مدیران خودروعصر اعتبار

گسل "کره‌بس" مسبب زلزله ۴.۷ "خانه‌زنیان" فارس

عصر ساختمان- مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به زلزله خانه‌زنیان استان فارس با بزرگای ۴.۷، گفت: این زمین‌لرزه در امتداد گسل "کره‌بس" رخ داد که احتمالا این گسل مسبب این رخداد لرزه‌ای شده است.

گسل "کره‌بس" مسبب زلزله ۴.۷ "خانه‌زنیان" فارس
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، "خانه زنیان" استان فارس بخشی از کمربند چین خورده زاگرس است. این محدوده از لحاظ ساختاری تحت تاثیر دو گسل مهم "سبزپوشان" در خاور و "کره‌بس" است. این دو گسل از جمله گسل‌های بنیادی منطقه به شمار می‌روند که از بخش‌های شمال و جنوب این نواحی را در نوردیده‌اند.

    محدوده خانه زنیان به دلیل وجود گسل "کره بس" منطقه پویا و فعال از نظر تکنونیکی است و درازای این گسل 63 کیلومتر تخمین زده می‌شود. این گسل مسبب زلزله‌ مهم 4.7 ریشتر روز اول مهر در خانه‌زنیان شد.

    گسل "کازرون" نیز از دیگر گسل‌های این منطقه است.

    دکتر علی بیت‌اللهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به زمین‌لرزه 4.7 خانه زنیان استان فارس افزود: این زمین‌لرزه به بزرگی 4.7 بوده که در ساعت 8 و 52 دقیقه و 58 ثانیه روز اول مهر ماه جاری رخ داد.

    وی موقعیت رومرکز این زلزله را در استان فارس و در 50 کیلومتری غرب شهر شیراز و 40 کیلومتری شرق با اندکی میل به سمت جنوب شهر کازرون و در فاصله 23 کیلومتری جنوب غرب خانه‌زنیان فارس ذکر کرد و یادآور شد: مختصات رومرکز این زلزله بر اساس گزارش مرکز لرزه‌نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران 29.489 درجه عرض و 52.033 درجه طول جغرافیایی و عمق کانون آن در 11 کیلومتری است.
     

    موقعیت زمین‌لرزه خانه زنیان فارس

    به گفته این محقق خاطر نشان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده آبادی‌هایی مانند "ده سرو"، "سعادت آباد"، "چنارفاریاب"، "امیرآباد" و "کره بس" در سوی شرقی رومرکز و در امتداد گسل "کره بس" واقع شده‌اند که احتمالا شدت بیشتری را احساس کرده‌اند.

    بیت‌اللهی با تاکید بر اینکه در غرب منطقه نیز مراکز جمعیتی مانند "دردانه"، "قلعه میرزایی"، "هلاک" و چند آبادی دیگر در فاصله حدود 15 کیلومتری رومرکز پراکنده هستند، اضافه کرد: این محدوده، منطقه کوهستانی و با مورفولوژی خشن و دارای تمرکز جمعیتی پائیینی است.

    مدیربخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به بیان گسل مسبب این زلزله پرداخت و یادآور شد: گسل "کره بس" که در این منطقه کشیده شده، زمین‌لرزه‌های نیرومندی را در منطقه سبب شده است. زلزله روز اول مهر این منطقه نیز در مجاورت شرقی رومرکز تعیین شده این زمین لرزه (در فاصله 15 کیلومتری شرق رومرکز)، احتمالا این گسل به عنوان گسل مسبب زلزله خانه‌زنیان فارس بوده باشد.

    وی گسل "کازرون" را نیز به عنوان یکی دیگر از عوارض تکتونیکی مهم گستره در غرب رومرکز و در فاصله 50 کیلومتری رو مرکز دانست.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار