مدیران خودروعصر اعتبار

مسئولان کمبود منابع مالی و جانمایی نادرست را علت پیشرفت کُند مسکن مهر پردیس می‌دانند

پس‌لرزه‌های بی‌پولی بر تن پردیس

عصر ساختمان- پروژه مسکن مهر پردیس جزو سخت‌ترین پروژه‌های مسکن مهر است.

پس‌لرزه‌های بی‌پولی بر تن پردیس
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از صمت، این را مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید می‌گوید و یادآوری می‌کند که کلنگ‌زنی در منطقه‌ای بدون زیرساخت، بر سختی‌ها و هزینه‌های ساخت شهر جدید پردیس افزوده است. این سخن شاید به‌طور غیرمستقیم پاسخی به انتقادهای مردم و رسانه‌ها درباره تکمیل نشدن به‌موقع و تحویل دیرهنگام این پروژه‌ها باشد. از حدود 82هزار واحد که برای مسکن مهر پردیس در نظر گرفته شده تاکنون حدود 30هزار واحد مسکونی به مردم تحویل داده شده است و در مجموع این پروژه 80درصد پیشرفت فیزیکی دارد. مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید می‌گوید جانمایی نادرست و کمبودهای مالی از مهم‌ترین مشکلات شهر جدید پردیس بوده و همین مسئله موجب برخی بدعهدی‌ها در تحویل به‌موقع واحدهای مسکونی و تامین امکانات زیرساختی آنها شده است.
    به‌گزارش صمت، آن‌طور که حبیب‌اله طاهرخانی گفته، مسکن مهر پردیس با تعهد ساخت حدود 82هزار واحد مسکونی، پروژه شهرسازی بسیار بزرگ، پیچیده و دارای توپوگرافی ویژه‌ای است. این پروژه نیاز به هزینه‌های گوناگونی دارد که بخشی از آن را دولت و بخشی دیگر را آورده‌های مردم تامین می‌کند.
    به گفته او، به‌دلیل آب‌وهوای بهتر این منطقه جغرافیایی، مسکن مهر پردیس از ابتدا با اقبال بیشتری ازسوی مردم روبه‌رو شد اما زمین آماده توسعه شهری در این شهر جدید وجود نداشت و به همین دلیل، نه‌تنها فرآیند شهرسازی در این منطقه طولانی شد، بلکه هزینه‌های بسیار بالایی نیز بر دوش سازندگان و دولت گذاشت، درحالی که اگر این شهر در زمین‌های جنوب تهران پس از تخریب خانه‌های فرسوده ساخته می‌شد، هزینه‌ کمتری داشت.
    به گزارش وزارت راه‌وشهرسازی، حبیب‌اله طاهرخانی، معاون وزیر راه‌وشهرسازی گفت: ساخت82هزار واحد مسکن مهر در آخرین سال دولت دهم در شهر جدید پردیس آغاز شد که به‌دلیل شرایط جغرافیایی ویژه و تاخیر در زمان اجرای آن نسبت به سایر سایت‌های مسکن مهر، از ویژگی‌های خاصی برخوردار بود و به همین دلیل از همان ابتدا با مسائل و مشکلات عجیبی روبه‌رو شد که تاکنون بسیاری از آنها برطرف شده است.
    طاهرخانی با اشاره به افزایش ناگهانی قیمت‌ها در زمان آغاز پروژه مسکن مهر پردیس در سال91، بیان کرد: مسکن مهر پردیس شرایطی بسیار ویژه و متفاوتی با شهرهای جدید دیگر مانند پرند دارد و به همین دلیل به‌نتیجه رساندن آن نه‌تنها به زمان بیشتری نیاز داشت، بلکه هزینه بسیار بیشتری نیز نسبت به سایر شهرها می‌طلبید.
    معاون وزیر راه‌وشهرسازی راهکار اصلی تکمیل پروژه‌های این شهر جدید را درپیش گرفتن روش مناسب تامین مالی دانست و گفت: مانع بزرگ و غیرقابل اجرایی در پردیس وجود ندارد، تمامی پروژه‌های آن قابل اجراست و فقط نیازمند اعتبار و زمان کافی است. با وجود تمامی مشکلات موجود روند کاری 5سال گذشته پروژه پردیس مثبت بوده و فعالیت در این شهر به‌طور پیوسته ادامه داشته است.
    مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با تاکید بر اهمیت استفاده از منابع داخلی این شرکت در پیشبرد پروژه‌ها، گفت: پیگیری برای جذب منابع ملی ادامه دارد، اما نکته مهم آن است که همه از شرایط ویژه کشور مطلع بوده و نمی‌توانیم انتظار اتفاق خارق‌العاده‌ای را داشته باشیم، بنابراین باید تلاش کنیم شرایط لازم برای استفاده و جذب منابع مالی داخلی در پیشبرد پروژه‌ها فراهم شود.
    طاهرخانی سازماندهی اقدامات، گرفتن مجوزهای لازم و استفاده از روش مناسب در استفاده از منابع داخلی را در تحقق اهداف پردیس ضروری دانست و اظهارکرد: درخواست ما از پیمانکاران این است که به‌هیچ وجه پروژه‌ای را متوقف نکنند. همه بخش‌های ذی‌ربط باید در حد توان و بدون کوچک‌ترین سستی، موضوع‌ها را پیش برده و مطالعات واقعی مردم را عملی کنند.


    آخرین وضعیت زیرساخت‌های پردیس
    طاهرخانی در بیان میزان پیشرفت زیرساخت‌های مسکن مهر پردیس گفت: مسکن مهر 3وجه اصلی دارد؛ یکی وجه آن، بخش ساختمان است که در پردیس 86درصد پیشرفت دارد و 40هزار واحد آن در مرحله نازک‌کاری است. موضوع دیگر خدمات زیربنایی مانند آب، برق و فاضلاب است که پیشرفت 62درصدی دارد؛ بنابراین فاصله‌ای در این مرحله داریم. موضوع دیگر محوطه‌سازی و آماده‌سازی است.
    وی افزود: پردیس سایت ویژه‌ای است که ناگزیریم دیوارهای حائل و شهرسازی متفاوتی را در آن داشته باشیم. این بخش نیز حدود 60درصد پیشرفت داشته است.
    طاهرخانی اضافه کرد: پیش‌بینی این است که همه ساختمان‌های باقیمانده تا پایان امسال و اوایل سال آینده تکمیل شود اما اولویت ما این است که برای تامین زیرساخت‌ها تامین مالی کنیم و امیدواریم بتوانیم به‌تدریج واحدها را تحویل دهیم.


    نیاز پردیس به 1500 میلیارد تومان دیگر
    اگرچه تاکنون بیش از 3هزار میلیارد تومان بودجه دولتی و آورده‌های مردمی برای تکمیل واحدهای مسکن مهر پردیس هزینه شده، اما سرپرست شرکت عمران شهر جدید پردیس می‌گوید برای تکمیل واحدهای باقیمانده، 1500میلیارد تومان دیگر نیاز است و همین نیاز مالی ممکن است ساخت 20درصد کارهای باقی‌مانده از این شهر جدید را کُند کند.
    به گزارش وزارت راه‌وشهرسازی، حبیب‌اله چاغروندی با تاکید بر اینکه مشکلات پردیس بسیار بزرگ و خاص بوده و باید با روش‌های ویژه‌ای برطرف شود، گفت: براساس آمار، پیشرفت فیزیکی بخش ساختمانی سایت مسکن مهر پردیس در پایان دولت دهم 36درصد بوده اما این رقم امروز به 80درصد رسیده که برای این افزایش 44درصدی، حدود 3هزار و 300میلیارد تومان هزینه شده است.
    وی ادامه داد: اگر این رقم هزینه شده را بر 44درصد پیشرفت فیزیکی افزایش یافته، تقسیم کنیم می‌بینیم که برای هر یک‌درصد پیشرفت، حدود 75میلیاردتومان صرف شده و این بدان معناست که برای تکمیل 20درصد باقیمانده، بدون در نظر گرفتن جهش هزینه و قیمت‌های موجود، به 1500میلیارد تومان بودجه نیاز داریم.
    چاغروندی افزود: در این بخش به‌جز منابع بانکی و آورده‌های متقاضیان، بودجه دیگری نداریم و به‌طور قطع با جهش قیمت‌ها به مبلغی بسیار بیشتر از 1500میلیارد تومان بیان شده، نیازمندیم. این درحالی است که به‌هیچ وجه نمی‌توانیم از متقاضیان نیز مبلغی درخواست کنیم؛ بنابراین باید برنامه‌ریزی دقیق و تدابیر ویژه برای تامین مالی پروژه‌ها و اجرای زیرساخت‌های قانونی داشته باشیم.
    سرپرست شرکت عمران شهر جدید‌پردیس، کمک شورای تامین پردیس برای فراهم‌آوری بستر قانونی تامین منابع در اجرای پروژه‌ها را ضروری دانست و گفت: متاسفانه کار ما در حوزه آماده‌سازی و محوطه‌سازی، دشوارتر از کار در بخش ساختمانی است چراکه هم اکنون کمتر از 50درصد پیشرفت فیزیکی داشته و اجرای آنها نیز به‌دلیل شرایط جغرافیایی سایت مسکن مهر پردیس بسیار مشکل است.
    چاغروندی با بیان اینکه برای تامین قیر معابر پردیس به کمک وزارتخانه نیاز داریم، اظهارکرد: تا پیش از پایان عملیات محوطه‌سازی، امکان اسکان فراهم نشده و بلوک‌ها و محیط پیرامونی باید از هر نظر تکمیل و آماده سکونت باشد.


    نشانه‌های عزم دولت برای تکمیل پردیس
    با توجه به مشکلاتی که جانمایی شهر جدید پردیس دارد، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های وزارت راه‌وشهرسازی برای همکاری در حل این مشکلات و کمک به‌پیشبرد سریع‌تر پروژه اعلام آمادگی کرده است.
    محمد شکرچی‌زاده، رئیس این مرکز در این زمینه در جمع خبرنگاران گفت: بازدید میدانی از پروژه‌های مسکن مهر پردیس نشان می‌دهد در جانمایی بسیاری از ساختمان‌های پروژه، دقت لازم نشده است و باید هزینه‌هایی صرف پایدارسازی شیروانی‌ها و محل استقرار ساختمان‌ها شود. وی ساخت چندین مدرسه در شهر جدید پردیس را از نقاط قوت این منطقه دانست و افزود: ساخت مدرسه در پردیس کمک می‌کند تا مفهوم شهر در منطقه شکل بگیرد.
    شکرچی‌زاده اظهار کرد: بخش عمده‌ای از مشکلات، در قالب همکاری معاونت‌های مسکنی وزارتخانه قابل حل است. البته در این زمینه باید دولت نیز همکاری کند تا بتوان طرح‌های مربوط به بخش‌های روبنایی و زیربنایی را به‌درستی اجرا کرد.
    وی ادامه داد: گزارش پیشرفت ساختمانی مسکن‌های مهر پروژه پردیس بیش از 80درصد است اما آماده‌سازی و اقدامات روبنایی و زیربنایی پیشرفت کمتری دارند.
    معاون وزیر راه‌وشهرسازی افزود: برخی فازها همچون فاز3و 5 وضعیت مناسبی دارند و برخی مانند فاز11 پیشرفت روبنایی کمتری دارند. در مجموع به نظر می‌رسد اگر همت جدی وجود داشته باشد به نتیجه مطلوب برسد زیرا متقاضیان فراوانی برای مسکن مهر پردیس ثبت‌نام کرده‌اند و با استقرار مردم، بخش عمده‌ای از مشکلات برطرف خواهد شد.
    وی با بیان اینکه در همین زمینه آقای نوبخت نیز وعده همکاری داده، ادامه داد: به‌نظر می‌رسد، پردیس برای تکمیل به 2‌هزار میلیاردتومان بودجه نیاز دارد تا کارهای روبنایی و زیربنایی آن انجام شود.
    شکرچی‌زاده گفت: در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اعلام آمادگی می‌کنیم تا برای موضوع‌های فنی، تهیه بسته‌های مالی و منابع و مطالعات اقتصادی در صورت تمایل شرکت عمران شهرهای ‌جدید، همکاری‌های لازم را داشته باشیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار