مدیران خودروعصر اعتبار

در بازدید فعالان حوزه معماری از بافت تاریخی تهران مطرح شد؛

ممنوعیت کارکرد اداری در بافت تاریخی

عصر ساختمان- جمعی از اساتید دانشگاهی و فعالان حوزه معماری که مهمان همایش تبیین آینده فضاهای همگانی بودند، با حضور شهردار منطقه ۱۲ از این بافت تاریخی بازدید کردند.

ممنوعیت کارکرد اداری در بافت تاریخی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، این بازدید از میدان مشق آغاز شد و پژوهشگران خارجی از میدان امام خمینی، باب همایون، بازارچه عودلاجان و دارالفنون بازدید کردند.

    مسیر پایانی این پژوهشگران خیابان 30 تیر و زیست شبانه مردم تهران بود. ضمن اینکه این پژوهشگران و اساتید دانشگاهی در گفتگو با خبرنگار مهر، عمدتاً جدا از گلایه مندی از ترافیک و سردرگمی خودروها در خیابان ها، از بافت تاریخی، فضاهای همگانی ویژه و به ویژه خیابان 30 تیر به عنوان جاذبه های بسیار دیدنی تهران یاد کردند.

    در این برنامه علی محمد سعادتی شهردار منطقه 12 در مدرسه دارالفنون به ارائه توضیحاتی درباره منطقه 12، ویژگی های خاص آن و اقدامات شهرداری در این پهنه پرداخت.

    سعادتی گفت: در این مکان پر شأن ابتدا باید از مرحوم امیرکبیر یادی کنیم که نقش بی بدیلی را در تاریخ ایران رقم زد و جدا از معماری نوین تهران، اولین مدرسه نوین را ایجاد کرد که دکتر خلیل خان ثقفی نخستین شهردار تهران از دانش آموختگان این مدرسه بود.

    تاکید بر ارتقای کیفیت زندگی در مرکز تاریخی تهران

    شهردار منطقه 12 با اشاره به روند بهبود کیفیت زندگی در این منطقه گفت: طرحی که ما درباره آن برنامه ریزی انجام دادیم، ارتقای کیفیت زندگی در مرکز تاریخی تهران بود.

    سعادتی اضافه کرد: حدود 72 درصد تهران در دوره ناصری و 100 درصد تهران در دوره صفوی در منطقه 12 قرار داشت.

    وی اظهارداشت: این پهنه با جمعیت ساکن 240 هزار نفر و مساحت 1600 هکتار در 100 سال اخیر مورد بی مهری های بسیاری قرار گرفته است، لذا هدف ما در این طرح، توجه کامل به همه مبادی زندگی با هدف افزایش رضایتمندی شهروندی به عنوان اصل و اساس طرح برنامه ریزی شد.

    شهردار منطقه 12 بیان داشت: ما زندگی را در 4 بعد کلان سکونت، فعالیت و کار، تفریح و فراغت و در نهایت عبادت و باورهای مذهبی و فرهنگی هدفگذاری کرده ایم. موضوع ارتقای کیفیت زندگی نیز به دنبال این بود که با تکیه بر مشارکت و ظرفیت های محلی، کارهایی را پی بگیرد که نتیجه آن موجب بهبود شرایط زندگی دراین منطقه شود.

    سعادتی افزود: این برنامه ها عموماً در سالهای اول به صورت برنامه های کوتاه مدت تعریف شد تا تاثیراتش را در مقیاس محلی بگذارد، از نگاه موضوعی و بخشی، خارج شود و بر نیازهای واقعی منطبق باشد.

    وی ادامه داد: زندگی پذیری، ارتباط بسیار نزدیک با توسعه کالبدی دارد و توجیه اقتصادی از بایدهای این موضوع است. لذا تصمیم گرفتیم از طریق افزایش کیفیت عمومی بر عرصه اقتصادی اثرگذاری مستقیم و غیرمستقیم داشته و از این طریق شاهد افزایش سکونت پذیری در این بافت باشیم.

    سعادتی با تاکید بر ضرورت مشارکت مردم در فرایند اجرای این طرح گفت: با این هدف، برنامه هایی با محوریت محلات تعریف شد. برای هر محله دفترچه پروژه طراحی کردیم و در این مسیر برنامه ها را پیش بردیم.

    وی در خاتمه تاکید کرد: محدود کردن ورود خودرو به بافت، ساخت و گسترش پیاده راه، توجه به شبکه مویرگی درون محلات، توجه به کانون های اصلی هویتی و تاریخی، تقویت زندگی شهری و حضور بیشتر مردم در بافت های تاریخی از موضوعاتی بود که ما آن را به جد دنبال کردیم.

    ساختمان های تاریخی نباید با کارکرد اداری استفاده شود

    علی محمد سعادتی همچنین در جمع خبرنگاران با اشاره به همایش تبیین آینده فضاهای همگانی گفت: یکی از موضوعاتی که در سالهای اخیر در حوزه شهرسازی و کلان شهرها مورد توجه جدی قرار دارد، بحث کیفیت عرصه های عمومی و فضاهای همگانی است.

    وی افزود: اکنون همایشی در تهران با محوریت دانشگاه تربیت مدرس و با موضوع تبیین آینده فضاهای همگانی در حال برگزاری است. در خلال این همایش که مهمانان آن صاحبنظران کشورهای مختلف هستند، دو روز تور تخصصی بازدید از برخی محلات هویتی و تاریخی در نظر گرفته شده است.

    شهردار منطقه 12 با اشاره به خروجی این همایش گفت: در این همایش 80 مهمان خارجی و اساتید بین المللی حضور دارند و آخرین دستاوردها و یافته ها در حوزه فضاهای عمومی در این همایش مورد بررسی و تبادل نظر قرار می گیرد. از سویی دیگر، ما این فرصت را داریم که به معرفی ظرفیت های تهران بپردازیم.

    وی تاکید کرد: در این همایش قطعاً موضوعات و دستاوردهایی مطرح می شود که ما می توانیم بسیاری از آنها را بومی سازی کرده و در مقیاس محلی استفاده کنیم.

    شهردار منطقه 12 با اشاره به برخی از این اساتید گفت: به عنوان مثال ما در این بازدید افرادی مانند پروفسور علی مدنی پور را داریم که چهره ای جهانی و استاد دانشگاه نیوکاسل انگلیس است که در کارنامه حرفه ای جوایز متعدد طراحی و پژوهشی دیده می شود.

    سعادتی در خاتمه با اشاره به برخی ساختمان های تاریخی که به صورت اداری یا حتی وزارتخانه استفاده می شوند، گفت: امیدوارم بتوانیم به مرور از همه ظرفیت ها به نفع شهر استفاده کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو