب بتواند وارد بازار شده و آن را از رکود در بیاورد.

    او در ادامه گفت: برای توانمند شدن دو راه وجود دارد، یکی راه دوپینگی که می‌تواند به عنوان مکمل عمل کند و یکی هم راه واقعی است، یکی از راه‌های دوپینگی همین وام‌هاست که در کل دنیا صحبت آن وجود دارد و به خریدار کمک می‌کند که با توان بیشتری وارد بازار شود و از این طریق بازار وارد رونق شود.

    او افزود: توان واقعی هم آن است که شخص توان بازپرداخت قسط را داشته باشد، توان خرید داشته باشد و از طریق آن توانایی ورود به بازار را داشته باشد؛ اکنون بیکاری بسیار فراگیر شده و حقوقی که افراد شاغل می‌گیرند به میزانی نیست که توانایی وارد شدن به بازار را داشته باشند، افرادی هم که توانمند هستند مسلماً خانه مورد نظر را گرفته و در آن زندگی می‌کنند.

    این کارشناس مسکن گفت: کسی که پول کافی ندارد، زوج جوانی که مخاطب دولت و بانک مسکن است و می‌خواهند 160 میلیون تومان به آنها وام دهند، آیا توانایی مالی کافی دارند؛ آیا یک فرد بیکار یا کسی که تازه سر کار رفته و ماهی یک تا 1.5 میلیون تومان حقوق می‌گیرد، می‌تواند اقساط 2.5 میلیون تومانی را بپردازد، مسلم است که اینگونه نیست، آیا ما اشتغال را زیاد کردیم، آیا تولید را بالا بردیم و رونق اقتصادی به وجود آورده‌ایم که افراد کار کنند و مثل گذشته با دو سال کار کردن ملکی خریداری کنند، آیا چنین اتفاقی افتاده، یعنی اکنون به اندازه کافی کار وجود دارد که جوانی به سر کار رود و بعد از دو سه سالی که پس‌انداز انجام داد اولین کلید ورود به بازارش را با خرید خانه‌ای 40متری یا 50متری بزند؟

    سرحدی در ادامه گفت: بنابراین باید بستری برای خروج بازار مسکن از رکود فراهم شود؛ البته امیدی وجود داشت که با برداشته شدن تحریم‌ها، گشایشی به وجود آید و سرمایه‌ها به کشور بازگردانده شوند، تکنولوژی بیاید و ما بتوانیم با تکنولوژی‌های دنیا مقابله کنیم، رونق اقتصادی به وجود آید و افرادی هم که سر کار می‌روند توانمند شده و وارد بازار مسکن و سایر بازارها شوند، اما متاسفانه این موضوع به چالش خورد.

    این کارشناس مسکن اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی مطرح شده در جامعه هم ابعاد مشخصی ندارد یعنی در بهترین حالت یا با کمی تغییر، ادامه وضعیت موجود است، موضوع توان داخلی را که قبلاً هم داشتیم، مدیریت‌ها یک مقدار مشکل داشته و اکنون رو به راه شده و این یعنی اتفاق خاصی برای به وجود آمدن رونق نمی‌افتد، البته من ابعاد اقتصاد مقاومتی را درست نمی‌دانم، شاید کلماتی در آن وجود دارد که هر کسی نمی‌تواند آن را درک کند، اما در این حد می‌‌توان گفت که امکانات داخلی ما در همین حد است و ما اکنون مشکلات صادرات، مبادلات، مواد اولیه و تکنولوژی داریم و عوامل زیادی هستند که لازمه شکوفایی یک اقتصاد است، ما بازارهای بین‌المللی می‌خواهیم، بازارهایی که کالای ما را قبول کنند، بتوانیم کالاهایی تولید کنیم که با کالاهای بین‌المللی قابل رقابت باشد، همین چیزهاست که برای اقتصاد و رونق لازم است، اما اکنون وضعیت اینها مشخص نیست، اگر وضعیت مشخص شود، بعد از پنج شش ماهی که وضعیت مشخص شد، می‌شود آثار خروج از رکود را دید.

    پیش‌نیازهای لازم برای رسیدن به رشد اقتصادی پنج‌درصدی
    سرحدی در رابطه با پیش‌بینی رشد اقتصادی پنج‌درصدی بیان کرد: امیدوار هستیم که به رشد پنج‌درصدی در اقتصاد دست پیدا کنیم اما برای رسیدن به آن باید عواملی دست به کار شوند، تولید را راه بیندازند، اقتصاد را شکوفا کنند، ارتباطات را برقرار کنند، تکنولوژی را بیاورند و این شود که به رشد اقتصادی پنج یا شش درصدی برسیم.
    او در ادامه افزود: رسیدن به این پنج یا شش درصد خود به خود به وجود نمی‌آید، بلکه برای رسیدن به این رقم، پیش‌نیازهایی لازم است، رشد نیاز به اقدام و عمل دارد و حرف روی کاغذ درست نیست، باید یک برنامه عملیاتی و واقع‌بینانه وجود داشته باشد.

    این کارشناس مسکن گفت: بازار مسکن یعنی عرضه و تقاضا، از این رو تقاضا باید توانمند به سمت بازار حرکت کند و عرضه هم باید به اندازه کافی وجود داشته باشد.

    بهترین زمان برای خرید مسکن
    سرحدی گفت: اکنون از یک طرف قضیه خوب هستیم، خوش‌بختانه ما دیگر شاهد تورم‌های آنچنانی و حباب در بازار مسکن نیستیم و اکنون بهترین شرایط برای خرید مسکن است؛ به این خاطر که در حال حاضر هیچ حبابی در مسکن وجود ندارد و واقعاً اگر کسی پولی داشته باشد، الان بهترین شرایط برای خرید است.

    او افزود: اکنون اگر نگاهی مختصر در بازار مسکن داشته باشیم، می‌توانیم ملک‌های بسیار خوب را با قیمت‌های مناسب خریداری کنیم و به طور کلی حسن رکود فعلی در بازار مسکن همین موضوع است، چرا که در گذشته رکود تورمی هم داشتیم، اما اکنون رکود تورمی را نداریم و تنها رکود داریم و تورم دیگر در بخش ساختمان وجود ندارد و حتی در بسیاری از موارد قیمت‌ها به زیر قیمت بازار رسیده است.

    او گفت: تصور من این بود که در نیمه دوم سال 95 وارد دوره رونق می‌شدیم، اما الان چنین تصوری ندارم و فکر نمی‌کنم که تا پایان سال هم اتفاقی بیفتد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو